"ותאכל בקצה המחנה" [בהעלותך י"א א'], ופירש"י אלו ערב רב ע"כ. וע' משך חכמה שהערב רב היו בקצה המחנה שהיו מחוץ לענן [וכן בחיד"א ע' בני יששכר מא' י' חודש תשרי אות ט"ו] והערב רב לא היו בכלל הענני הכבוד.
והגם שביציאתם ['גאולה מאורחא הוה' ברכות ד', 'וכשיצאו לא יצאו אלא ביום' ברכות ט'] נתערב בהם הערב רב וכדכתיב "וגם ערב רב עלה אתם" [בא י"ב ל"ח וע' פ"י פסח מא' ע"א אות ז'], מ"מ נבחנו בהעננים.
ונראה שזה שורש להמבואר בחז"ל [ע"ז ג'] שלעתיד לבא הקב"ה יבחין בין ישראל לאוה"ע במצות סוכה שכן במדבר היתה לישראל הבחנה בענני כבוד. "כבוד" הוא הבחנה בין אדם לחבירו.
"למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בנ"י בהוציאי אותם מארץ מצרים". ידיעה היינו התחברות ["והאדם ידע את חוה אשתו"] והמחבר מאחד וגם מבדיל מהזולת. דוקא בענני הכבוד ["בסוכות"] ניכר ההבדל בין בנ"י לערב רב.
[מרן רה"י זצ"ל]
והגם שביציאתם ['גאולה מאורחא הוה' ברכות ד', 'וכשיצאו לא יצאו אלא ביום' ברכות ט'] נתערב בהם הערב רב וכדכתיב "וגם ערב רב עלה אתם" [בא י"ב ל"ח וע' פ"י פסח מא' ע"א אות ז'], מ"מ נבחנו בהעננים.
ונראה שזה שורש להמבואר בחז"ל [ע"ז ג'] שלעתיד לבא הקב"ה יבחין בין ישראל לאוה"ע במצות סוכה שכן במדבר היתה לישראל הבחנה בענני כבוד. "כבוד" הוא הבחנה בין אדם לחבירו.
"למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בנ"י בהוציאי אותם מארץ מצרים". ידיעה היינו התחברות ["והאדם ידע את חוה אשתו"] והמחבר מאחד וגם מבדיל מהזולת. דוקא בענני הכבוד ["בסוכות"] ניכר ההבדל בין בנ"י לערב רב.
[מרן רה"י זצ"ל]