Sunday, September 11, 2016

Rebbe Tzadok On Torah Shebial Peh - Link


לזכות אילנה סימון בת מרים
לאה אסתר בת פרימט
חיה אביבה בת שיינדל מרים
ובלומא דליה בת חנה דינה שיום הולדתה במוצאי היאהרצייט של הכהן הגדול מלובלין
לכל הנשים הצדקניות זרעא חייא וקיימא זרעא די לא יפסוק ולא יבטול מפתגמא אורייתא, ברכה והצלחה בכל מעשי ידיהן וכל טוב סלה

Tonight [the 9th of Elul] is the yahrtzeit of Rebbe Tzadok Hakohen of Lublin. Here are some gems from his Torah with a synopsis in English for each passage.

ZCHUSO YAGEN ALEINU VI-AL KOL YISRAEL!!!


Rebbe Akiva - Yesod Torah Shebi-al Peh

...ואותה נקודה קטנה היא נפש רבי עקיבא שנתפרדה מהם, שהיתה חכמתו עצומה כנראה פרק קמא דב"ב תדע דאמר גברא רבא ואתאמרא משמיה דרבי עקיבא בן יוסף כוותי, משמע דהוא המופלא בחכמה והוא יסד תורה שבעל פה שהיא הנגרא למלכות אדום כנזכר לעיל. ולכך טעה על בן כוזיבא שהוא משיח, כי מצד שהוא היה יסוד תורה שבעל פה חשב שכבר הגיע קץ לתורה שבעל פה ועת ביאת המשיח... (אור זרוע לצדיק עמוד יז)

Moshe Rabbeinu - Torah Shebichtav Natural Purity, Rebbe Akiva Torah Shebial Peh - Separating Good And Bad - Ben Geirim

ולכך תורה שבכתב היא מן השמים מצד השי"ת שהוא מסולק מכל רע רק מאיר איך להיטיב, ותורה שבעל פה מלבות בני אדם שהם בעלי יצר לב רע ויודעים בטוב ורע... לכך רבי עקיבא היה בן גרים משורש רע כדי שידע לברר ענין הרע ולנקותו... אבל משה רע"ה בן עמרם שאמרו ז"ל שמת בעטיו של נחש... רוצה לומר שהיה נקי מכל חסרון וחטאות בנפשו ביחוד רק מצד חסרון הכללי של ברואי מטה במה שהם בעלי ידיעת הרע, שזהו עטיו של נחש בעץ הדעת לדעת טוב ורע. ומאב כזה נולד משה רע"ה שהוא יסוד תורה שבכתב שהוא הארת איך לעבוד השי"ת, שהוא נולד כשאין שום חסרון ונטיה על הזולת רק הידיעה ברע בלבד, שלזה הוא צורך התורה להורות ללכת בטוב, והוא רק למי שיודע ברע... (שם שם עמוד כא)




Torah Shebial Peh - Nevuah in the form of chochma

...דכח הנבואה שבכל אחד הוא כח ההשגה בתורה שבעל פה, שהיא נבואת החכמים כמ"ש בב"ב (י"ב א'), וכל ישראל יש להם אחיזה בתורה שבעל פה, ועל כן עיקר התפשטות תורה שבעל פה וחכמתה התחיל באנשי כנסת הגדולה משנסתלקה הנבואה מישראל, דאז חזרה נבואת החכמים לצאת לפעל שהיא גנוזה בכל אחד מישראל... (שם פוקד עקרים עמוד י)


Esav - ציד בפיו - Yitzchak felt the Torah in his mouth - The root of Torah Shebial Peh was in darkness which was ultimately revealed through Yaakov with light - Darkness precedes light

...ועל כן אמר אנכי עשו בכורך, היינו דגם הציד שבפיו של עשו, הרגשת תורה שבעל פה שהרגיש יצחק בו היתה באמת ביעקב, כי ר' עקיבא ור' מאיר שמצאצאיו לא זכו לתורה שבעל פה כלל בעודם זרע עשו רק אחר שנתגיירו ובשם ישראל יכנו... ולפי שהתגלות תורה שבעל פה אינו אלא על ידי תוקף ההעלם וכמ"ש בסנהדרין (כ"ד א') במחשכים הושיבני זה תלמודה של בבל, דהוא שורש חכמת תורה שבעל פה, וכ"א (גיטין מ"ג א') אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהן, והיינו על דברי תורה שבעל פה, והתחדשות הלכות שלא נתבררו עדיין אי אפשר לעמוד כלל בלי מכשול הקודם כברייתו של עולם ברישא חשוכא והדר נהורא (שבת ע"ז ב'), שכך היא השגת האור המושג לנבראים דוקא מתוך החושך וההעלם, ועל כן קדם יצירת עשו ליעקב, שהוא החושך הקודם המביא להשגת אור תורה דאחר כך, וזה הציד בפיו שיצחק ראה שהוא הגורם, אבל באמת אינו אלא גורם בעלמא אבל הוא אין לו שייכות לה כלל. ועל ידי שאז היתה התגלות שלימות התורה להיות מטתו שלימה בלי פסולת היה התגלות התורה שבעל פה שהיא השלימות התורה והמסטורין דלא עשה כן לכל גוי רק למטתו של יעקב אע"ה השלימה, וזה הישועה דויעתר בהתהפכות כעתר על ידי צדיק ותלמיד חכם מושל ביראת אלקים... (שם שם עמוד יז)



