אורות הקודש א עם חווית הקודש א':א'
תקציר
חכמות החול הן תֵּאוּרִיוֹת בלבד ואינן משנות את לומדן. לעומתן, חכמת הקודש היא חכמה מחוללת, והיא משנה את ההוגה בה.
חכמת הקודש היא נעלה מכל חכמה, בזה שהיא מהפכת את הרצון והתכונה הנפשית של לומדיה לקרבם לאותה הרוממות שהיא בעצמה מתעצמת בה. מה שאין כן כל החכמות העולמיות, אף ע"פ שהן מציירות ענינים נשגבים יפים ואציליים, אין להן אותה התכונה המִפעלית (האקטיבית), להמשיך את המהות העצמית של ההוגה בהן אל ערכן, ובאמת אין להן יחש (קשר) כלל ליתר הכחות והעצמיות של האדם, חוץ מכחו המדעי לבד.
חכמות החול אינן משנות את לומדן, בעוד חכמת הקודש משנה אותו, והשינוי שמתרחש בלומד, הוא שהוא מתרומם ומשתגב. חכמות החול פונות לאינטלקט של האדם בלבד, בעוד חכמת הקודש פונה לכל אישיותו.
וטעם הדבר הוא, כי כל עניני הקודש ממקור חיי החיים הם באים, מיסוד החיים המהוה את הכל, ויש בכח התוכן המקודש להוות (לחולל) המון ברואים לאין תכלית, לנטוע שמים וְלִיסֹד אָרֶץ (ישעיה נא, טז), וק"ו להטביע צורה חדשה ומבולטת על הנפש ההוגה. וכל המדעים של חול אין בהם זה הכח, כי הם אינם מחדשים ומחוללים חדשות מצד עצמם, אלא הם מציירים ומציגים לפני ההשקפה השכלית את מה שהוא נמצא במציאות, ועל כן אינם יכולים גם לעשות את ההוגה בהם לבריה חדשה, לעקור אותו מעצמיות תכונותיו הרעות, ולהעמידו במצב של מציאות חדשה, טהורה וחיה באור החיים האמתיים, העומדים לעדי עד.
חכמות החול הן חכמות תֵּאוּריות בלבד. לכן הן אינן מסוגלות לשנות את המציאות, וגם לא את ההוגה בהן. חכמת הקודש לעומתן, היא חכמה מחוללת, הואיל והיא נובעת ממקור החיים. משום כך חכמת הקודש עושה את ההוגה בה לבריה חדשה, והוא מחולל מציאות רוחנית חדשה.
מהדורת הרבנים שלמה ואהרן טולידאנו, בהוצאת מכון טולידאנו (כל הזכויות שמורות למכון טולידאנו).