Tuesday, January 24, 2017

Kiddush Bechoros

It is strange that a bechor is holy from birth and yet we find that there is a mitzvah to sanctify him. קדש לי כל בכור. If he is already holy without our input then what are we adding?
There are two types of kedusha. One is potential, dormant, raw kedusha – קדושה בכח. The other is קדושה בפועל - actualized kedusha. The Torah tells us to sanctify our bechoros who are already holy with קדושה בכח and make them holy בפועל in the concretized, real world.

The same rule might apply to kiddush on Shabbos - even though Shabbos is already holy without us, our קידוש takes it מן הכח אל הפועל. That is the meaning of לעשות את השבת. [See the kuntres Kedushas Ha-shabbos of the Kohen Gadol of Lublin].

Bilshono:
קדש לי כל בכור


הבכור הוא מקודש בטבעו, יהיה הטבע הזה טבע כחני, לא פעלי, ומ"מ יש בו כח של קדושה. אמנם הענין של הכח, שאינו בפועל, הוא באמת תכן חסר וחלוני, כי הקודש העליון קודש ד' הוא לעולם בפועל, ולגבי גבוה אין ענין שבכח כלל כ"א הכל הוא בפועל הגמור. וע"ז צריכים לקדש על ידי הקדושה העליונה, שהיא הקדושה המיוחדת לשם, לקדש על גבה את הקדושה הטבעית, הצפונה כבר בתור דבר שבכח. קדש לי כל בכור.