לזכות אבי מורי ואמי מורתי שיחיו
הרב משולם דוד בן אלטע הנדל
משה יהודה בן פעשא דינה
ר' עמיחי ישראל בן לאה
עתידא עדית בת איטא רחל
How do we view an item/s that sits before us:
Does it appear WITH the number because the number is part and parcel of the מציאות of this item. Or first we have the item and then AFTERWARDS comes the number. One is the עצם מציאות and then comes the "number" two.
Ki-lashon Rabbeinu Harogochover:
"במציאות הדבר אם מנין חלק מן מציאות או זה גדר בפני עצמו".
What is the Nafka Minah??
"נפקא מינה גבי בל תוסיף באותו הדבר. אם שייך רק היכי דהתורה אמרה לנו כמו בהזאות וכמו בערבות והדסים אבל בדבר שרק אחד אם משום דאין פחות מאחד או זה ג"כ גדר התחלה".
Bal Tosif!! One is not allowed to add on to mitzvos. So if there is a number of 2 plus then there is definitely Bal Tosif. But what about something whose number is ONE. If a number is part and parcel of the מציאות of the item then there is a number and thus Bal Tosif to add. But if there is the item and then on top of that comes the number then we have to wait for two for their to be a number and no Bal Tosif because it is numberless. A "number" as such is a composite of different parts. "One" is not a composite.
"והנה עי' ר"ה דף כח ועירובין דף צו דמקשה שם הישן בשמיני ילקה ואמאי לא מקשה דאיך תיקן ריב"ז שיהא לולב ניטל כל ו' גגבולין הא יש כאן בל תוסיף. וע"כ צ"ל דדבר שאינו לפנינו לא שייך ב"ת רק היכא דהמספר הפרטי הוא ג"כ מהמצוה ומשום דמוסיף על ז' ונעשה ח' אבל לולב דאינו בגדר מספר דאין מצותו רק פעם אחת וזה לא בגדר מספר רק מחמת המציאות, בזה לא שייך ב"ת דהדבר איננו.
The Gemara asked that if one slept in the Succah on the 8th night [after Succos] he should get מלקות for בל תוסיף but wasn't bothered how Rav Yochanan Ben Zakkai could decree to take Lulav all seven days and not just the first as the Torah mandates. [The Sfas Emes and others ask this question. ועוד חזון למועד בעז"ה].
This is because seven is a number so eight is an addition. One is not strictly speaking a number but a מציאות to which we assign the number one but the number is not part of it's essence. First is the essence - then comes two, three etc. etc. So for the mitzva of taking Lulav on day one, there can't be Bal Tosif.
"ועי' בדברי רבינו בס' המורה ח"א פ"נ ונ"א גבי ענינים הכוללים אם שייך עליהם גדר מציאות וזה רק עצם אחד לא פרט."
If a כלל is מציאות then one can't add on to it because it is a complete unit. If a כלל is a concept or intellectual construct, then one can add on to it because its מציאות is essentially just a collection of details.