Thank G-d we can do our banking on line....
להמנע מפתיחת חשבון בבנק, שהפקידות אינן לבושות צנוע
שאלה. הנכנס לבנק במטרה לפתוח בו חשבון, ונוכח לראות שהפקידות אינן לבושות צנוע, האם חייב לנדוד לבנק אחר הרחוק מביתו, כמו שמצינו במסכת בבא בתרא דף נז ע"ב "אי דאיכא דרכא אחרינא רשע הוא", כלומר אדם שיש לפניו שני דרכים ומעדיף לעבור בדרך שליד הנהר כאשר בנות ישראל עומדות שם על הכביסה, אף על פי שעוצם עיניו מלראות ברע, רשע הוא. או שמא איננו חייב לפנות לבנק אחר כשהדבר כרוך בטרחא מרובה?
תשובה. שמענו בשם אחד מגדולי הדור שליט"א שפסק ש"איכא דרכא אחרינא", נאמר דוקא כאשר שני הדרכים שוים, ולא כשאחד מהם ארוך יותר, ויש להביא ראיה לכך מדברי התוספות שבמסכת עבודה זרה (דף מח ע"ב) שם נאמר בגמרא שאסור לעבור תחת אילן עבודה זרה המיצל על רשות הרבים כשישנה דרך אחרת, וכתבו התוספות (שם ד"ה אי) דהיינו דוקא כאשר שני הדרכים שוים, ולא כאשר דרך השניה ארוכה יותר. [ויעויין תוס' פסחים (דף כה ע"א ד"ה לא אפשר), שכתב: "ולא אפשר" דכולי שמעתא, נראה לר"י דלא אפשר כדרכו אלא בטורח גדול].
אולם נידוננו חמור יותר מהסוגיא דבבא בתרא, שהנדון שם בעובר ליד הנהר במקרה, ובאופן חד פעמי, אבל בנידוננו כשמתקשר עם בנק, שהפקידות לבושות שלא בצניעות ויזדקק לבקר בבנק באופן קבוע פעמים רבות, יש לחשוש שיכשל בהסתכלות אסורה ובראיה מיותרת בערוה, ולכן נראה שבאופן כזה אין לפתוח שם חשבון. ויתרה מזו אם הלקוח יוכל להסדיר חשבונותיו על ידי בקור בבנק בפעם אחת בחודש, אסור לו לבקר שם פעמים נוספות, שאז יחשב לרשע על בקורים שניתן להמנע מהם, וביחוד שהגמרא בבבא בתרא דף נח ע"ב מסיימת שמדת חסידות היא להטות עיניו לצד אחר בעברו ליד הנהר, אפילו כשאין לו דרך אחרת, לכן ודאי מהיושר לפתוח את החשבון בבנק אחר. וכל המרבה להזהר לא להכשל בראייה אסורה, תבא עליו ברכה עד בלי די. [ויעוין עוד במש"כ בחשוקי חמד עמ"ס שבת (דף סד ע"א)].
והנה יעוין בחפץ חיים (הלכות לה"ר כלל ו במ"ח ס"ק יד) שהקשה, דבמסכת ב"ב מבואר דאם יכל ללכת בדרך אחרת, אפילו שהוא עוצם עיניו, בכל זאת הוא נחשב לרשע, דלא היה לו להתקרב בהאי דרך, ואילו בפסחים (דף כה ע"ב) מבואר דקיי"ל דאם אפשר ללכת בדרך אחרת, ולא מכווין להנות מהאיסורי הנאה, אין בזה איסור, וכן נפסק בשו"ע (יו"ד סימן קמב). ותירץ הח"ח דבעריות נפשו של אדם מחמדתן, ולכן בזה צריך להחמיר יותר, דהגם שעתה חושב שלא ניחא ליה בהנאה זו, יש לחשוש שיתגבר עליו יצרו בעל כרחו ויבוא להרהר על ידי זה, וכן מצינו בכמה מקומות שהחמירו יותר בענייני ההסתכלות מכל האיסורים שבתורה אף בלא אפשר ולא מכוין, יעו"ש. ואם כן בעניננו שעסקינן בעריות, ודאי שיש להחמיר, ואם יכול לפתוח חשבון בבנק אחר, אין לו לפתוח חשבון בבנק זה שיש שם פריצות. וכשם שאנשים עוברים מבנק לבנק בשביל כל מיני הטבות וחששות של הפסדים, אם כן ודאי שעליו לעזוב בנק כשיש חשש חמור של איסור תורה דלא תתורו. [ויעוין עוד באגרות משה (אבה"ע ח"א סימן נו) מה שביאר בסוגיה זו].
חשוקי חמד ב"ב נ"ז