כל מצות שבתורה בין עשה בין לא תעשה אם עבר אדם על אחת מהן בין בזדון בין בשגגה כשיעשה תשובה וישוב מחטאו חייב להתודות לפני האל ברוך הוא שנאמר איש או אשה כי יעשו וגו' והתודו את חטאתם אשר עשו זה וידוי דברים.
שנאמר והתודו את חטאתם אשר עשו. שיטת הרמב"ם שמהאי קרא היסוד לעיקר חובת תשובה, אבל ברמב"ן בפרשת נצבים מפרש שמצות תשובה ילפינן מדכתיב ושבת עד ה' אלקיך ושמעת בקולו ככל אשר אנכי מצוך היום אתה ובניך בכל לבבך ובכל נפשך, וכן בספר העיקרים, ולדבריהם המ"ע היא לשוב בתשובה, אבל לרמב"ם המ"ע הודוי בפה דוקא וכמ"ש, ויליף לה מדכתיב והתודו את חטאתם אשר עשו, ובספרי מפורש כרמב"ם, וכן בזוה"ק פרשת נשא, ולדבריהם נראה שהפסוק בפרשת נצבים, הבטחה שנשוב באחרית הימים ולא צווי, וכן פירש הרמב"ם להדיא להלן בפ"ז ה"ה, ע"ש. [הדרך לתשובה]