Tuesday, August 2, 2016

Wine And Song

לזכות ר' שמואל בנימין בן תשנה רחל לאה לברכה והצלחה הוא ביתו וכל אשר לו
לזכות ר' חיים יהושע בן ר' אפרים הכהן לברכה והצלחה הוא ביתו וכל אשר לו

The gemara teaches based on the pasuk that the Leviim only sang over wine - namely, as the nesachim ["libations"] of wine that were poured on the mizbeach. 

Why must song go together with wine?

Let us answer, Jewishly, with a question: What is song???

Singing is an expression of the elevation of the soul to great heights when the intellect achieves an apprecation of Hashem. The soul, by nature, yearns to gain closeness to Hashem. When it does the natural reaction is to sing to Him. 

But it is not so simple. We must work hard in order to ensure that our physical bodies are ALSO drawn in to this song. If the soul sings while the body remains distant then the person is not actualizing his full potential. Wine is, as the pasuk quoted by the gemara states משמח אלקים ואנשים - it gladdens Hashem [so to speak] and man. It gladdens Hashem when we sing to him as the wine is poured on the mizbeach. It gladdens man as we know experentially. You drink and you feel giddy. [I was recently at an eatery and my friends try to order wine. The waiter said that they didn't serve wine. So I asked him with a straight face how then was I going to get drunk. He was dumbfounded by my question and didn't know what to answer...].

This is why the Leviim only sing together with wine. Singing must be a spiritual experience which also elevates the body. Wine signifies bodily elevation.

However, we must not forget that the greatest simcha is NOT wine which is ישמח לבב אנוש but Torah which is פקודי ה' ישרים משמחי לב. 

כי טובים דודיך מיין - Your beloved words of Torah are better than wine!!

In the words of the Rav ztz"l:    

"ארשכ"נ אר"י, מנין שאין אומרים שירה אלא על היין, כו'".

השירה מורה על התרוממות הנפש למשאות נעלות, שמשקפת בהיותה מוכתרת בשכלה בבהירותו. והנה הנפשות מטבען נמשכות הנה לערוג לרוממות שלימות היושר והצדק האמיתי, ע"כ בעת רוממותם יאמרו שירה. אבל היסוד שהאדם צריך לעבוד, הוא שגם הגוף בכל פינותיו יהי' נמשך בפעולותיו לקראת רוממות השירה הנפשית. ואם רק הנפש תערוג אל ההוד האלהי והגוף בהנהגתו ישאר על עמדו הבהמי, הרי הוא נאה דורש ואין נאה מקיים. וזה הוא יסוד תורת השם ית', שנמשלת ליין שמרוממת בתכונתה אל מרום השירה את הכוחות הגופניים ע"כ אין אומרים שירה כ"א על היין, להורות ששלימות השירה היא לכלול הגוף עם הנפש בכל משאותיה הרמות. והיין המשמח לבב אנוש הוא באמת משמח את האלהים, בהיותו לקוח במדה שתרומם כחות הגוף לעומת התרוממות הנפש הרוחנית, להיות עושה בפועל את המושכל בשכל וביושר לב. אמנם לכונן שיטת הנהגה שלמה, שמביאה תמיד רק לצדק עולמים ושמחה האלהית, אי אפשר כי אם בדבר ד' שהשמחה במעונו, כי רק פקודי ד' המה ישרים משמחי לב , וטובים דודיך מיין . [עין איה ברכות פ"ו אות ב]