Monday, November 28, 2022

Signs Of Redemption

לזכות נעכא גיטל בת ר' חיים צבי וכל הנלווים אליה 
לע"נ בתיה בת מרדכי
 
1] Kabbala is general and encompasses worlds. Halacha is detail oriented.
 
2] There have been תלמידי חכמים who tried to forge a unity between these two disciplines. It was a good start but there is a lot more to do. 
 
3] As Moshiach's arrival becomes more imminent - the Hidden Torah becomes more revealed. 
 
4] Talmud Yerushalmi is closer to the world of Pnimiyus HaTorah and Geulah while the Bavli is more of a Galus oriented limmud. The Gemara darshens במחשכים הושיבני -- You placed me in darkness - that is Talmud Bavli.  [Please see the EXCELLENT, scholarly article of R' Nerya Gutel in the sefer ישועות עוזו where he explains that what Chazal mean is not חס ושלום that there is anything wrong with the Bavli. Just that it lacks the higher level of Ruach Hakodesh that shines in the Yerushalmi]. The Zohar Hakadosh darshens the pasuk in מגילת רות that says על הגאולה ועל התמורה - The Geulah is Yerushalmi. Temura ["exchange"] is Bavli. The Zohar explains that Talmud Bavli פלפלו בשלון יהודית which is explained by Rav Reuven Margaliyos to mean that the language is not so clear. Yerushalmi, we see, is Geulah.

5] Agada and Kabbala are called חקל תפוחין קדישין - The holy apple field. As Moshiach comes closer, the physical fields will sprout and there will be beautiful vegetation in Eretz Yisrael. That is the external expression of a deeper process of the revelation of hidden Torah, Agada and Talmud Yerushami. At that time there will be a unification of the Torah of Galus - Talmud Bavli and the Torah of Geulah - Kabbala, Agada and Yerushalmi. In addition - there will be a process of Tikkun Hamiddos and people will be liberated from the horrific galus-jail of faulty character traits, all of that narrow ego-centered, exclusionary, self-serving narcissism.
 
6] Reality check: Indeed - Eretz Yisrael is FILLED with beautiful, luscious fruits and vegetables. The trees are sprouting and the grass is growing. The fields are gorgeous and filled with life. This means that the Geulah is imminent [Sanhedrin 98a]. "אין לך קץ מגולה מזו "- Nothing reveals the end of days like the flowering of the Land. 
 
In addition - we see a flowering of Limmud Pnimiyus HaTorah [particularly Chasidus], Yerushalmi [many sfarim coming out, in Ger there is a Takana to learn Daf Yomi Yerushalmi, the Artscroll Yerushalmi in Hebrew and English etc.]. In some Batei Medrash [in the Dati Leumi world], there is an attempt being made to connect the Bavli with Pnimiyus. The "new" world of Lomdus popularized by Rabbeinu Chaim Halevi זצ"ל and Rav Shimon Shkop זצ"ל are very כלליות-דיק oriented. It focuses less on the details of the sugya and more on overarching הגדרות. Middos - Baruch Hashem today there is great awareness on the importance of עבודת המידות and many sefarim are being written and shiurim are being given. It still needs improvement but we are on the road. 
 
Mussar Haskel: We are ALMOST there!!!! 😀💙👍      

 
 

המחשבה הרחבה, האידיאלית, האלהית, היא הולכת ומתרחבת בטבעה, מקפת היא חזיונות רבים ואפקים גדולים, ותכונת הציורים שלה הינה שונה מתכונת הציורים של דקדוקי הפרטיות שבתורת המעשה וניתוחי ההלכה. והמצב הנפשי הדרוש לעמקה של הלכה, על פי סגנונה הקבוע המושגר אצלנו מאז חותם התלמוד, הוא בטבעו אינו מתאים למצב הנפשי של ההתהלכות ברחבה במרומי האידיאלים האלהיים ורזיהם, שאיפותיהם והרחבת עידוניהם. לזה נפלגו ההגדה וההלכה, הנגלה והנסתר, בהבדלה מקורתית. אמנם הונחה שאיפה פנימית במעמקי הנשמה, לשלב את ההלכה וההגדה יחד. עשו ניסיון זה מפלפלים בפלפולים שונים, שאנו רואים בהם רוח קדוש של נסיון יצירה, משוקה מטל החיים של חפץ האחדות והשלום הגמור שבין העלמין דאתגליין ובין העלמין דגניזין. אמנם לא יצא בצורה של גדלות וגמר פרי, כי אם בצורה קטנותית ובוסרית, ותכלית נטייה נפשית זו, היא האחדות הרוחנית המוחלטה של העולמות הללו, הנראין כנפרדים. 

 

וכל מה שאורו של משיח הולך ומתקרב, ושרשי הנשמות מתבסמים, הולכת ההארה של רזי תורה ומתגלה ומתבלטת יותר, ולפי המידה של גילוי זה הולכים הענינים הגלויים ומתאצלים יותר, והם מתקרבים לצד הרזיות, ואחד באחד ייגשו ורוח לא יבוא ביניהם. ההסברות המתחדשות בדרכה של התורה הנגלית מדור לדור, יש בתוכם נקודה פנימית של התקרבות לההרחבה הרזית של רחובות הנהר אשר לבינה העליונה. ותלמידי חכמים יקרי דיעה הם עובדים בזה את השדה אשר בירכו ד', ומתקרבים בזה לאור הגאולה, שהוא תלמוד הירושלמי, העומד לעומת התמורה, שהוא תלמוד הבבלי, שהוא האור של ישיבת מחשכים שבארעא דמחשכא. 

 

ובאחרית הימים ייגלה אור ד'. ויתקרב הסגנון של ההלכות המאוששות עם ההגדות דחקל תפוחין קדישין, במועד קץ המגולה, שהוא שיבת ישראל לארץ ישראל להחיותה בבנין מעשי, ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל כי קירבו לבוא, האמור להרי ישראל, שתכונתו היא קיבוץ החתום וסתום דליבא לפומא לא גלי, תוכן קץ, עם הגילוי של עבודה גשמית מורגשת מכל המון עובד. ובגאולה כפולה זו יוחל כח זרוע ד' לגאול את הגופים מכל שעבודם הקשה, מעצבך ומרגזך ומן העבודה הקשה אשר עובד בך, ואת הנשמות ממכאוביהן ומחשכיהן, מכל המידות הרעות, מכל השנאות והצמצומים, והיו לגוי אחד בארץ, על אדמת ישראל. אכן אתה אל מסתתר, אלהי ישראל מושיע. [שמונה קבצים ב' שי"ג]