Torah Shebial Peh is ours alone and the goyim have no shaychus to it 

...כי משבא משה והורידה לארץ הרי היא מסורה לחכמי ישראל ולא בשמים היא כמ"ש בב"מ (נ"ט א') דלא השגיחו בבת קול מהאי טעמא, שכבר נמסרה התורה לישראל כדבר המסור לאחר שהיא בידו של נמסר לעשות כרצונו, והוא התורה שבעל פה המפרשת לתורה שבכתב, דבלא התורה שבעל פה אי אפשר לידע שום מצוה על בוריה כלל, והיא נמסרה לחכמי ישראל, וכל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש זהו תורה שבעל פה, והיא המבדלת בין ישראל לאומות כמ"ש בשמות רבה ר"פ מ"ז... וזה שאמר אין מוסרין (דברי תורה לגוי), היינו דרך מסירה ללמד להם דרכי הפלפול והחידושים של תורה שבעל פה, דעל זה נאמר "מגיד דבריו ליעקב" וגו', וכל הגדה ברזא דחכמתא, כמ"ש בזוהר ויחי (רל"ד ב') ובזו"ח שה"ש על פסוק הגידה לי שאהבה נפשי, וזהו התורה שבעל פה שמשיגים ברוח הקדש כמ"ש בב"ב (י"ב ב') דאמר גברא רבא מילתא וכו', והוא המשכה מקודש העליון, שהוא חכמה העליונה כנודע, והתורה שבכתב היא נובלות חכמה העליונה כמ"ש בבר"ר פי"ז.

Torah Shebial Peh is in the hearts of the Wise Men and is a show of Divine love that he gave the Torah over to us to decide - Torah Shebichtav was translated into 70 languages but not Torah Shebial Peh which is our intimate, private connection with Hashem

והתורה שבעל פה היא המשכה מעצם חכמה העליונה לחכמה תתאה, שהיא החכמה דכנסת ישראל שבלב חכמי ישראל, דעל כן אמרו (עירובין כ"א ב') דחביבים דברי סופרים יותר מיינה של תורה, שזה נקרא דודיך, דבזה הוא תורף האהבה שבין ישראל לאביהם שבשמים ולביא ולביאה בשעה שנזקקין זה לזה, כי כל היחודים הם על ידי התורה שבעל פה, וכל התחדשות דתורה שבעל פה הוא על ידי היחודים ודביקות הגמור דקב"ה דבכל מקום שגלו שכינה עמהם, והיא המסטורין שלו כמ"ש בתנחומא ס"פ תשא... ואי אפשר לעסוק בתורה שבכתב בלא תורה שבעל פה כלל, שאפילו הצדוקים שכפרו בתורה שבעל פה בדו להם איזה פירוש מלבם והמרו בחכמי ישראל האמיתיים המפרשים אותה על דרך האמת, והם פירשו בפירושים בדאים שאינו תורה כלל. ולעולם העסק בתורה ע"כ הוא מתבונן בתורה שבעל פה שהוא פירוש הכתב. ודבר זה הוא מורשה ומאורסה לקהלת יעקב לבד, שהתורה מסורה להם לגמרי וכמ"ש, אבל תורה שבכתב לבד הרי נכתבה על האבנים בע' לשון... (חלק ב ישראל קדושים עמוד מג, וראה שם עוד)



In Torah Shebichtav there is an enclothement of the snake and that it why if not learned properly it can be a deathly drug [Yoma 72] - Torah Shebial has nothing from the snake - Bichtav - Male - Bial Peh - Female

ובכל שלשה מתנות טובות הכוללות כל סדר שלימות האדם מאחר שנתנו בעולם הזה יש להם לבוש זה, התורה היא בלבוש הכתב והאותיות, (והקלף שנכתבת עליו זהו משכא דחויא), היא המלבוש לפנימיות האור הגנוז ומצמצמו בגבול כפי מה שהוא גבול הכתב והאותיות של התורה, והוא משכא דחיויא כמ"ש (יומא ע"ב ב), לא זכה נעשית לו סם המות, ואמרו (שבת פ"ח ב') למשמאילים וכו', ונאמר ופושעים יכשלו בם, ואמרו ז"ל (במדב"ר י"ד כ"ב) דלכך לא נכתבה תורה שבעל פה לפי שעכו"ם יאמרו אנו ישראל, פירוש שבלבוש יש להם שייכות גם כן דהוא משכא דחיויא כנ"ל, מה שאינו כן תורה שבעל פה אינו בלבוש רק מה שנתגלה לאדם כשצריך לגלות לאחר היא בלבוש דמשכא דחיויא של אותו אדם, אבל עצם התורה שבעל פה אין לה לבוש דמשכא דחיויא. כי ידוע דתורה שבכתב ותורה שבעל פה הם בסוד זכר ונקבא, שתורה שבכתב היא חכמת השי"ת, ותורה שבעל פה חכמת כנסת ישראל וחכמי ישראל, והלבוש דמשכא דחיויא הוא רק ביסוד דקטנות שבו הערלה וצריך למילה, מה שאינו כן בנוקבא אין ערלה, כי בהיותה בקטנות היא כולה בסוד עטרת היסוד לבד, ונכללת שם תחת הערלה ולכך אין לה לבוש דמשכא דחיויא לבדה, רק שנכללת בלבוש דמשכא דחיויא של האדם שיוצא מפיו. אבל תורה שבכתב הכתב הוא היסוד דמצידו היא ההשפעה לתחתונים... כי באמת עמך כולם צדיקים, רק מצד הלבוש דמשכא דחיויא נמשך קלקול הברית, ותיקון ברית הלשון הוא הדבור דדברי תורה, כדאיתא בריש דב"ר ובערכין (ט"ו ב'), והוא יהיה על ידי משיח, כמ"ש במקום אחר, והוא יהיה השלימות דתורה שבעל פה, ואז יתוקן הכל ויהיה בלא לבוש דמשכא דחיויא כלל, כי תורה שבעל פה אין לה לבוש כנ"ל, רק דעדיין לא נתגלית כולה רק איזה הארות בכל נפש, אבל שלימותה יתגלה על ידי משיח כמו תורה שבכתב על ידי משה רע"ה, ואז יהיה בלא לבוש... (חלק ג דובר צדק עמוד קלה)


Nevauh and Torah Shebichtav are the clear word of Hashem but are limited by the letters and words - Torah Shebial Peh goes even higher even though there is the possibility of error...

