Tuesday, June 5, 2018

Complete Thanks

לזכות רפואת ר' יהושע מאיר בן רחל שרה 
מרים בת חיה 
אסתר רות בת נעמי שרה 

The pasuk says [Tehillim 9/2]:

אוֹדֶה יְ-ה-וָ-ה בְּכָל לִבִּי אֲסַפְּרָה כָּל נִפְלְאוֹתֶיךָ.

I will thank Hashem with all my heart, I will relate all of his wonders. 


Says the Malbim

"אודה ה'", רצה לומר הודאתי על העבר תהיה "בכל לבי", כי כבר באר בחוה"ל (שער העבודה) שהטעם אשר יקשה להאדם להודות לה' חסדו הוא מפני שבעת שבא להודות על העבר דברי פיו דברי מודה וכונתו כונת מבקש, שבלבו יכוין לבקש שיוסיף ה' להיטיב עמו בעתיד ואם כן אין הודאתו שלמה, כי בלבו מדמה שהטובות שקבל לא יספיקו עדיין ורוצה שיוסיף לו עליהם, אבל אנכי אודה בכל לבי ולא יעלה בלבי כוונת מבקש,

"אספרה כל נפלאותיך", לא כדרך בני אדם שלא יספרו רק נסים הגלוים אבל הדברים שיראו למו סבות טבעיים יתלו בטבע ובמקרה, אבל אנכי נפקחו עיני לדעת שגם דרכי הטבע המה נפלאות תמים דעים:

Bless Hashem with ALL of your heart and not in order to get more out of Him but in sincere gratitude. 

Relate ALL of His praises, not only for the open miracles but for the fact that you remember EVERY MORNING how to get dressed and that you have FINGERS and TEETH and a WORKING PANCREAS etc. etc. etc. until infinity and beyond!!

    According to some commentators this pasuk refers to the end of days. ZUGT Rav Yaakov Moshe ztz"l:

    כל זמן שלא הגיע התיקון ועדיין הרשעים ברשעותם הם עומדים, אין אז עדיין ההודאה השלמה, ואם יוצאת אז הודאה היא יוצאה בשתי לבבות לב אחד שמח על הטוב ולב השני מצטער על הרע אבל כשכבר הגיע לזמן של ב"אבוד רשעים רינה' וכאמור שגם הרשעים עצמם מרננים על אבידתם אז אין אלא לב אחד לאבינו שבשמים אודה ד' בכל לבי וכן בענין לספר נפלאות ד' אי אפשר לספר כל הנפלאות שמתגלים בכל הצדדים שכשם שקילוסו של הקב"ה עולה מן הצדקים כן קילוסו של הקב"ה עולה מן הרשעים אלא שקילוס זה אין לספר ממנו זולת בזמן אבידת הרשעה ועל כן רק אחרי אבידת הרשע אודה ד' בכל לבי אספרה כל נפלאותיך.

    At the end of days the appreciation will be complete!!