Thursday, August 22, 2019

Learning Moshiach

The last two questions asked on your day of reckoning will be "פלפלת בחכמה הבנת דבר מתוך דבר"? 

Did you engage in "Pilpulim" with wisdom? Did you understand one thing from within another?

This relates to the previous question "ציפית לישועה". Our anticipation of the salvation of the world must not be SUPERFICIAL!! It must be involved, deep and analyzed. We being with the Torah we learn by engaging in Pipul and extrapolations and then when we arrive at the topic of the redemption of the cosmos, we are already accustomed to profound analysis. The Chazon Ish said that learning Torah is הריגת שטחיות החיים - Killing the superficiality of life.  


המושגים צריכים להיות מובנים בעמקם, כ"א בפני עצמו, וצריכים להתרחב עד שכל מושג יתמלא בכל מילואו, עד שיביא את בעליו למקומות עיון ודעת חדשים. וזאת ההרחבה העיונית היא מתיחסת הרבה לצפיית הישועה, שאין הישועה האמתית הכללית מתבארת יפה ללבו של אדם כ"א לפי ערך רוממות מחשבותיו, ורוחב דעותיו להשכיל בציור יפה מה הוא הדבר שראוי להשתוקק לו בחיי הכלל. כי כל הדברים הנשגבים שנאמרים במשפטים נגזרים, צריכים להיות מובנים בתכנם בעומק הלב. וכפי עומק ההבנה ובהירות ההרגשה ועשרה, כן תהי' הצפיה יותר אדירה ומכוונת למטרתה. וזה הפלפול. וזאת ההבנה, חייבת היא להיות מתחלת מכל דבר קטן שבפרטי התורה עד הדברים היותר נעלים ונשגבים שבעקריה ושרשיה, שהם מביאים למלא את "הארץ דעה את ד' כמים לים מכסים" .

Practically maybe this means that we should learn the last prakim of Hilchos Melachim [where moshiach is discussed] of the Rambam bi-iyun. A huuuuuuuuge "shout out" about the Lubavitcher Rebbe who definitely fulfilled "פלפת בחכמה והבנת דבר מתוך דבר" about the sugya of Yemos Ha-Moshiach.