...ולא שמשה רבינו ע"ה לא היה משיג מה שהוא (ר' עקיבא) השיג, דברוח הקדש ודאי היה משיג ונגלה לו כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש, וזהו השגת תורה שבעל פה שמצד החכמה ובינת הלב, אבל בנבואה מה שהשי"ת הראה וגילה לו כדרך השגת הנביאים זה לא נגלה לו רק כפי מדרגתו. והשגת הנבואה גדולה מצד שיש לה יסוד על מה לסמוך שהיא דבר ה' אשר עליו אין להוסיף ולא לגרוע, והם דברים קצובים וקבועים וקיימים, ומצד זה השגת רוח הקדש של חכמי תורה שבעל פה גדולה, שאף על פי שפורחת באויר כי אין לה יסוד קבוע לסמוך עליו בבירור לדעת שהוא דברי אלקים חיים, ושהן הן הדברים הנאמרים ברוח הקדש מאחר שהוא מוציאם מחכמת לבו, ואולי טועה בדמיונו, מכל מקום נגד זה הל' גבוה גבוה מכל האותיות שהשגתו בלא קצב וגבול ולמעלה מכל שפע ההשגה הנקצב ברצון השי"ת בבריאת העולם שהיה באותיות שהם המגבילות כל דבר... (חלק ד מחשבות חרוץ עמוד צג)


Torah Shebial Peh picks up where Torah Shebichtav ended [from the ל of ישראל the mishna begins with a מ] and ends with the same letter it started with because as much as we learn we are always at the beginning


...והלוחות מתחילות בא' ומסיימות בכ', הם אותיות הקודמות לאותיות ב' ל' שבהתחלת וסיום התורה, כי הם השורש לתורה, ותורה שבעל פה מתחילה במ' מאימתי שהוא אות שאחר הל' שמסתיימת בו תורה שבכתב, ומסיימת גם כן במ' "בשלום", כי התורה שבכתב כבר ניתנה תורה ונשלמה שאין עוד תורה שבכתב יותר, מה שאינו כן תורה שבעל פה לא נשלמה עדיין דעדיין עתידים תלמידים ותיקים לחדש בכל יום תמיד, ועל כן במקום שמתחיל שם הוא מסיים, שבכל התורה שבעל פה שגילה רבי במשניות עדיין לא גילה כלום, ועדיין הוא כאלו כל התורה שבעל פה כולה בשלימותה עדיין מונחת ללבות החכמים העתידים לבא לחדש מלבם, ולמקום שהנחלים הולכים שם הם שבים ללכת ואין שם סיום כלל, וגם בכלל התורה שבעל פה הוא כן שאין לו סיום כלל, שאפילו לימות המשיח, שאז יהיה שלימות התורה שבעל פה, עדיין יהיה חוזר חלילה לשוב להשיג התחדשות באותן ההשגות עצמן שהשיגו בעולם הזה, כי גבוה מעל גבי גבוה שומר וגבוהים עליהם. ועל זה רומז פתיחת וחתימת התלמוד בבלי באות מ', כי התלמוד הוא שלימות כל התורה שבעל פה כולה דליכא מידי מה ששום תלמיד ותיק עתיד לחדש עד ימות המשיח דלא רמיזי בתלמוד, וזהו חתימת התלמוד שעליו אין להוסיף וממנו אין לגרוע, ומסיים גם כן במה שמתחיל דאחר הסיום גם כן עדיין עומד בהתחלה, ולא שחוזר להתחלה הראשונה שהוא אות הא' רק לאות מ' עצמה, כי עדיין הוא עומד על השגה זו שהיא השגת כללות תורה שבעל פה כולה, דבכל פעם משיג אור בהיר יותר באותה השגה עצמה מה שלא טעם עד הנה עדיין, וזהו ההתחדשות שיהיה לעתיד, היינו התחדשות של טעימות באותה השגה עצמה עד שנראית כמושג חדש אצלו. (שם שם עמוד צז)


After the first destruction there were no more Neviim but then started Torah Shebial Peh which is even higher and the רואה of Nevuah was transformed in אורה of Torah Shebial Peh as we see happened after Nes Purim

...אבל מזמן חורבן בית א' ואילך נסתם כל חזון ולא נולד עוד נביא, אבל היה התחלת תורה שבעל פה כשהדור קבלוה בימי אחשורוש מאהבת הנס כמשאז"ל (שבת פ"ח), ולא כקבלה ראשונה שהיתה על ידי כפיית הר כגיגית, דהיינו מצד השפעת השי"ת בלי אתערותא דלתתא, וזה נגנז בחורבן, דבגלות הכל רק מאתערותא דלתתא, ומצד גודל אהבתם וחשקם לדברי תורה, וכמפורש זה בספר היכלות דעל ידי זה נתגלה להם אז רזי תורה מה שלא נתגלה בבית א'. והיינו דבבית א' היה רק השגת הנבואה, אבל חכם עדיף מנביא כמשאז"ל (ב"ב י"ב), והיינו דיוכל להשיג יותר אלא שאינה השגה גלויה וברורה כהשגת נבואה שנקרא הרואה, שהוא כמו רואה דרך זכוכית ואספקלריא, אבל אז נתהפך מרואה לאורה... (חלק ה רסיסי לילה עמוד פד)
Eitz Hadaas - Torah Shebial Peh - Right and wrong pure and impure etc. - Eitz Chaim - Torah Shebichtav - Clarity -We blow shofar to connect our Oral Torah with the Torah of the shofar of Har Sinai - Tfillah is an outgrowth of Torah Shebial Peh as both are realizing that everything comes from Hashem because if we had the clarity of אין עוד מלבדו there would be no room for tfilla or Torah Shebial Peh - That is why they are only מדרבנן because מדאורייתא everything is totally clear and there is no need to remind ourselves with tfillah that אין עוד מלבדו - Torah Shebial Peh is from the Eitz Hadaas Tov Va-ra because there is that element of evil and darkness we have to break through 

