In the zchus of my beloved friend R' Jeremy Wernick and family for bracha and hatzlacha in EVERYTHING!!!
The Rambam [בהקדמה לפירוש המשניות] writes that any law derived from the Middos with which we expound the Torah is not considered Halacha Li-Moshe Mi-Sinai [from here on in "HL"M"]. He learns this from the Gemara that says that "Shiurim" [halachic amounts] are HL"M. The Gemara then asks that you can't say that they are HL"M because they are in fact מדאורייתא?! So we see that HL"M has a unique status different than regular דיני דאורייתא that are derived from psukim.
Here are the words of the Rambam [I translated from the original Arabic....]
וזה עניין מה שאמרו, כללותיה ופרטותיה. רצו לומר, העניינים שנוכל להוציאם בכלל ופרט ובשאר י"ג מידות, והם מקובלים מפי משה מסיני, וכולם אע"פ שהם מקובלים מפי משה, לא נאמר בהם הלכה למשה מסיני, שאין לומר פרי עץ הדר, הוא אתרוג, הלכה למשה מסיני, או חובל בחברו משלם ממון, הלכה למשה מסיני, שכבר נתברר לנו, שאלו הפירושים כולם מפי משה, ויש להם רמזים במקרא, או יוציאו אותם בדרך מדרכי הסברה, כמו שאמרנו.
ועל כן כל דבר שאין לו רמז במקרא, ואינו נקשר בו, ואי אפשר להוציאו בדרך מדרכי הסברה, עליו לבדו נאמר, הלכה למשה מסיני.
ובשביל זה כשאמרנו, שיעוריו הלכה למשה מסיני -
הקשו עלינו ואמרו, מפני מה אתם אומרים שהם הלכה למשה מסיני, והנה שיעורין נרמז עליהם בפסוק, באומרו, ארץ חטה ושעורה (דברים ח).
תהיה התשובה, שהיא הלכה למשה מסיני, ואין לשיעורין עיקר להוציא אותם ממנו בדרך סברה, ואין להם רמז בכל התורה, אבל נסמכה זאת המצווה לזה הפסוק, לסימן, כדי שיהא נודע ונזכר, ואינו מעניין הכתוב. וזה עניין מה שאמרו, קרא אסמכתא בעלמא, בכל מקום שיזכרוהו.
הקשו עלינו ואמרו, מפני מה אתם אומרים שהם הלכה למשה מסיני, והנה שיעורין נרמז עליהם בפסוק, באומרו, ארץ חטה ושעורה (דברים ח).
תהיה התשובה, שהיא הלכה למשה מסיני, ואין לשיעורין עיקר להוציא אותם ממנו בדרך סברה, ואין להם רמז בכל התורה, אבל נסמכה זאת המצווה לזה הפסוק, לסימן, כדי שיהא נודע ונזכר, ואינו מעניין הכתוב. וזה עניין מה שאמרו, קרא אסמכתא בעלמא, בכל מקום שיזכרוהו.
And so is the implication from numerous Rishonim that HL"M has a special status. It is not Torah Shebial Peh that comes to explain the Torah but rather Torah that was transmitted to Moshe independently and it relationship to Torah Shebichtav is not one of logical and scholastic derivations.
Rebbe Tzadol Mi-Lublinin a number of places says that HL"M is what Moshe was מחדש on his own [!!]. In other words, whatever was given from Hashem is Torah Shebichtav. From then on it is considered Torah Shebial Peh which is how the traditions were understood by those who received them. The fashion in which Moshe understood is called HL"M. The way Moshe understood is distinct from all other תורה שבעל פה which is understood logically by regular human minds. The way Moshe understands is unique to him and nobody else has a portion in that. THAT is called הלכה למשה מסיני.
According to the understanding of R' Tzadok, the words "הלכה למשה מסיני" make a LOT of sense. It is not a Halacha that Moshe learned from Hashem as the Rishonim understood but rather the portion of Moshe himself in the Torah, that is his portion from SINAI. Sinai is the צורת קבלת התורה - a unique form of receiving the Torah to which only Moshe was privy and no other נביאים were.
There is more depth here.... ועוד חזון למועד!
There is more depth here.... ועוד חזון למועד!