Thursday, September 1, 2016

What Did The Jews Do After The Dedication Of The Beis Hamikdash?? CAN'T BE!

There is an astounding gemara in Shabbos [30a]. It says there based on the pasuk that after the dedication of the first Beis Hamikdash, the men came home and found that their wives were pure, so they all cohabitated. In the same breath the gemara [based on the pasuk] says that they had enjoyed the splendor of Hashem's shchina. Then all of the women gave birth to boys. 

This gemara is MIND BLOWING!!

THAT is what the men did after experiencing the highest levels of spirituality and the revelation of the Divine [see the descripion Melachim Aleph Perek Ches]? All they could do is have relations with their wives?? Imagine a woman's husband goes alone to Eretz Yisrael for Rosh Hashana [or even "better" - to Uman] and he comes home, asks her if they are permitted, she replies in the affirmitave so he asks for ... She is liable to be VERY disappointed. Is THAT what you got in Eretz Yisrael?? Where is the ruchniyus? If that is what is on your mind, you could have stayed home.

And in the same pasuk - being with their wives is juxtaposed with enjoying the shchina! Seeing the shchina is the highest level one can achieve. Olam Haba is described by the Rambam as enjoying the shchina. Being with a woman - EVERY crude-lewd-dude is doing that. How can we compare the two??

Moreover - Hashem performs a MIRACLE enabling all of the women to be pure. Ask me Hashem - make all of the women IMPURE so that the men keep their minds on what is above and not what is below. 

And why were only boys born as a result - we need girls too?!! 

This gemara is a spiritual LODESTAR for every person. The Torah is not out to REPRESS a person's needs. The purpose of the Torah is to ELEVATE a person. This elevation is achieved by taking ALL of our natural inclinations and raising them towards Hashem and Kedusha.

So YES - after experiencing the Divine revelation, the most natural thing to do is to find HOLY expression for man's most powerful instinct. It is one and the same. They experienced the shchina in the Beis Hamikdash and now they will experience it with their wives. As the gemara says איש ואשה שזכו - שכינה ביניהם. At the very moment a man and wife are together, Hashem's presence is with them. The sublime experience of the dwelling of the shchina in the Beis Hamikdash triggered the great miracle that all women were pure. The spiritual Divine presence also creates physical purity, such that no women were menstruating. 

Why boys? Males represent intellect because that is their dominant trait. Woman - as intelligent as many of them are - are more emotionally developed than the average man. The dominant female quality is emotion. The intellect takes precedence over emotion - hence males and not females. Also, males are obligated in all of the mitzvos as opposed to females who are absolved from fulfilling time bound mitzvos. That is also why there was a greater bracha when boys were born than there would have been if girls had been born. [It goes without saying that in certain areas women take precedence - see Horiyos 13 - and are superior to men. Not only in their more developed emotional side but in other areas as well - maybe for another time....]. 

After the giving of the Torah the Jews were told - שובו לכם לאהליכם - Go back to your tents, which is interpreted by Chachomim as "be with your wives". The result of Har Sinai is enhanced physicality.   

 The lesson - to be religious means to give proper and holy expressions to every part of one's being,  physical and spiritual.

Let us DELIGHT in the words of Maran HaRav ztz"l! 



"וילכו לאהליהם, שמצאו נשותיהם כטהרה. שמחים, שנהנו מזיו השכינה. וטובי לב, שנתעברו נשותיהן של כל אחד ואחד וילדה זכר."