...ועיקר בריאת העולם להתגלות כח מלכותו כנודע, דלכן אומרים בראש השנה מלכיות שתמליכוני, והממלכה היינו שישיג האדם שכל שכלו מהשי"ת, דזה כל חכמת תורה שבעל פה שאינה כחכמה אנושית שמשיג בשכל עצמו, אבל תורה שבעל פה הוא נובע מתורה שבכתב, דזהו עיקר מלכותו ית' כשמושל על שכל האדם שזהו עיקר צורת האדם שכל הנהגת האדם הוא בשכלו. ובזוהר (ח"א כ"ז א' וש"מ) איתא דתורה שבעל פה הוא מסטרא דעץ הדעת טוב ורע, כשר ופסול וכו', היינו דעץ הדעת הוא שכל האדם שיש בו שינויים לכאן ולכאן, אבל עץ החיים הוא בתוך הגן בנקודת המרכז שאין נוטה לקצוות ואין בו נטייה לכאן ולכאן, והוא תורה שבכתב. ורצון השי"ת היה שהאדם ישתמש בשכלו להשגת התורה שבכתב שהוא השגת דברים קצובים וברורים והיינו על ידי ההכרה הברורה שאין עוד מלבדו, ויהיה שכלו משכן לשכל השי"ת ממש עד"ש במשה רבינו ע"ה שכינה מדברת מתוך גרונו, דעמיה נהורא שריה ואין ספק כלל, שהספק הוא רק מתוך החושך וההעלם במדת לילה, וכל תורה שבעל פה היה משיג בדוגמת תורה שבכתב וכמו שיהיה לעתיד, רק שגרם הסתת הנחש והייתם כאלקים וגו', היינו שישתמש בשכלו מעצמו והוא עץ הדעת טוב ורע, ונתרפרף העולם עד שניתנה תורה בכתב, דהיינו שנתפשט שורש החכמה דהשי"ת המתפשטת בלבות בני אדם שהוא ההשגה דאין עוד מלבדו שרשה קבוע וקיים בלבות בני ישראל על ידי קול שופר דמתן תורה. ואנו באים בקול שופר שלנו להיות גם התורה שבעל פה בחכמה שלנו יסודה מתורה שבכתב, ומתפשט ומתרחב גם הוא בכל העולמות עד אין קץ, וכנודע מקדושת דברי רז"ל בתלמוד ממש כעין קדושת תורה שבכתב, שכל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש הכל רמזו בדבריהם. וכן כל חכמת חכמי ישראל האמיתיים. וקול דתורה שבעל פה וקול דתפלה כולה חד כנודע בשרשם... וכפי חכמת האדם בתורה שבעל פה כך כחו יפה בתפלתו, וקולות הללו הם תיקון לאכילת עץ הדעת, תורה שבעל פה נמשך מסטריה וממנו נמשך קול תפלה, כי תפלה דרבנן, היינו דמצד השגת אין עוד מלבדו ממש דכולא חד מה מקום לתפלה, והתפלה היא רק מצד מדת מלכותו ית' שיש בורא ונברא, והנברא מבקש מבורא. וכל חכמת תורה שבעל פה היא חכמת נברא להכיר שיש בורא, ויציאת השגה זו לפועל הוא בתפלה... וזה תכלית חכמה דתורה שבעל פה הנמשך על ידי אכילת עץ הדעת שהחשיך אנפי ב"נ... (שם שם עמוד צב)

Yaacov was the "outside" of Moshe Rabbeinu and thus represents the external revelation of Torah Shebichtav - Chachmei Yisrael and the Jews as a whole represent Torah Shebial which also connects to Malchus Hashem

...ויעקב אבינו הוא כלל התורה שבכתב, כי משה מלגאו יעקב מלבר, והוא נקרא תורת אמת, ואיתא (ברכות ה') אמת זו תורה, והיא תורת ה' שאין להוסיף ולגרוע בה אפילו אות אחת, אבל תומת ישרים תנחם להשיג האמת מתורה שבעל פה, שהיא חכמת חכמי ישראל, שהוא כלל הכנסת ישראל הנקרא אשת חיל מרכבה למדת המלכות פה תורה שבעל פה קריא לה, ועל ידי הזריחה וההופעה שקבלו חכמה וחסד מעשו וישמעאל כנ"ל פיה פתחה בחכמה, ואצלה נעשה החכמה תורה ונעשה תורת חסד... וימין הוא חסד ומיימין ומשמאיל שייך רק בתורה שבעל פה דתורה שבכתב כתיבא ומנחא, וכל ישראל שוים בה ואין שם משא ומתן ולא שייך לקנטר ולא להתגאות וכיוצא כונת שלא לשמה... ובחכמת תורה שבעל פה משיגים יותר מכל הנביאים, כמו שאמרו (בב"ב י"ב) חכם עדיף מנביא. (פרי צדיק וישלח א)

