Wednesday, August 31, 2016

Is It Tzniyus To Talk About Tzniyus??


I recently related to the question of whether it is appropriate to discuss matters of tzniyus in this forum. Maybe it is not tzanua to talk about it? I am relying on the Tzadikim who felt that it was critical to do so. This is a post from the archives where the issue is discussed. Given that there is so much to fix in this area and it is probably the biggest spiritual test we face, I hope Hashem gives me the strength and wisdom to do what I can to combat all of the evil and to try to shine light and simcha where there is darkness and misery. 
----------

Maran HaRav Hutner ztz"l wrote a brilliant letter analyzing the difference between the pritzus and immorality that was prevalent in the olden days and the pritzus and immorality which characterizes our times.

In the olden days, people had a strong yetzer hara. They had trouble controlling this yetzer and this led to many acts of tyva-fulfillment that were well outside the bounds of halacha. "OUTTA BOUNDS - SECOND AND THIRTY FROM THE 47 YARD LINE." The way to combat this was to speak words of mussar, imploring people to control themselves, as we see in the sefarim of yesteryear.

Today things are different. It is no longer just people fulfilling their base and animalistic lusts but a PHILOSOPHY of succumbing to the yetzer hara. The yetzer is no longer our enemy but our friend. If this was true when Rav Hutner wrote this letter decades ago it is so much more true in our days. People justify the most impure and immodest lifestyles. They want recognition from society that their choices are equally moral to the choices made by people who live wholesome family lives. The way to combat this must be to fight fire with fire. Strong words of reproof won't help. They will just shake off the criticism and call you a fanatic. Instead, one must go to the depths of human thought and reveal the eternal sanctity of modesty and contrast that with the corruption and impurity that is wrought when people choose to live lives of unbridled animalism.

It is interesting that Pinchas used a spear to stop the act of impurity in the Jewish camp. A spear is a רמח. The gematria of רמח is 248 which is the number of limbs that every person has according to our sages. The gemara says that tumas keri [seminal emission] is a felt by the whole body [Niddah 43a]. In order to combat this tumah, Pinchas in his act of zealotry, needed to use a utensil which encompasses the "whole body" Most appropriate was a רמח for this took all 248 limbs and brought them back to the world of kedusha. [This letter itself is an example of utilizing deep thought to explain the concepts of kedusha].

Holy or unholy family life is a topic which is felt by the entire nation, just as on a personal level the impurity of a tumas keri is felt by the whole body.

It is indeed frightening to think about how many thousands and thousands of lives have been ruined due to the world of advanced technology. How many ehrliche yidden have fallen to the depths of depravity because of the Internet. How many people cannot extricate themselves from the gehenom of addiction to unadulterated filth.

The avoda is not to say "SINNERS - You are going to he--" but to show from our sources the profundity of the topic, the value of remaining pure and the harm caused by moral failings. That will help us reach our goal of acheiving Kedushas Yisrael and fulfilling the eternal commandment and promise of קדושים תהיו.

Here is the letter I copied from the Igros Pachad Yitzchak page 80 - 81. 

May Maran HaRav Hutner's lips move in his kever and may our neshamos connect to his. I feel privileged to share this with you:-).



כבוד .....

שלום וברכה!

כל עין חודרת תרגיש נאמנה, כי לפנינו חזון של "קנא קנאתי", קנאה עמוקה ויוקדת לקדושת חיי האישות בישראל. קנאה זו היא שחידדה את הסתכלותו להבחין בהבדל התהומי בין זוועת הפריצות המשתוללת לעינינו כיום ובין כל סערותיה של הפריצות בימים עברו. כי זוועת הפריצות המשתוללת לעינינו איננה מופיעה בתור מכשול או סטיה מגדרו של עולם אלא שאדרבא כל עצמה אינה אלא מרד בעיקרי אמונה המונחים ביסודה של הצניעות והתקוממות כנגד כל הסתכלות של רוממות במעיני החיים. הבחנה זו הבשילה את ההכרה כי אם באנו להפעיל את כוחות ההתנגדות לפריצות זו, אי אפשר לנו להסתפק בלשונות של תוכחה ומוסר שכל עצמם אינם אלא התעוררות לכיבוש היצרים ולקבלת עול של גדרים וסייגים בשמירת טהרה וצניעות, אלא שעלינו להעמיד את כוחות ההתנגדות לפריצות זו בדרך זה לעומת זה. כלומר, לתפוס את אותם הנושאים ואותם המקומות אשר צפרני המרד תחובות בהם בעומק ולהשמיע על הנושאים הללו דברי תורה בהלכות דעות וחובות הלבבות בסוגיא זו דוקא [עיין אגרת המוסר של הגרי"ס].
עלינו לתפוס את הנושא של חיי אישות ולהעמידו בקרן אורה כפי שהוא משתקף מדיבורי הטהרה שיצאו בקדושה מפיהם של גדולי הדורות ולחלצו על ידי כך מתהום המחשכים המשתקף מתוך דיבורי המרד וההתקוממות הנ"ל שאין בהם אלא טומאתם ושפלותם. והלא ידענו כי דוקא בתחום זה של קדושת חיי אישות בישראל נאמרה ההלכה של קנאין פוגעין דוקא מקום זה ניתן לקנאים ליקח את הרומח ביד ולהפעילו. ועל זה באו דבריהם של חכמי האמת כי הכלי זיין מיוחד לכך הוא דוקא הרומח מפני שקדושה זו מאחדת היא את כלליות הקומה של תאר אדם דהרי בטומאה זו בעינן דוקא שכל גופו מרגיש בו. ועל כן הנשק הזה הוא ה"רמח" שמספרו מכוון כנגד רמ"ח איבריו של אדם.
כמדומני שעלה בידו ליצור את הרומח לחזון הקנאות שלו לציור כי חיי הבית האישות והמשפחה הם הם החיים שכל גופה של האומה מרגיש בהם וכל הפוגע בציור זה של חיי הבית והאישות בישראל את נפש האומה הוא קובע.


בתפלה להצלחתם של קנאי אמת

יצחק הוטנר