Monday, September 4, 2017

Sneaky Rechilus

לישועת אלחנן בן הענא מרים 

הלכות רכילות, כלל א', סעיף י'

אסור לספר רכילות דרך רמאות. כגון שיודע שפלוני גרם עוול לחבירו, והיה ביניהם מריבה על זה. והוא רוצה לעורר את המחלוקת הישנה, ורצונו שחבירו לא ישים לב שהוא מעורר שוב את המריבה. לכן הוא מזכיר את הגנות או הרעה שחבירו עשה לו, וכאילו מסיח לפי תומו ואינו יודע מי עשה לחבירו את העוול. ועל ידי זה נזכר חבירו שפלוני גרם לו את העוול - אסור מפני איסור רכילות.


הלכות רכילות, כלל א', סעיף י"א

דע עוד, שאין חילוק באיסור רכילות בין אם מספר לו מפורש מה שאחד עשה לו, או דיבר עליו, לבין אם מספר לו במכתב. ואין הבדל אם מספר לו שפלוני גינה אותו, לבין אם מספר לו שפלוני גינה את סחורתו. כיון שעל ידי זה מכניס שנאה בליבו עליו.



Hilchos Lashon Hara rechilus chapter 1 , section 10

Crafty rechilus is also forbidden; such as when one knows that A did something to B leading to a controversy, the controversy quieted, and one now casually mentions the old story to B as if one does not know that A and B were involved and revives the fight.

Hilchos Lashon Hara rechilus chapter 1 , section 11

Furthermore, rechilus is also through writing and applies not even if one says to B that A denigrated B, but also if says he denigrated B's merchandise (as regarding lashon hara earlier, volume 1, 1:8 and 5:7), for this too engenders hatred.