Sunday, November 27, 2022

The Purpose Of A Divine Test ["Nisayon"]

Yesterday, we spoke about the idea that we don't truly know any other human being and we don't even truly know ourselves. 

Two takeaways: 

1] When someone doesn't like you - don't take it personally. It has nothing to do with YOU b/c this person doesn't even know you, so how can he not like you??! The answer is that it is his or her own issue and little to do with you. Usually.

2] Why does Hashem test us?? We are all constantly being tested. Hashem doesn't know whether or not we will pass the test? The answer is that every test reveals and actualizes parts of us we never connected to before. 

Think of the Holocaust. Some people became cruel Kapos. Others displayed a tremendous amount of incomprehensible goodness. Under the most trying conditions they showed incredible spiritual [and physical!!!] capacities that would not have been revealed otherwise. 

Rav YB"S ztz"l didn't understand why he had so many difficulties and Yissurim. He suffered a lot. Then he understood. Hashem wanted him to show how connected he was to Limmud Torah.

"רבש"ע לא נזקק לנסיון העקידה כדי לדעת את מסירות נפשו, אמונתו ואהבתו של אברהם אבינו את הבורא, כל אלה גלויות וידועות לפניו מראש. אלא ביקש הקב"ה שאברהם מעלמא דאיתגליא יתפוס ויוציא לאור את עומק עומקו של אברהם דאיתכסיא ועל ידי כך תיגלה ותיראה לבאי העולם עוצמת דביקותו בבורא העולם. אבל הדבר הזה היה מכוסה מעיני אברהם אבינו עד נסיון העקידה עצמו.רק על הר המוריה הכיר אברהם את עצמו וראה עצמו באור חדש. שם על ההר הוא גילה לפתע את גודל מסירותו ונאמנותו לבורא העולם. רק בעומדו על הר המוריה הבין אברהם כי בלי יצחק הקיום אפשרי בעוד שאין הוא יכול לחיות אפילו רגע אחד בלי בורא העולם...כדי שיוכל האדם לנטוע בלב בניו ונכדיו את הערכים המקודשים לו, צריך שיהא בעל הכרה עצמית. כדי לשכנע את יוצאי חלציו עד כמה חשובה ויקרה היהדות, צריך שהוא והם יכירו עצמם היטב היטב. רק לאחר העקידה יכול היה אברהם לקיים את ה"למען אשר יצוה את ביתו ואת בניו". רק בשעה העקידה ולאחריה מספרת לנו התורה על אברהם ויצחק "וילכו יחדיו"- לפני כן חסרה היתה עדיין האחדות המושלמת בין אב ובן. רק על הר המוריה נתגלתה אהבתם הרבה לבורא העולם, ולפתע ראה יצחק את אביו באורו המופלא. שם גובש ה"יחדיו". נסיון העקידה לא היה דרוש חס ושלום לרבש"ע, הוא היה דרוש לאברהם ויצחק.... פעמים הרבה ניסה אותי הקב"ה כדי לחשוף מתוכי את "עלמא דאיתכסיא" שלי. סבלתי הרבה יסורים והיית שואל את עצמי: על שום מה תובע רבש"ע ממני שאתייסר כל כך הרבה? לבסוף מצאתי את פשר הדבר, כדי שאכיר את עצמי טוב יותר וכדי שאדע עד כמה קשור אנוכי ללימוד התורה".


The Yissurim showed him what kochos were latent in his hidden world of which even he wasn't aware!