Teshuva must be viewed through the prism of our present times.
ואם יבא אדם לחדש דברים עליונים בעסקי התשובה בזמן הזה, ואל דברת קץ המגולה ואור הישועה הזרוחה לא יביט, לא יוכל לכוין שום דבר לאמתתה של תורת אמת. כי כל זמן מאיר בתכונתו ... [אגרות הראיה באגרת שע"ח].
כותב הרב על תהליך כתיבתו בענייני התשובה, המבטאת במשמעותה העמוקה לא רק תיקון של מצווה ספציפית, אלא מהלך חיים שלם, חזרה אל הקב"ה, שהיא שאיפת החיים של האדם, של העולם, ובעצם של ההוויה בכללותה. ומוסיף הרב שכיון שהתשובה כוללת את כל המציאות, עיסוק בעניין התשובה וניסיון לחדש בו דברים מוכרח להיות קשור ומחובר להלך רוחו של הדור, שאם לא כן, אין זו תשובה מלאה ועמוקה ואינה מכוונת לאמיתה של תורה.
התורה היא נצחית ואינה תלויה בזמן מסוים, אולם ההיסטוריה, ההתרחשויות והתהליכים שעובר העולם, גם הם חלק מהתורה. ישנן בעולם התפתחויות משמעותיות, פיזיות ורוחניות, וכולן נכללות במושג הרחב של תורה. התורה אינה נמצאת במקום מנותק מההיסטוריה, מהמציאות. בניגוד לתפיסת הרב ישנן תפיסות הסוברת שההיסטוריה אינה משמעותית, עלינו להביט בתורה, המבטאת את ערכי הנצח, האידיאל הרוחני, ואין צורך בהתחשבות בגורמים אחרים.
הרב לעומת זאת קובע בדבריו קביעה אחרת - אי אפשר לכוון לאמיתה של תורה ללא מבט על ההיסטוריה, 'כי כל זמן מאיר בתכונתו'. כל מה שקורה בעולם מבטא את עצת ה'. העובדה, לדוגמא, שיש בעולם מציאות שמיליונים מאמינים בנצרות במושגים של גאולה והתגלות, האם אין לזה שום משמעות!?
באופן דומה מסביר הרמב"ם בהלכות מלכים [יא, ד'] את הופעת הדתות האחרות כמהלך אלוקי שמטרתו לחזק את האמונה בקב"ה, בתורתו ובמשיח שיבוא: ...אבל מחשבות בורא עולם אין כח באדם להשיגם כי לא דרכינו דרכיו ולא מחשבותינו מחשבותיו. וכל הדברים האלו של ישוע הנצרי ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו אינן אלא לישר דרך למלך המשיח ולתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד ... כיצד? כבר נתמלא העולם כולו מדברי המשיח ומדברי התורה ומדברי המצוות ופשטו דברים אלו באיים רחוקים ובעמים רבים ערלי לב והם נושאים ונותנים בדברים אלו ובמצוות התורה ...".
יצירת הדתות האחרות היא עצת ה', אין מהלך בהיסטוריה שאין לו משמעות מבחינה דתית. המהלכים ההיסטוריים הם עצות מרחוק של בורא עולם לגלגל בעולם את הרעיונות הבסיסיים של האמונה. שכן עם ישראל לא הצליח להשפיע ישירות על העמים ולחנך אותם לאמונה בא-ל אחד, על כן היה צריך לגלגל השפעה עקיפה, כחלק מעצת ה' שאמונת הייחוד תופץ בעולם צריך אמונות ודתות זרות. אי אפשר שלא להתייחס לתופעה זו ששינתה את פני ההיסטוריה, ולא להסבירה ככלי ביד הקב"ה. באופן דומה, כאשר מתרחש תהליך היסטורי של קץ מגולה, יש לזה משמעות. פתאום אחרי אלפיים שנה, מופיעה תקווה לישועה ותהליך של קץ מגולה, קמות תנועות לאומיות בכל העולם , שמשפיעות גם על עם ישראל. אי אפשר שלא להתייחס לתופעות היסטוריות אלו, ולאורן צריך לדבר על התורה. צריך לראות את התורה הנצחית באור המציאות העכשווית.
הרב מסתכל על תהליכים היסטוריים כתופעות דתיות, הסתכלות קרובה לזו שהייתה לנביאים , המפרשת את המהלכים בהיסטוריה כשפה בה ה' מדבר אלינו. על כן צריך להתייחס לאירועים בהתייחסות דתית , לנסות להבין את משמעות האירועים המתרחשים. מהי משמעותה של ההתפתחות הטכנולוגית? של כל התחכום המביא להקלת החיים הפיזיים? כל זה מלמד על תהליכים שקורים בעולם.
שנים רבות עברו מאז נפטר הרב, ועל כן יש מקום לשאול האם דבריו עדיין רלוונטיים אף בימינו? אמנם אמר הרב ש'כל זמן מאיר בתכונתו', ולכל דור הלכי רוח רוחניים ופיזיים משלו, ועל הדברים להיות רלוונטיים לאותו הדור. אלא שיש לבחון לעומק את הדברים ולהבחין בין תהליכים היסטוריים משמעותיים, 'לקצף על פני המים' שאינו משמעותי באמת וחולף מן העולם. צריך מבט בעל פרספקטיבה . בנוסף, גם אם נאמר שהמציאות השתנתה, לכל הפחות המשפט הזה, המדריכנו להסתכל על המציאות העכשווית ולבחון אותה לאור התורה, הרי הוא נכון וקיים, ומהוה תורה שלימה. העיקר הוא שתורת הרב היא נכס צאן ברזל, העקרונות שמלמד אותנו חשובים ורלוונטיים. גם ברמב"ם יש דברים שנראים לא רלוונטים, למשל תפיסתו הפיזיקלית הבנויה על הפיזיקה האריסטוטלית . האם זה הופך את הרמב"ם ללא רלוונטי? אלא תורתו היא נצחית וחייבים ללמוד אותה בכל הדורות , למרות שיש מספר נקודות מיושנות ולא רלוונטיות.
עפ"י שיעור הרב שילת