The sun is Torah Shebichtav and the moon Torah Shebial Peh - Had we not sinned it would have been all light - Even in Torah Shebichtav there is the light of Hashem and it just SEEMS that it is coming from us but everything is rooted in the sun of Torah Shebichtav


...דהנה מאורות הגשמיים שמצד השי"ת הם ב' אור השמש והירח, והשמש הוא אור עצמיי והירח מקבלת אורה מאור השמש. וברוחניות הם אור תורה שבכתב ותורה שבעל פה דתורה אור כנ"ל, והמה מאורות של השי"ת, והם גם כן על דרך ב' המאורות הנ"ל, התורה שבכתב הוא אור עצמי מצדו ית' ואין בו חושך כלל, ואלמלא חטאו ישראל לא ניתן להם אלא ה' חומשי תורה, ועל זה נאמר כי ברוב חכמה רוב כעס... והיה די להם תורה שבכתב שהוא דוגמת אור השמש, דעולם הבא דומה ליום כמו שאמרו ריש פסחים, וכיון שחטאו חזרו לחשכת עולם הזה הדומה ללילה וצריכין למאור הלבנה להאיר מתוך החשך, והיינו בחינת תורה שבעל פה, סיהרא דמקבלא משמשא תורה שבכתב, ואור תורה שבעל פה הוא גם כן מאור שבראו השי"ת, ואף על פי שהכל הוא מה שחדשו סופרים וחכמי ישראל, הוא רק שנדמה בעיני האדם שהוא הממציא והמחדש האור ההוא, אבל באמת הוא מצד השי"ת שמאיר בלבו האור ההוא, וכמו שאמרו (עירובין י"ג) אלו ואלו דברי אלקים חיים... וכן הוא התחדשות תורה שבעל פה אשר אין אדם מרגיש ההארה וההשפעה בלב, ונדמה לו שנתחדש בשכלו, ובאמת הוא מהשי"ת שמאיר בלבו כמו שנאמר "ודברי אשר שמתי בפיך". וכל התורה שבעל פה כולה לקוחה מהתורה שבכתב, וכמו שאמרו (תענית ט') גם על הכתוב בכתובים דליכא מידי דלא רמיזי באורייתא...


The light of the Beis Hamikdash comes from man

ויש עוד אור שמצד האדם והוא כמו מאור האש המאיר בחשיכה... והיינו אור הבית המקדש שהוא העבודה... (שם חנוכה ד)


Torah Shebichtav was in galus Mitzrayim and when the Jews left they took the holy sparks with them - When there was Nevuah and revealed miracles the contrast was the magic and necromancy of Egypt - After the destruction the period of Torah Shebial Peh began and the contrast was the wisdom of Greece - The Chachomim took out the holy sparks from the impure wisdom - Moshe's speech was in galus but Aharon's wasn't



והנה גלות מצרים היתה הכנה לתורה שבכתב שהגיע זמנה להגלות, וכנגד זה היה חכמת מצרים שהיה בכישוף והתגלות מצד הקליפות בזה לעומת זה, ונצרכו להיות בגלות מצרים להוציא הניצוצות הקדושה השייכים לתורה שבכתב, ועל זה נאמר "ואחרי כן יצאו ברכוש גדול" הרכוש גדול דקדושה. ובגלות בבל שהיו אז עוד נביאים אחרונים יחזקאל חגי זכריה ומלאכי ודניאל ובעלי רוח הקדש, והיה אז בזה לעומת זה חרטומים ופותרי חלומות ומודיעים עתידות מצד הקליפה. ואחר כך שפסקה הנבואה והגיע זמן התגלות תורה שבעל פה, וכמו שכתוב בסדר עולם זוטא, מכאן ואילך הט אזנך ושמע דברי חכמים, והיינו חכמים המחדשים בשכלם בתורה שבעל פה, דאף שהוא גם כן דברי אלקים חיים, מכל מקום מופיע בלבם של חכמי ישראל, אז התחילה חכמת יונית על ידי ארסטו שכפרו בכישוף והתגלות וסמכו על שכלם והבנתם הגרועה להכחיש דברי אלקים חיים התורה שבעל פה. ואז היתה התורה שבעל פה בגלות עד שהוציאו הניצוצות הקדושה, ואז התפשטה התורה שבעל פה. והנה חלק משה רע"ה היה התורה שבכתב שהורידה מן השמים, ואז היה התורה שבכתב עוד בגלות מצרים, וזה שאמר שבחינת דיבור שלו בגלות, שאם לא היה גלות היו דבריו נשמעין אף לפרעה שהיה ערל לב וערל אוזן, וע"ד שתיף קוב"ה לאהרן בהדיה, ודבור של אהרן היה דיבור נבואה, שהוא כה אמר ה', וחלקו היה תורה שבעל פה הוא דרגא דאהרן, וכתיב "והיה הוא יהיה לך לפה", ונאמר "כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו" דייקא, ובחינת דבור של אהרן לא היה אז בגלות, וזה שאמר דאהרן שושבינא דמטרוניתא, והיינו שכחו להכניס דברי משה רבינו ללב ישראל שהם כנסת ישראל... (שם וארא ח)


Haman's time was when Torah Shebichtav spread - It started with Daniel who made a decree that we should stay away from Gentile wine and oil so that we stay away from Gentile girls - Haman claimed that it wasn't li-shem shomayim but because we hate people - There was something to what Haman said because the decree against us was sealed in Shomayim - We then did teshuva and merited אורה זו תורה which is the female, receptive form of Torah which is תורה אור

