מאור עיניים
תנו רבנן מאי חנוכה דתנו רבנן בכ״ה בכסליו וכו׳ כשנכנסו יוונים להיכל וכו׳ הנה לכאורה על כרחך כוונת קושייתו הוא למה נקרא חנוכה ומה תירץ לו על זה. אך האמת הוא שמלת חנוכה הוא חנ״ו כ״ה שיש מדה הנקרא כה והיא מדת מלכות שהמלך הוא מצוה כה יהיה וכה יהיה כמו כן המדה זו מצוה בכל העולמות ועל ידה מתנהגים כל העולמות ומפני זה הצדיקים יש בכחם למשול בכל העולמות מפני שיש בתוכם המדה מלכות של הבורא יתברך וכמאמר רז״ל על פסוק (שמואל ב׳ כ״ג, ג׳) צדיק מושל יראת אלהים ומי מושל בי צדיק שהקב״ה גוזר גזירה וצדיק מבטלה והקשו בזוהר שהקדוש ברוך הוא בעצמו מבטלן וכמבואר אצלנו כמה פעמים מזה כי בכל צרתם לו צר (ישעיה י״ג, ט׳) והוא בסוד גלות השכינה שמדת מלכות הנ״ל נקרא שכינה מפני ששוכנת בכל מקום והיא נקראת גם כן כנסת ישראל שהיא כונסת בתוכה כ״י שכולם נלקחו ממדה זו וכמאמר רז״ל כל ישראל בני מלכים וכל הצרות שיש לישראל רחמנא ליצלן הוא בסוד נפילת השכינה כביכול שהיא מדת מלכות הנ״ל כמו שכתוב (דברים ל״ס, י״ח) צור ילדך תשי והצדיקים על ידי מעשיהם הטובים מעלים כביכול השכינה כמו שכתוב תנו עזו לאלהים שישראל מוסיפין כח בפמליה של מעלה שהמדה הנ״ל נקראת פמליא של מעלה שכונסת בתוכה כל המדות העליונות שכולם משפיעים בתוכה וכשמדת מלכות נתעלית אז נתבטלו כל הגזירות וכל הדינים.
ונודע שהעולם נברא בשביל התורה ובשביל ישראל ותכלית כל הבריאה היה בגין דישתמודעין ליה שיהיו מכירין את השם יתברך אך באמצעות מה יכולין להגיע להכיר אותו יתברך אי אפשר כי אם על ידי הדבק במדותיו יתברך כמאמר רז״ל מה הוא רחום אף אתה רחום וכו׳ ועל ידי זה יכולין לבוא אליו יתברך והנה אז כשנכנסו יוונים להיכל היו בסוד נפילת השכינה כביכול ונתגברו הקליפות ובבוא מתתיהו כהן גדול שהיה צדיק גדול לימד דעת את העם לאחוז במדותיו יתברך ונתעלית כביכול מדת מלכות ונתבטלו כל הדינים ועל ידי זה נצחו את היוונים וזה כשנכנסו כו׳ טמאו כל השמנים חכמה נקרא שמן רצה לומר שטמאו כל החכמות אפילו חכמת התורה נטמאה כביכול שלומדים בפניות וגדלות וכשגברו מלכות בית חשמונאי וכו׳ מצאו פך אחד כו׳ אחד גימטריא י״ג היינו לאחוז בי״ג מדותיו יתברך וכנ״ל ולכן פרצו היוונים י״ג פרצות בהיכל היינו מפני שלא אחזו בי״ג מדותיו יתברך בתחלה ועל ידי זה נפלה מדת מלכות כנ״ל ונתגברה בקליפה ואחר זה כשחזרו לאחוז במדת השם יתברך נתפרדו כל פועלי און והבן: