Monday, June 11, 2018

Extreme Measures

לזכות ר' דניאל יעקב בן שרה ליבא וכל בני ביתו היקרים!

What is the secret behind Moshe saying that the ground will open up and swallow up Korach and his followers? 

Korach denied that fact that Moshe was a unique prophet and thus denied Torah Min Ha-shomayim as is explicit in Yerushalmi Perek Chelek [and that is the meaning of the pasuk בזאת תדעון כי ה' שלחני כי לא מלבי - This wonder that will happen will prove that G-d really sent me and I didn't make it up]. At Har Sinai, Hashem told Moshe נגד כל עמך אעשה נפלאות אשר לא נבראו - "In front of your nation I will do wonders that have never been created". THIS was it! The earth never opened up and swallowed people up alive. [To be swallowed up alive by human beings all you need to be is a quarterback with a weak offensive line]. So this was a proof of the veracity of Maamad Har Sinai which Korach denied. 

As explained by Rabbeinu Bechaye:


(ל) ואם בריאה יברא ה'. הזכיר לשון בריאה שהוא לשון מורה על מציאות יש מאין, ובא להורות כי היה הפלא בנס הגדול הזה כפלא חדוש העולם. ונראה כי היה הכתוב ראוי לומר "ואם בריאה יברא אלהים" כלשון: "בראשית ברא אלהים", כי זאת בקש משה שתהיה מדת הדין מתוחה כנגדם, כענין שנאמר: "ופצתה האדמה את פיה ובלעה אותם" וגו'. ומה שהזכיר השם המיוחד, כה משפטו של משה בכל התורה שלא יזכיר בדבריו כי אם השם המיוחד, והענין מפני שאין נבואתו ושליחותו אלא בשם המיוחד, וכן הזכיר למעלה: "בזאת תדעון כי ה' שלחני", כי מהמדה הנקראת "זאת" יודע היום כי הוא שליח השם המיוחד, ומפני שחטאת החוטאים האלה כבדה מאד, והעמיקו שחתו בעיקרי התורה לעקור היסודות כמעמיק ומקצץ שרש האילן ויהיו באים כנגד נבואתו של משה המתנבא בשם המיוחד.
ואמר: "ואם בריאה יברא ה'", כלומר ואם בריאה חדשה ופלא מפורסם עתיד ה' יתברך לברוא נגד כל ישראל באחד מן הזמנים כמו שהבטיחני בסיני: (שמות לד, י) "נגד כל עמך אעשה נפלאות אשר לא נבראו", יברא ה' עתה, כי עתה הגיעה השעה, ועת לעשות לה' הפרו תורתו, שאין ראוי שתעשה הנקמה ע"י מלאך כי אם על ידי השם המיוחד, וכענין שכתוב במכת בכורות: (שמות יב, כג) "ועבר ה' לנגוף את מצרים", ודרשו רז"ל במכה ההיא, לא ע"י מלאך ולא ע"י שרף ולא ע"י שליח אלא הקדוש ברוך הוא בעצמו ובכבודו. ואח"כ אמר: "וידעתם", הזכיר לשון ידיעה בתחילת דבריו ובסוף דבריו, כי עם ישראל ידבר בדבריו אלה. וידוע כי כשם שאילו לא נשתלחו ישראל במכת בכורות היה חלול השם בדבר, וכמו שבארתי שם במקומו, כך אילו לא אירע זה העונש בקרח ועדתו נפלה עטרת התורה והיה שם שמים מתחלל.

This answers the question of many - Why did Hashem have to go out of His way to perform this crazy miracle? The answer is - Nothing less than belief in Torah Mi-sinai was at stake and in such a case, extreme measures are necessary!