...וכן קטרוג המן מזרעו היה גם כן כשהגיע זמן התפשטות תורה שבעל פה על ידי אנשי כנסת הגדולה שגזרו גזירות וסייגים, וכמו שאמרו (עירובין כ"א) הרבה גזירות גזרתי על עצמי יותר ממה שגזרת עלי. ודניאל היה הראשון, דכתיב "וישם דניאל אשר לא יתגאל בפתבג המלך וביין משתיו", והיינו גזירת יינן ושמנן משום בנותיהן ובנותיהן גם כן גזירה. וכבר אמרנו שזה שקטרג המן ודתיהם שונות מכל עם דלא אכלי מינן ולא נסבי מינן היה כונתו לקטרג למעלה לפני השי"ת על גזירה זו, שאין המכוון שלהם לשם שמים רק מפני הגאוה ושנאת הבריות... ומהס"ת היה קצת מקום קטרוג כיון שפעל שנחתם גזר דין של טיט. ואחר שעשו תשובה ועשו מחיית עמלק כתיב ליהודים היתה אורה, ודרשו (מגילה ט"ז) אורה זו תורה, וכן הוא אומר ותורה אור, והיינו תורה שבעל פה שנקראת אורה לשון נקבה, שמקבלת מתורה שבכתב שנקרא תורה אור, וכן כתוב (שבת פ"ח) הדר קבלוה בימי אחשורוש, והיינו תורה שבעל פה שעליה היה הכפיית הר כגיגית...

Yehoshua defeated Amalek's accusation that the Jews aren't worthy of Torah Shebichtav while on Purim we defeated Haman's accusation that we aren't worthy of Torah Shebial Peh and we need to wipe them out again every Purim  


והנה קטרוג עמלק על קבלת תורה שבכתב נתבטל, שהרי יהושע החליש כחו וזכו ישראל לקבל התורה, אבל הקטרוג על קבלת והתפשטות תורה שבעל פה שהוא מתפשט בכל דור ודור בלבות חכמי ישראל על זה יש קטרוג תמיד מקליפת המן, ועל זה נאמר "מלחמה לה' בעמלק מדור דור", וצריך בכל פורים לעשות מחיית עמלק מחדש... (שם זכור יג)


The gemara asks for an allusion to Moshe in the Torah meaning where is the root of Torah Shebichtav and answers in rain that falls from shomayim - Where is Haman in the Torah means where is Torah Shebial Peh rooted? The answer is in the tree of knowledge - He made a tree 50 amos to combat us who want to reach the 50th level of understanding - We won and accepted the Torah again but this time out of love


...ואיתא בגמרא (חולין קל"ט) משה מן התורה מנין, המן מן התורה מנין וכו', וצריך להבין למה נצרך לחפש רמז על משה רע"ה בתורה וכל התורה מלא משמו, גם מה שאמרו המן מהתורה מנין, אסתר מרדכי מן התורה מנין, ולמה לא דרשו דוד ושלמה מן התורה מנין וכדומה...

אכן יש לומר המכוון משה מן התורה שהיה שורש הדברי תורה שנקראת תורת משה, ועל זה אמר משה מן התורה מנין, שהוא שורש התורה... דמים רומז לתורה, כמו שאמרו (ב"ק י"ז) אין מים אלא תורה, וכתוב יערוף כמטר לקחי והיינו תורה שבכתב, שהוא הלקח טוב שניתן משמים, והוא מפורש לכל שהוא מהשמים כמטר. ותורה שבעל פה שחכמי ישראל מחדשים והם באמת דברי אלקים חיים, מה שהשי"ת נוזל ומשפיע בלבם, על זה נאמר תזל כטל, שאינו ניכר ההשפעה מן השמים רק אחר שיורד, ועל זה נאמר אמרתי, עד"ש (זח"א רל"ד ב') אמירה בלב, אמירה בחשאי, והוא מטלא דעתיקא. והיה אז נפש משה רע"ה שהיה מקבל תורה שבכתב שהיה כלול בו גם התורה שבעל פה, וכמו שהיה קודם הקלקול במתן תורה, וכמו שאמרו (נדרים כ"ב) אלמלא חטאו ישראל לא ניתן להם אלא ה' חומשי תורה וכו', והיה כלול בזה כל אור תורה שבעל פה, והיה מפורש שהוא מן השמים, כמו הלכה למשה מסיני תורה שבעל פה של משה רע"ה... וזהו משה מן התורה מנין, שהוא שורש תורה שבכתב שכלול בו תורה שבעל פה.

ואחר כך שאלו מרדכי ואסתר מן התורה מנין, והיינו שהם היו שורש שאז התחיל התפשטות תורה שבעל פה, ואמרו המן מהתורה מנין, "המן העץ", דהיינו שעל ידי המן זכו לאור תורה שבעל פה, וזה נרמז במה שנאמר המן העץ, ועל פי מה שאמרו בזהר הקדש שיש תורה מסטרא דעץ החיים, והיינו תורה שבכתב, ויש מסטרא דעץ הדעת טוב ורע דאיהו איסור והיתר טומאה וטהרה... והנה המן עשה העץ גבוה נ' אמה, ויש להבין למה הוצרך עץ גבוה כל כך... והיינו שהמן שהרגיש שבא זמן התפשטות תורה שבעל פה, והיינו נ' שערי בינה דבינה מבין דבר מהחכמה, והוא שאז היה זמן אנשי כנסת הגדולה שעשו גזירות וסייג לתורה והוא קטרג על ישראל שאין כונתם לשם שמים רק מגאוה וכדומה, וזה שאמר "ודתיהם שונות וגו' ואת דתי המלך אינם עושים", היינו שאין כונתם לעשות דת מלך מלכי המלכים הקב"ה בזה. וזה שעשה עץ גבוה נ' אמה לרמז שישראל תקיפים בדעתם ממה שיש להם עץ גבוה נ' אמה נ' שערי בינה, וזה רצה לבטל מהם, ואחר כך נהפוך הוא, ואדרבא ישראל על ידי זה דהדר קבלוה לתורה שבעל פה מאהבת הנס, וזה שאמר המן מן התורה מנין, שהוא היה גם כן סיבה לשורש התפשטות תורה שבעל פה... (שם פורים ב, וראה שם עוד)

