Monday, July 6, 2020

Five Forces Necessary For A Complete Life

חמשה כחות כלליים שצריכים להיות מושגחים שיהיו שלמים בחיי הכלל והפרט, ואז ימצא בהם הכח המתאים להרחקת כל פגע ולהפרחת החיים בדרך נכונה. 

הא׳ בריאות הגוף והנפש בתור בעל חיים שלם ועלז בחיים. 

הב׳ הכחות האנושיים יפותחו כראוי, רגשי הענוגים הרוחניים, היופי, השירה, הדמיון הבריא, ובכללם תכונת המדות הראויות להיות נעימות בחבורה, ביסוד דרך ארץ שקדמה לתורה. 

הג׳ רגש הלאומי צריך שיהיה מפותח כל צרכו, כל אחד ואחד לפי ערך אומתו וצרכיה, טיבה ומעמדה, להיות לבו ער ונפשו מרגשת בחוש אמיץ ובריא את הטוב לעמו, וישתוקק באהבה חיה וטבעית להגדיל ערכו והצלחתו. 

הד׳ פתוח רגש הדתי, שהוא רגש נשגב נטוע בנפש האדם מיוצר נשמתו, כדי להטביע בקרבו את היחש האמיתי שבין האדם לקונו, בתור היחש הראוי להיות בין יציר ליוצרו. והוא חובק בזרע עזו את כל יסודות החיים והמוסר הכללי והפרטי. 

הה׳ הוא פתוח השכל, דעת העולם והמציאות, החכמות העיוניות, המעשיות והמופשטות, עד אשר יחוש גם כן צורך טבעי להיות מתענג על הדר החכמה המופשטת המדברת על האלהות וכל הענינים המתלוים לידיעותיה.


There are five general forces that need to be tended to so that they should be whole in the life of the collective and the individual. Then, appropriate force will be found in them to keep all damage at a distance to enhance life in the appropriate way.  

1] The first is physical and mental health leading to a full and joyous embracing of life. 

2]  The second are those human forces that are properly developed, the feelings for spiritual delights, beauty, poetry, healthy imagination and included amongst them are those qualities which make for good friendship, founded on the notion that basic decency precedes Torah. 

3]  The third is the national feeling that needs to be adequately developed in each person according to the character of his nation and its needs, its nature, its position (in the world) such that his heart is alive and his soul senses with a healthy bravery that which is good for his people. He yearns with a living natural love to increase its value and its success. 

4]  The fourth is developing a religious sensitivity which is a lofty feeling planted in the spirit of a person by the Creator of his soul, in order to imprint in his inner most parts the true relationship between man and his Creator, in the sense of a relation which is appropriate to be between Designer and product. This religious sensitivity embraces all of the foundations of life and ethics in a general and particular sense. 

5]  The fifth is development of the intellect, knowledge of the universe and Being, wisdoms both speculative, practical and abstract so that one feels a natural necessity to take delight in the glory of abstract wisdom that relates to divinity and all things that accompany its knowledge.

[לנבוכי הדור פכ"ד]