ארבעה חלוקי כפרה וכו' תשובה תולה ויום הכפורים מכפר וכו' ויסורין ממרקין
למה יהיה בעל תשובה צריך "לתלות" ולהמתין גם אחרי יום הכיפורים עד שיבואו יסורים וכו'?... למה לא יכופר לו מיד לאחר שעשה תשובה?... כלום אין בתשובה אותו כוח של רפואה מיידית שיתקיים בו בחוטא לאלתר מקרא שנאמר בתשובה (ישעיהו נז, יט) "ורפאתיו"?...
נראה, שההסבר לענין זה הוא בכך שדברי ר' מתיא בן חרש אינם מתייחסים לכל סוגי התשובה. יש כנראה תשובה המשפיעה מיד, כמעבר בין אמש להיום, ויש תשובה אחרת שמרחק שרוי בינה לבין גמר הכפרה. בתשובה זו, על החוטא לעבור דרך איטית, להגיע ליום הכיפורים, וכן להיתקל בייסורים שיצרפוהו ויזקקוהו כדי שיזכה בכפרה. הכל תלוי בדינאמיקה הפנימית של התשובה שמדובר בה. יש שהיא פועלת כברק, כהרף עין ובן רגע נהפך החוטא מתועבה לאהוב ונחמד. ויש שהיא נמשכת באיטיות, בכבדות. גם התשובה הראשונה, המהירה, וגם השניה, זו האיטית, הן בחינת "תשובה גמורה" לפי ההגדרה של רב יהודה [להלן פו ע"ב]. אם מותר לי להבחין בין שתי תופעות תשובה אלו ולקרוא להן בשמות, הייתי מגדיר את האחת כתשובה המכפרת ומטהרת ("כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם"). תשובה זו מסירה את הכתמים בתהליך איטי של ניקוי וחיטוי. כדי לקרוא שם לסוג השני של התשובה, אני פונה ל"שיר המעלות ממעמקים"...
בעל המזמור אינו מסתפק בסליחה, הוא זועק "נפשי לה' משומרים לבוקר" ומוסיף לזעוק "יחל ישראל אל ה', כי עם ה' החסד". חסדיו של הקב"ה רבים, ובחסדו יכול הוא לחלצנו מתהליך הסליחה האיטי, לשנותו בבת אחת, "משומרים לבוקר", כמעבר מחושך הלילה לאור הבוקר. לא על כפרה על חטאי בלבד אני מתפלל, מה שאני מבקש מה' שעמו החסד, הוא "פדות" וגאולה מן החטא...
"מחיתי כעב פשעיך וכענן חטאותיך" (ישעיהו מד, כב) - כמה אורך הזמן עד שעב וענן נמחים? היש צורך לחכות עד ליום כיפורים? לא. יש וברגע אחד "נשבה הרוח ונתפזרו העבים". מחיית פשע וחטא כאלו מבטיח לנו הקב"ה. ומה על הברייתא של ר' מתיא בן חרש המצביעה על ארבעה חילוקי כפרה? אומר הנביא בשם ה' (שם): "שובה אלי כי גאלתיך" - גואל אני אותך מן החטא ואף מחבלי הכפרה.
(רבי יוסף דוב סולובייצ'יק, על התשובה, עמ' 230-234)