Through the power of Rebbe Akiva and Torah Shebial Peh we can fix the evil but Moshe was removed from all of that


...ומסיים במדרש ופסיקתא אלה הדברים עשיתים, אעשה אין כתיב כאן אלא עשיתים, לר"ע וחביריו, דברים שלא נגלו למשה נגלו לר"ע וחבריו, וכל יקר ראתה עינו זה ר"ע וחביריו, והיינו שעל ידי תורה שבעל פה שהוא הרב חכמה יכולים לתקן הרב כעס אף אחר שקלקלו, וזהו כח תורה שבעל פה שהיה ר"ע שורש תורה שבעל פה כמו שכתב האריז"ל, והוא שער הנ' הנתגלה לבעל תשובה, ועל כן אין בו שייכות למשה רע"ה שלא ידע כלל מרע, ונגלה לר"ע שהיה בן גרים. ושורש התורה שבעל פה של משה רע"ה הוא התורה שבעל פה שהיה כלול בתורה שבכתב, כמו שהיה אם לא חטאו ישראל, שלא ניתן להם אלא ה' חומשי תורה וכו' (נדרים כ"ב), והיה כל תורה שבעל פה כלול בה' חומשי תורה והוא בסוד הדעת, והוא ענין הלכה למשה מסיני שהוא מפורש שהוא מסיני מן השמים, וזה נמסר רק למשה רע"ה. מה שאינו כן ר"ע שהיה בן גרים השיג שער הנ' המיוחד לבעל תשובה, וזהו כל יקר... ועל דרך שאמרו (זח"ב קפ"ד א) דלית נהורא אלא ההוא דנפיק מגו חשוכא, ולית טוב אלא מגו בישא, וזה כשנעשין זדונות כזכיות על ידי תשובה מאהבה, שאז מתגלה האור ממאמר ראשון... ועל ידי תורה שבעל פה יכולים לתקן שורש הקלקול הרב כעס... אך זה נחסר לשלמה הכח דתורה שבעל פה לתקן הרב כעס אחר הקלקול, שהוא כח ר"ע וחבריו כנ"ל, והוא עומק וענין טהרת הפרה לתקן שורש הקלקול... (פרה ב, וראה שם עוד)


In the future we will see all of the kedusha in all of the mundane matters of this world


...אמנם הרמז הוא שענין 'עלה במחשבה' (לברא) הוא הנהגה עליונה מאד מה שהוא בהסתר ובהעלם מאד, ואין בזה שום השגה רק על ידי תורה שבעל פה, כמו שאמרו "וכל יקר ראתה עינו" זה ר"ע וחביריו, שהוא היה השורש של תורה שבעל פה (סנהדרין פ"ו) וכלהו סתומתאה אליבא דר"ע, ובנפשות הללו הוא הנהגה במדת הדין, כמו שנאמר "וסביביו נשערה מאד", והוא השורש של תלמוד בבלי, שנאמר עליהם "העם ההולכים בחשך ראו אור גדול", כמו שאמרו (מדרש תנחומא נח ג') שהקב"ה מאיר עיניהם מאור הגנוז לצדיקים לעתיד לבא, ועל זה נאמר בזהר הקדש דחברין בבלאה ידעין לאתכסאה מילין בגוויהו והיינו שמלבשין כל התורה שבעל פה בהסתר בעניני עולם הזה, כענין המחליף פרה בחמור ושאר כל הענינים שבין אדם לחבירו, ובזה דייקא נגנזים כל הסודות של הנהגתו ית', וכמו ששמענו בזה מרה"ק זצללה"ה שלעתיד יתגלה שאין שום תנועה בעולם הזה גם בעניני גשמיות שבין אדם לחבירו שיהיה למגן, ובכלם יש הנהגת הקדושה, רק שבעולם הזה הוא בהעלם מאתנו. וזהו כל ענין גופי הלכות הנאמרים בתלמוד והמה חיים וקיימין לעולמי עד... אבל דרך לימוד הזהר הקדש כל אורות הקדושה המה גלוין ומפורשין לעין בלי שום לבוש והסתר, ואלו ואלו דברי אלקים חיים... (שם ז)


Tishrei is the time of the giving of the second luchos and therefore we daven for rain which comes from above - Pesach we daven for dew which alludes to the dew of Torah Shebial Peh and tchiyas hameisim

...והנה בסוכות אנחנו מתפללים על הגשם ובפסח על טל, והיינו כי התורה שבכתב נתנה בתשרי ביום הכפורים, כדאיתא בגמרא (סוף תענית) לא היו ימים טובים לישראל כיום הכפורים שבו ניתנו לוחות אחרונות... ולכן אנחנו מתפללים אז על הגשמים שמרמז על השפעת דברי תורה שבכתב, שנקראת תורת חסד. וחג הפסח שהוא כנגד אברהם אבינו ע"ה שמדתו חסד אנו מתפללין בפסח על הטל, שהוא השפעת דברי תורה שבעל פה, כי בפסח זמן השפעת טלא דעתיקא, כמו שאמרו (שבת פ"ח) טל שעתיד בו הקב"ה להחיות את המתים... (פסח ט)



