Thursday, August 25, 2016

The Surprising Root Of Modesty And Immodesty

Yeshayahu [Ch. 3] continues detailing the sins of Klal Yisrael and says that they were משקרות עיניים. This gemara explains this to mean that they would fill their eyes with blue makeup and beckon the boys. 
דהוו מלאן כוחלא לעינייהו ומרמזן 
Why did this behavior contribute to the destruction?
Is a girl not allowed to try to look nice?

In the earlier passages of the gemara, we saw that the root problem was גאוה - arrogance. This attempt to attract the boys must also have been symptom of their arrogance. How?

Here is a DEEEEEEP psychological insight. When someone is arrogant they don't feel that they have what to learn from anyone else. They have already reached perfection so there is nothing left to accomplish. This creates a feeling of emptiness inside because in fact every person is FAR from perfection. So how does an arrogant person cover up this gnawing sense of emptiness? He [or she] tries to get other people to notice him [or her] thus giving a false sense of importance.

That is what happened to the Bnos Tzion. Because of their arrogance they were empty on the inside and had to revert to extreme measures in order to give themselves some sense of importance and value. They accomplished this by trying to beautify themselves and then winking at the boys in order to get their attention. If the boys are looking at me that means that I am beautiful. But without that - nothing. Just emptiness. 

I am not sure but it would seem that this rings true in our days as well. A girl who has a healthy sense of self doesn't need to dress or act in provacative ways and attract attention. The root of tzniyus is then self-esteem. A girl who doesn't feel good about herself can only achieve some sense of importance and specialness when others give her attention. The task is then not to focus on the tzniyus aspect i.e. how many inches below the knee the skirt goes or exactly how long the sleeves are but to INDEPENDENTLY feel beautiful, pure and holy. Once a girl feels this way the tzniyus will automatically follow. Since she feels so special she is not going to want to cheapen herself and expose herself to the whole world - not on facebook and not anywhere. Once she marries she will only use her beauty to enhance her relationship with her husband. It is not about enhancing her sense of self which she already has but about building a stronger union with her husband.  

Isn't the the Torah PROFOUND??!

Let us see how Maran ztz"l put it:



"""ומשקרות עיניים" - דהוו מלאן כוחלא לעינייהו ומרמזן"".

הקצוות פוגשות הן זו את זו. מתוך הגאוה העוברת כל גבול, המסכמת שכבר הגיע האדם למרום השלמתו עד שאיננו צריך עוד לבקש ולשאוף השלמה פנימית אמיתית, הנפש החופשת היטיב את התוכן הפנימי שלה, מרגשת מיד בריקניותה ואפסותה. שכיון שחסר לאדם אותו תוכן החיים של חפץ ההתעלות, מפני ארסה של הגאוה, כבר אין לחייו שום תוכן. ולמלא את הריקניות הנוראה, מוכרחת היא למצוא את עולמה לא בקרבה פנימה כי אם בחוץ, במציאת חן של הסביבה. נמצא, שההתגדלות הקיצונית שהיתה חפצה להתגדר בה, נהפכת לה לשפלות גדולה, עד שהיא חפצה להיות משועבדת למצב הנפש של הסובבים אותה, ותשתדל בייפוי חיצוני במדה מופלגת. וההשתדלות הזאת לא תשאר רק בגבול ההסכמה הלוקחת רק איזה זמן ואח"כ הרושם הולך לו, כי אם היא מטבעת עמוק יפה את המבוקש של ההתמכרות למצוא חן, עד שמלבשת את התנועות הטבעיות בזה הזרם. וזה הולך עד הקצה האחרון של אבידת העצמיות לגמרי ושל שפלות הנפש היותר קיצונה, עד שבהתפשטה באומה מביא לה הרס גמור, שמביא אותה לידי התרוקנות פנימית ולידי שפלות נוראה, לבקש את כל כבודה ורוממותה רק בעין הזר ולא בתוכה פנימה, עד שנעשים סדרי פעולות החיים מכוונים אל החנופה החיצונית. ולא די בזה, כי אם עוד נבנית והולכת בזאת השיטה, השתדלות שפלה להסב את העין החיצונית על אותו הייפוי הזר החיצוני שפארה בו את עצמה בלא צדק ושכל. דהוו מלאן כוחלא לעינייהו ומרמזין.