Tuesday, July 10, 2018

Two Souls - Yitzchak Avinu

לזכות עדינה בת שבע בת נעכא גיטל לברכה והצלחה 
לזכות רפואת הרב ישעיהו מרדכי בן רחל דבורה בתוך שח"י

The notion that we all have two souls [famously explicated in Tanya], an animal soul and a G-dly soul, is critical in understanding the human condition. It explains a WHOLE LOT!!

Our G-dly soul also contains two spirits, one of this world and one of the next. When one is living the reality of the spirit of the next world, it is difficult to properly carry out the tasks of this world. When one is immersed in the desires of the spirit of this world, then the spirit of the next world just sends sparks, to shine some light of truth. 

יצחק is composed of the letters קץ חי - Life [after the] end. He was considered dead at the Akeida [His ashes are on the mizbeach in front of Hashem constantly - Rashi Vayikra 26-42] and lived on. He represents in the most powerful way, the soul of the world to come. That is why at the end of days, when Hashem wants to wipe out the Jewish people, it is YITZCHAK of all of the Avos, who comes to our defense. He is our great defender at the end of days because that is HIS time, more than anybody else. And when one views the world from an other worldy perspective [as he does], he can find the good in everything. He will plant and find 100 times more than he expected has grown [see Breishis 26-12].  


אין לשער גודל ערכה של הידיעה הרזית, בדבר שתי נפשות, הקדושה והטמאה, אשר לאדם, ואיך שכל אחת שואפת להגדיל ממשלתה, בגויה האנושית, כי רק בהבנה זו נוכל להביט אל מסתרי הנפש, ולהבין עלילות בני אדם. והחכמה המוסרית על ידי הכרה זו תוכל בבטחה לנהל את מעשיה, באין דרך של סתירות. ולמעלה מזה באה הידיעה על דבר הנפש הקדושה בעצמה, ששתי רוחין הן, רוחא דעלמא הדין, ורוחא דעלמא דאתי. וראוי להכיר, ששתי רוחות הללו גם הם נוהגים קצת מלחמה ביניהם, אלא שהיא כבר מלחמה של שלום, מלאה אהבה וכבוד, שכל רוח רוחש לחברו. אבל שנים הם, ובזמן שהאחד מתגבר, ושאיפות עלמא דאתי מתמלאות בלב בכל גבהן, לא יוכל אז רוח דעלמא דין להמשיך כל כך את מעשיו, גם את המעולים שבהם. ובזמן שרוח דעלמא דין מתגבר, אז יושב הוא ממרחק רוחא דעלמא דאתי ושולח הוא רק ניצוצים קלים, להאיר את דרך רוחא דעלמא דין, כשהוא הולך למשרים. מיוחד הוא יצחק מאחר העקדה, שחי בו רק רוחא דעלמא דאתי, ומתוך גודל הופעת האור העליון עליו, הוא הוא החותם את מחשבת הסליחה לעתיד לבא, ולא יאמר בתשובה על שאלת בניך חטאו, ימחו על קדושת שמך, כמו אברהם ויעקב, כי קיום העולם, ועוצם החסד המביא לסליחה גמורה, לקוח הוא דוקא מרוח העליון, המתנשא ממעל לעלמא הדין, אשר על כן יוכל להחיותו תמיד, ולהשקיף עליו השקפה לטובה, בכל עומק פרטיותו וכלליותו. ומי שהוא למעלה מכל עולם הזה מוצא את כל טוב עולם הזה לפניו, וזורע ומוצא מאה שערים, והולך הלוך וגדל.