וַיַּעֲבֹ֤ר אַבְרָם֙ בָּאָ֔רֶץ עַ֚ד מְק֣וֹם שְׁכֶ֔ם עַ֖ד אֵל֣וֹן מוֹרֶ֑ה וְהַֽכְּנַעֲנִ֖י אָ֥ז בָּאָֽרֶץ.
והכנעני אז בארץ – יתכן שארץ כנען תפשה כנען מיד אחר. ואם איננו כן, יש לו סוד, והמשכיל [יבין ו]ידום. [אבן עזרא]
השווה ראב״ע, שרואה במלים אלה סוד כמוס, אם אין רוצים לפרש כפשוטו ״יתכן
שארץ כנען — תפשה כנען מיד אחר״, סוד שאין מקום לגלותו, ״והמשכיל ידום״ [מבקרי המקרא מנסים להוכיח מכאן, שאכן חובר ספר בראשית אחר מות משה, שכן,
לדעתם זוהי הערת מחבר שהוערה אחר שהכנעני גורש מהארץ, הערה שכוונתה לציין,
שאז, בשעת בוא אברהם לארץ זו, הכנעני עודנו היה בה. אך לא קשה לעמוד על
איולתו של ביאור זה — כאילו לא היה ידוע לכול, שבימי אברהם עוד לא גירשו
בני ישראל את הכנענים]. אך כבר העירו
שכוונת הכתוב להדגיש, כי הארץ היתה אז כבר בידי כנען, וכי משום כך היה
צורך בהבטחתו ית׳ שיתן את הארץ, שנמצאת עתה בידי בני כנען — לבניו אחריו.
מכאן, שבני כנען הגרו לארץ בתקופה מאוחרת למדי. כנראה היתה הארץ מיושבת
בתחילה על ידי שבטים שמיים, אשר נאלצו לסגת לאט לאט מפני בני כנען. [רדצ"ה ז"ל]
מפני שהוא בא לומר אח״כ לזרעך אתן את הארץ הזאת, הקדים להודיע לישראל כי גם בימי אברהם היתה הארץ ההיא ביד כנען שלא יחשבו שאולי בימים ההם היתה ביד אומה אחרת רעה וחטאה, ושהוריש האומה ההיא ונתן ארצה לכנעני, וא״כ יקשה לקחתה מידם, כי ירושה להם נְתנה ה׳; לכך הקדים והודיעם כי כשהבטיח ה׳ לאברהם ירושת הארץ כבר היתה ביד הכנעני. [שד"ל ז"ל]
והכנעני היה אז כבר בארץ, שכן בזמן שנכתבו שורות אלו, היו עדיין הכנענים בארץ. מלכתחילה, לא נועדה הארץ לצאצאי חם, אך בימי אברהם היא כבר עברה לידיהם.[רשר"ה ז"ל]
עכשיו נראה אלו עמים ישבו באזור הר-אפרים בימי מתן תורה. המידע הזה מופיע בדברי המרגלים:
במדבר יג 29: "עמלק יושב בארץ הנגב,
והחתי
והיבוסי
והאמורי יושב בהר,
והכנעני יושב על הים ועל - יד הירדן
"
בתקופה זו אזור ההר היה מאוכלס בעמים אחרים – החתי,
היבוסי והאמורי – ולא הכנעני והפריזי! הכנעני לא ישב באזור ההר אלא באזורים
הנמוכים – מישור-החוף ובקעת-הירדן. [גם בדברים יא 30 נזכר "הכנעני היושב בערבה
"
– כלומר במישור שליד הירדן. ואני הצעיר תמה על מפרשי 'דעת-מקרא', שכתבו
בפירוש לפסוק "והכנעני אז בארץ" שהוא מדבר על "הכנעני היושב בערבה"! זה לא
מתאים לתקופה וגם לא מתאים לאזור שבו נמצא אברם].
והפריזי בכלל נעלם מהשטח. יהושע מכנה את הר-אפרים "ארץ הפרזי והרפאים
" (יהושע יז 15), ומכאן ניתן אולי להסיק שהפריזי שישב שם בעבר נכחד מהעולם, כמו הרפאים.
לפי זה, כמו שאמרנו, המילה
אז מתפרשת כפשוטה – "אז ולא עכשיו" – בלי שום דוחק. [כאן]