לזכות רפואת ר' מרדכי דוד בן קריינא ור' מנשה יעקב בן ציפורה והרב אברהם יוסף בן חנה בתוך שח"י
The idea of Torah Li-shmah is when a person is mindful of the fact that the general vitality of the Jewish people and the secret of the existence of our nation and its form, is Torah!! That is a faithful testimony that spans all of our history. One notices how narrow and contracted this fundamental life force/energy/power is, b/c of the many demands of life and having to constantly swipe one's phone and the many impediments that cause us to forget Torah. So when every individual revives himself with the light of life of Torah, not only is he reviving himself but is shooting a spark of vitality to the entire community of which he is an organ.
This is CONTAGIOUS. It causes the entire collective soul of the Jewish people to awaken. It is then but one step from the Jews to all of mankind, the cosmos and all the way to the joy of Hashem Himself in His creations. The Mishna in Avos says that one who learns Torah Li-shmah makes Hashem happy and also bring happiness to people!! How great is his portion. As Dovid Ha-Melech put it:
תהלים ט"ז:ו'
חֲבָלִ֣ים נָֽפְלוּ־לִ֭י בַּנְּעִמִ֑ים אַף־נַ֝חֲלָ֗ת שָֽׁפְרָ֥ה עָלָֽי׃
The portions have fallen to me in pleasant places; yes, I have a beautiful heritage.
ד:צ״ח
עיקר תורה לשמה הוא כאשר משים
האדם אל לבו, שהחיות הכללית של כלל ישראל, וסוד קיום האומה וצביונה, היא התורה.
זאת היא העדות הנאמנה המקפת את ההיסתוריה שלנו כלה. וכשמשימים אל לב, עד כמה
מצומצם הוא כח החיים היסודי הזה, מפני המון דרישות הזמן והמניעות הרבות המשכיחות
תורה מישראל, אז הלא כל יחיד המחיה את עצמו באור החיים של התורה, לא את עצמו הוא
מחיה, כ"א בתוך הכלל כולו, שהוא אחד מאבריו, הוא זורק זריקה של שיקוי חיים.
והחיים הכלליים של ישראל מתרבים ומתעלים, ומחיי ישראל לחיים הכלליים של העולם כולו
ושל שמחת ד' במעשיו, הלא הוא רק צעד אחד. והשמחה האידיאלית הזאת שמחת כל עולמים
היא, וראויה היא להיות שמחתו האידיאלית של היוצר השמח ביצוריו. והרי העוסק בתורה
לשמה משמח את המקום, משמח את הבריות, מה טוב חלקו ומה נעים גורלו. חבלים נפלו לי
בנעימים אף נחלת שפרה עלי.