You work hard and Hashem gives you Torah as a gift

...הענין הוא שבבבל התחיל עיקר התפשטות תורה שבעל פה על ידי אנשי כנסת הגדולה, שאמרו עשו סייג לתורה והעמידו תלמידים הרבה... ולכן כשהתחיל אז התפשטות תורה שבעל פה והעיקר היה זרובבל, ובתורה שבעל פה איתא (תנחומא נח) שבא ביגיעה רבה וצער גדול ונדוד שינה, והכפיית הר כגיגית היה רק על תורה שבעל פה, ולכן הראה אז השי"ת לזכריה שהמנורה שהוא בחינת אור תורה שבעל פה בא באמת מצד השי"ת שהזיתים מריקים השמן מאליהם, ואף שהאדם צריך לעמול בכל כוחו בצער ונדוד שינה שיזכה לתורה שבעל פה, אבל אחר כל היגיעות והשתדלות עיקר השפעת תורה שבעל פה בא מהשי"ת בעצמו... ששלמה המלך ע"ה שהיה מרכבה למדת מלכות ונקרא ידידיה, וה' אהבו, לו ניתן כל חכמה תתאה תורה שבעל פה במתנה בלילה אחת בחלום בשינה. ועל זה נאמר "זה דבר ה' אל זרובבל לאמר לא בחיל" וגו'... לא בחיל שהוא דברי תורה, ולא בכח שהוא היראה שבא על ידי השתדלות האדם, כי אם ברוחי אמר ה' צב-אות, והיינו תורה שבעל פה שמשפיע השי"ת מעצמו במתנה... (בהעלותך י)

At the end of days Torah Shebial Peh will be revealed - On Shabbos we taste a bit of the World to Come - Talmidei Chachomim are called Shabbos and we can see in them the original light

ועיקר שלימות תורה שבעל פה יתגלה לעתיד בימות המשיח, ועל זה איתא במדרש רבה דבר אחר צפונה המתינו למלך המשיח, וקיים מה רב טובך אשר צפנת ליריאך, שעיקר אור תורה שבעל פה נגנז לעתיד לבא, רק בשבת מתגלה מעין עולם הבא... וכן לתלמיד חכם דאתקריאו שבתות ויום טוב להם מתגלה בכל יום מאור הראשון, וכמו שכתוב בזהר הקדש תרומה שהם מוציאים האור מתוך החשך... (דברים ד)

Torah Shebial Peh fixes the evil - The Zohar is in Aramiac because [like Torah Shebial Peh] it is not clearly evident that it came from Hashem

...וזה נקרא בחינת אחוריים, שאינו מפורש שהוא דבר ה', וזהו הפירוש השיב אחור ימינו מפני אויב, שעיקר התורה שבעל פה שהוא בבחינת אחור הוצרך כדי לתקן הרב כעס, וכמו שאמרו אלמלא חטאו ישראל לא ניתן להם אלא ה' חומשי תורה, כי ברב חכמה רוב כעס, וזה מפני אויב מפני שיש שעבוד מלכיות וכל זמן שנמצא הרע באומות על ידי זה נכנס גם בישראל השאור שבעיסה, ונצרך על זה הרוב חכמה לתקן הרוב כעס, וכן היצר הרע נקרא גם כן בלשון שונא... וזהו השיב אחור ימינו מפני אויב, שהתורה שבעל פה נקרא בבחינת אחוריים שאינו מפורש שהוא מהשי"ת, וכן כל סודות הזהר הקדש נכתבו בלשון תרגום דלבשון הקודש הוא מפורש שהוא דבר ה'... ורבי אף שהיה אחר החורבן כיון שסידר הלכות בנגלות סדרן בלשון הקודש, והגמרא שנאמר בהם בלשון תרגום אף שהוא בנגלות מפני שבבבל היה לשונם כך, אבל סודות הזהר הקדש לא נאמרו רק בלשון תרגום, וזהו השיב אחור ימינו... (עקב יג)

The cure for evil? The Beis Medrash and Torah Shebial Peh

...וכמו שאמרו (סוכה נ"ב) אם פגע בך מנוול זה משכהו לבית המדרש, שהתורה תבלין ליצר הרע, ועיקר התבלין הוא התורה שבעל פה שבא לתקן הרב כעס, וזהו הפירוש משכהו לבית המדרש, בית המדרש נקרא מקום שדורשין ומחדשין בו חידושי תורה שהוא תורה שבעל פה, וזה תבלין ליצר הרע לתקן הלב כסיל לשמאלו... (תצא א)


Work hard at Torah and you will be saved from other types of hard work

...ומי שמקבל עליו עול תורה שבעל פה שבא ביגיעה רבה במיעוט שינה ומיעוט תענוג וכמו שאמרו במדרש (תנחומא נח) שעל זה היה הכפיית הר כגיגית שתורה שבכתב קבלו מאהבה ואמרו נעשה ונשמע, זה ניצול מיגיעה בעולם הזה ומלאכתו נעשית על ידי אחרים, כר"ש בן יוחאי (ברכות ל"ה) ומעבירין ממנו עול דרך ארץ, ומי שלא יגע בתורה שבעל פה שהוא בא לשביעה ושבעת זו שתיה יינא דאורייתא דבעל פה נענש מדה במדה שיגע ואינו שבע רק אומות העולם שבעים... שהיגיעה בתורה שבעל פה מציל מקטרוג היצר הרע, וממילא ניצול גם משיעבוד מלכיות שתלוי זה בזה, שעל ידי שיש להם קטרוג שגם בישראל נמצא מקליפתם יש להם שליטה ויוכלו לשבע חס ושלום מיגיעת ישראל, אבל המקבל עליו עול תורה שבעל פה ניצול משאור שבעיסה ושעבוד מלכיות, ואין צריך יגיעה כלל, שמלאכתו נעשית על ידי אחרים... (סכות כה)


All of the sources are quoted in the sefer Aspaklaria


For an academic perspective, see here.