ויפן כה וכה – חשב משה שאחד מאחיו העברים העומדים סביבו יתקומם על המצרי ויציל את אחיו המוכה מכת מות.
וירא כי אין איש – ראה שאין ביניהם גבר בגוברין, ואין מהם שם על לב צרת אחיו להשתדל על הצלתו; וכ״א ברבה רי״א וירא כי אין איש שיקנא להקב״ה ויהרגנו, מלת איש תואר לאדם חשוב כמו הלא איש אתה (ש״א כ״ו); ובזה התישב מה שהתעוררו המפרשים על יתור לשון ויפן כה וכה דמדכתיב וירא כי אין איש ידענו שפנה כה וכה, גם על השלילה לא נופל כ״כ לשון וירא ויותר היה ראוי לומר כי אין רואה.
[הכתב והקבלה]