Tuesday, July 10, 2018

Hashem's Judgment

לזכות רפואת הרב ישעיהו מרדכי בן רחל דבורה 
לזכות הצלחת ידי"נ הרב גיל אמיר בן פנינה וכל בני ביתו



Continuing where we left off in our study of tehillim!:-)

וְהוּא יִשְׁפֹּט תֵּבֵל בְּצֶדֶק יָדִין לְאֻמִּים בְּמֵישָׁרִים.


"And he will judge the world with righteousness, judging the nations in fairness" [9-9]



What is the difference between Mishpat and Din? 

What is the difference between tzedek and meisharim?

Why does משפט go with תבל and לאמים with מישרים?

The Malbim explains:

המשפט הוא המשפט הערוך, והדין הוא שמיעת הטענות וחקירת המשפט (כנ"ל פסוק ה'), ויש הבדל בין צדק ובין מישרים, הצדק ישקיף שיהיה המשפט בצדק לא בעול, והיושר לא ישקיף על חקי המשפט כלל רק על היושר ולפנים משורת הדין, הנהגת כלל התבל כבר ערוכים מששת ימי בראשית והוא משפט ערוך ומסודר, וה' ינהיג תבל לפי הצדק ואין עול ואין יוצא מגדר המשפט, והלאומים שהם בעלי בחירה ויתחדש בהם דין לדין לפי המעשה, יכנס עמהם לפנים משורת הדין על פי היושר, ועל פי דין מעשיהם יבטל לפעמים המשפט הקבוע וההנהגה הסדורה להתנהג לפי הישר והטוב.

Mishpat is the actual organized system of judgment while Din is hearing the arguments and investigating.

To judge with Tzedek means adhering to the letter of the letter while Meisharim means going beyond the letter of the law. 

The world is judged with Mishpat - the classical system of judgment that has been in place from the beginning of time while the nations are judged with Meisharim, for sometimes Hashem steps outside the letter of the law in order to judge favorably.  

The Malbim ki-darko leaves no stone unturned and no word unexplained.

The Rav writes that מינות [i.e. X-ianity] abandoned law and planted itself in an imaginary world of love and compassion that DESTROYS the world both on a public communal level and on a personal level, leading to much bloodshed. But one day Moshiach will come and judge them. והוא ישפט תבל בצדק לאמים במישרים.


המינות הפקירה את המשפט, תקעה עצמה במדת הרחמים והחסד המדומה הנוטלת את יסוד העולם והורסתו. ומתוך עקירת יסוד המשפט מתכנו האלהי תופסת אותה הרשעה היותר מגושמת, ובאה בזוהמא לחדור במשפט הפרטי של האישיות היחידית וחודרת היא בהתפשטות גדולה לנפשות העמים, ובזה מתיסד יסוד שנאת לאומים ועמק רעה של טומאת שפיכת דמים, מבלי להמיש את העול מעל צואר האדם. אמנם עיני כל מוכרחות להיות נשואות לאור עולם אור ד', אשר יגלה על ידי משיח אלהי יעקב והוא ישפט תבל בצדק, ידין לאומים במישרים.

See also here and here and here.
[See also מי מרום on this passuk]