Monday, July 24, 2023

מעמד הגלות לאחר השיבה לא"י

באורות פרק ג' הרב מדבר על כך שמפני חטאנו גלינו מארצנו ובמקום לינוק מהצינור הארצישראלי המיוחד, ינקנו מצינורות אוניברסליים-גלותיים. ואז התכפרנו ע"י החורבן, מאסנו את הגלות וחזרנו לא"י ולצינור המיוחד רק לנו. ז"ל עפ"י עריכת בנו הרצי"ה: 

"וכשהמקור העצמי המיוחד נשחת, מתעלה המקוריות היסודית לאותו החלק העליון התמציתי, שיש לישראל בסגולת האדם, וזה נשאב דוקא בגלות, והארץ מתחרבת ומשתוממת וחרבנה מכפר עליה. המעין פוסק מלהזיל והוא מסתנן קמעא קמעא, וההופעות של החיים והמחשבה יוצאות דרך הצנור הכללי, שהוא פזור בכל העולם כלו, (זכריה ב י): "כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם", עד אשר ההזלות הטמאות הפרטיות מתפסקות וחוזר כח המקור לטהרתו. ואז נמאסת הגלות לגמרי והרי היא מיותרת, והאורה הכללית חוזרת היא להיות נובעת מהמעין העצמי הפרטי בכל חילו, ואורו של משיח המקבץ נדחים מתחיל להופיע, וקול בכי תמרורים של רחל המבכה על בניה מתמתק על ידי שפעת תנחומים, של (ירמיהו ל״א:ט״ז): "מנעי קולך מבכי ועיניך מדמעה כי יש שכר לפעולתך, נאם ד', ושבו מארץ אויב, ויש תקוה לאחריתך, נאם ד' ושבו בנים לגבולם"".

ואילו במקור הפסקה בשמונה קבצים [ה' י"ח] כותב מרן הרב זצ"ל:

"וכשהמקור העצמי המיוחד נשחת, מתעלה המקוריות היסודית לאותו החלק העליון התמציתי, שיש לישראל בסגולת האדם, וזה נשאב דוקא בגלות, והארץ מתחרבת ומשתוממת וחרבנה מכפר עליה. המעין פוסק מלהזיל והוא מסתנן קמעא קמעא, וההופעות של החיים והמחשבה יוצאות דרך הצנור הכללי, שהוא פזור בכל העולם כלו, כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם, עד אשר ההזלות הטמאות הפרטיות מתפסקות וחוזר כח המקור לטהרתו. ואז נמאסת הגלות לגמרי והרי הוא כמיותר, והאורה הכללית חוזרת היא להיות נובעת מהמעין העצמי הפרטי בכל חילו, ואורו של משיח המקבץ נדחים מתחיל להופיע, וקול בכי תמרורים של רחל המבכה על בניה מתמתק על ידי שפעת תנחומים, של מנעי קולך מבכי ועיניך מדמעה כי יש שכר לפעולתך, נאם ד', ושבו מארץ אויב, ויש תקוה לאחריתך, נאם ד' ושבו בנים לגבולם"".

ודוק! במקור הגלות היא רק "כמיותר" ואילו לאחר העריכה היא "מיותרת". [באתר ספריא ובויקי משום מה הגירסה בש"ק היא כמו שכתוב באורות אבל זה לא מדויק]. הראי"ה התנסח בזהירות "כמיותר" ואילו הרצי"ה חרץ את גורל חיי חו"ל בפסקנות "מיותרת".