לזכות ר' אלכסנדר זושא ב"ר יוסף
When we die, we will be asked 6 questions. The first 2 are נשאת ונתת באמונה וקבעת עיתים לתורה - were you honest in business and did you set aside time for learning?
When we die, we will be asked 6 questions. The first 2 are נשאת ונתת באמונה וקבעת עיתים לתורה - were you honest in business and did you set aside time for learning?
Why specifically these two questions and what is the connection between them?
In order to cling to Hashem in the world of truth and souls, we must first know Hashem. This is accomplished by being honest in business [!!]. As Yirmiyahu said:
So says Hashem: Let not the wise man boast of his wisdom, nor the strong man boast of his strength, nor the rich man boast of his riches. But let him that boasts exult in this, that he understands and knows me, for I am Hashem Who practices kindness, justice and righteousness on the earth; for in these things I delight, says Hashem.
By nature people are repulsed by dishonesty but the thick layers of physicality that envelop all of us sometimes cause us to act in less than an honest manner and to "cut corners" [i.e. cheat and steal].
ההתנערות לחיי האמת, לההכרה האדירה, לחשק הנמרץ של הדבקות באור החיים של חי העולמים שיאיר ע"י אור הצדק החסד והמשפט, הלא הוא הדעת אותי אמר ד' . ע"כ מתחילה באה ההכרה של הצדק הטבעי, משא ומתן באמונה, שלמרות עומק ההטבעה שיש בנפש הישרה שעשה אותה א-להים להיות סולדת מכל עול, הנה המאפל החמרי משגיא אותה ג"כ מזה הדרך הסלול.
But it is not enough to merely try to act honestly. One needs to learn Torah in order to learn what exactly are the parameters of honest behavior. Even though just setting aside time to learn is not necessarily going to make a person an expert in all business related halachos, at the very least it will instill him with the ethos of honesty.
אחרי הצדק הטבעי הנקח עם ההרגשה הישרה, מתרוממת התביעה למדה יותר חזקה, שהרי באמת אין הצדק נשלם רק בזאת המדה שהוא בא בהרגשה הישרה, שהרי מדת ההרגשה קצרה היא מהשכיל אל כל פרטי הצדק המסתבכים לרבבות אפניהם, כ"א צריך עם יושר ההרגשה דרישה עיונית, איך למלא אחריו לכל רחבו, וזה אי אפשר כ"א ע"י דרישה בתורה, שבאה ע"י קביעות עתים, ע"כ משלים הדבר קבעת עתים לתורה. אע"פ שקביעות העתים לא יספיקו להעמיד את הידיעה עד כדי סקירת עומק היושר והצדק לכל פרטיהם המרובים, מ"מ ההרגשה בעצמה היא מתעלה כשהדעת טבועה בה ע"פ הסכמתה לקבע עתים לרדוף לדעת את ד' , ע"י הידיעה שאיננה ממלאה את כל תפקידה כ"א ע"י הוספת הדעת הבאה אליה מדי יום ביומו ע"י קביעות העתים.