לכב' .... ר' .... שאל בשלחן שבת שאם משה רבינו תיקן ברכת הזן, למה הפסוק "ואכלת" מוזכר רק בברכה השניה שתיקן יהושע?
ראיתי שהראשונים [ריטב"א רשב"א וכו'] הקשו קושיא אחרת: איך אומרת הגמרא [ברכות מח ב] שמשה תיקן ברכת הזן ויהושע תיקן וכו' הרי כתוב בגמרא שברכת המזון מדאורייתא שנא' ואכלת ושבעת וא"כ זו לא היתה כלל תקנת משה רבינו??!!
ותירצו שעצם ברכת המזון מה"ת ואילו הנוסח תוקן ע"י משה ויהושע ודוד ושלמה.
לפ"ז לא קשה למה הפסוק לא מוזכר אצל משה כי הנוסח הוא שלו ולא מה"ת ואין הכרח שיוזכר. ואדרבה, אולי לא רצה להזכיר ללמד אותנו שהנוסח הוא שלו ולא מה"ת [ואילו בברכה של יהושע אין חשש שיחשבו שהנוסח מה"ת]. ויותר פשוט, שהפסוק מתאים יותר לברכת הארץ מאשר לברכת הזן.
באהבה ובהערכה רבה
הק' הצב"י אסקופה הנדרסת בפני עמלי תורה האמיתיים