Monday, August 16, 2021

The Distinction Between Half Nezek And Other Penalties

לזכות רפואת יוכבד פיידע בת מיכל יהודית בתיה

לזכות ידיד נפשי ר' אהרן ישראל בן ר' משה מרדכי וכל בני ביתו 

When one is מודה בקנס it means two things - a] He is not חייב and b] He is פטור [acc. to the opinion - רב - that מודה בקנס ואח"כ באו עדים פטור]. But how does one pasuk [אשר ירשיעון אלקים - פרט למרשיע עצמו] teach us both דינים? [Note - The Gemara says דאמר רבא בר אהילאי מאי טעמא דרב דאמר מודה בקנס ואחר כך באו עדים פטור דכתיב אם המצא תמצא אם המצא בעדים תמצא בדיינים פרט למרשיע את עצמו - so we have a second source that מודה בקנס is פטור. Why two sources? Maybe one that הודאה doesn't obligate him and another that it actively makes him פטור].

 אמרנו דבמודה בקנס יש שני דברים. א) שההודאה לא מחייבת אותו. ב) שההודאה פוטרת, ולכאורה מנין לנו זאת כיון דיש רק פסוק אחד "אשר ירשיעון אלקים פרט למרשיע את עצמו"? [ראה בהערה לעיל (אות יז) שב' כתובים ישנם לפטור מודה בקנס, האחד, מאשר ירשיעון אלוקים, והשני מהמצא תמצא - בעדים, וראה שם מדברי האחרונים דמב' ילפותות אלו ילפינן לב' הגדרים במודה בקנס, מה דאין ההודאה מחייבת ומה שיש בכחה לפטור. ועיי"ש שיש אחרונים שלמדו להיפך, דבאמת אין הודאה בקנס פוטרת ומה דמודה בקנס ואח"כ באו עדים פטור הוא גזיה"כ מיוחדת.]

The fact that הודאה doesn't obligate him is not only b/c it is a קנס but b/c it is an עונש. One cannot obligate himself in punishments!! For that we need עדים and a בית דין [even though it is clear that one can't absolve himself from a punishment w/ הודאה]. Until the בית דין paskens there is no punishment.