ההתעלות הרוחנית כשתארע ביחיד או בציבור, יש שתצר להנטיות הטבעיות למעט עז החיים שבהן. לא זאת היא אמנם דרך ד' השלמה, העליה הרוחנית שתבא בשלימותה ע"י ברכת ד' שעל עמו, היא לא תמעיט את הצביון של כל נטיה טבעית כ"א תכשיר אותה, לפנקה, לטהרה, שתהיה פונה למעלה לצד הטהר האנושי ולא לצד הזיהום הבהמי הגס. ובהיות הנטיות הטבעיות מטהרות ע"י כח ההנהגה השלמה והזיכוך השכלי והמוסרי של בעליהן, הם אז מוכשרים להשיג על ידי אותן הנטיות את המטרה היותר שלמה של הכונה הטבעית שיש בנטיות ההנה ע"פ החכמה האלהית. וחסד עליון בשעה המאושרה של רוממות קרן ישראל, אז בעת יסוד בית תפארתנו, הכל נקבץ יחד מהשמחה האלהית, שמחת המצוה היותר עליונה, קביעת הבית הגדול והקדוש שממנו תצא תורה ואורה לישראל ולעולם כולו עדי עד. הנה הורו המאורעות את התוכן של ההשלמה האלהית הרוחנית, שאיננה פונה למעט את עדן החיים כ"א לצחצחם ולטהרם. ובהיות הנטיות הטבעיות לא ממועטות כ"א מטוהרות, הן אינן כלל סותרות את המאור האלהי מלמלאות את הנפש הטהורה. והאור האלהי, הזיו הטהור הממלא נפשות טהורות, הוא עצמו פועל שיהיו המטרות של הנטיות הטבעיות מוצלחות בתכלית המעלה שלהן. הם מצאו נשותיהם כטהרה, הטהרה של הנטיות החושיות זאת היא המטרה האלהית, העלאתן משפלותן ומאפשרות עיוותן לדרכי חושך. ע"כ דוקא עם הסידור הטבעי של החיים הפרטיים הטהורים היו יכולים להיות שמחים מזיו השכינה, באהבת צור העולמים, בהכרה שכלית והרגשית, ללכת בדרכיו באהבת אמת והכרה עמוקה פנימית. ופובי לכ, טוב הלב יבוא כשהנטיות הטבעיות הן קולעות את מטרתן, לא רק להשלים את התביעה הטבעית, שהיא בעיקרה נוסדה רק בשביל גודל הערך של תכליתה, ע"כ ע"י קדושת החיים יובל הענין אל הצד העליון שבתכלית הנטיה. וזה נתברר ממה שנתעברה אשתו של כל אחד וילדה זכר. וכמה טוב לדורות השפיעו העובדים הנולדים, בהיותם ממולאים ברגשי קודש בנטיות להוד אור אל עליון ואהבת עמו על הצד היותר נעלה. העובדים העקריים המה הזכרים, אם שהנקבות הנה עוזרות נאמנות, אבל בשעה הרוממה והמוכשרת הזאת שרחוק רחוק הוא להמצא כמוה, כך היא הטובה השלמה שפועלים עיקריים, זכרים, יולדו בהכנה מתאמת כולה לחפץ האלהי השלם שהיה חי אז בלב הגוי כולו. גם זה הוא כחו של ישראל להגביר תמיד את הצד השכלי על ההרגשי, והשכל ינהל את הרגש וישביעהו מטובו. לב רגש נתן ד' לנשים, הנה מרגישות יפה את הדברים בטעם, בנועם ויופי, בזה בינה יתירה נתן הקב"ה באשה יותר מבאישי. אבל האב לכל חמודות, הכח הנותן מדה גם לחוקי הרגש עצמם הוא השכל הטהור, שהוא הפועל העקרי והוא המתגבר באנשים הזכרים. ע"כ ע"י הפעולה העזה של הרושם של ההשפעה האלהית השלמה, מחנוכת הבית, מקביעות מקום האורה לישראל ולעולם, הוכר אופיין של ישראל שהוא הגברת השכל על הרגש, שאז תצא ההצלחה ואור האמת והשלום לשכלול הגמור. ע"כ ילדה כל אחת מנשותיהם זכר, המוכן לעבודה שכלית היותר רוממה וטהורה, השולטת ג"כ על עז הרגש.