לזכות ידי"נ הרב אהרן ישראל בן ר' משה מרדכי פייט שליט"א וכל בני ביתו לברכה והצלחה!!
Individuals have free choice - the greater community does not! We have a ברית with Hashem and He makes sure we keep it. [That would explain the absolutely miraculous rebirth of Torah after the ashes of the Holocaust].
מה שכתב כת"ר שהכל בידי שמים חוץ מיראת - שמים נאמר על הפרט ועל הכלל בשוה, ומשו"ה כל מה שנוגע ליראת שמים והקמת הדת אפילו אצל כלל ישראל כולו, הרינו מחוייבים בדבר, אבל אם נוגע לחיי כלל ישראל, מזה אנו פטורים. הנה בעקידה פרשת נצבים מאריך הוא לבאר תוכן הברית שכרת הקדוש ברוך הוא עם ישראל בערבות מואב, שהוא בנוי על יסוד סילוק הבחירה מהכלל כולו, ולדבריו לא נאמר הכל בידי שמים חוץ מיר"ש כ"א דוקא על הפרט, אבל כלל ישראל כשם שיש כריתות ברית על קיומו כן יש כריתות ברית שלא יעזוב, בכללו, ברית ד'. ולא ראיתי מחכמי ישראל הגדולים מי שחולק עליו בזה, ופשיטא שכשם שהקמת הדת בכללה הויא למגדר מילתא ה"נ הצלת כלל האומה, שהיא היסוד לכל התורה ולכל קדושה.
Rebbe Yehoshua Ben Levi says that 9 Jews and an עבד can combine for a minyan.
"אריב"ל תשעה ועבד מצטרפין".
In a large community Hashem's name is sanctified but this is only if people are FREE to choose to worship. עבדים lack freedom and are bound to the will of their masters so their worship is less valuable. That is why according to the Yerushalmi עבדים are פטור from saying שמע - Their recognition of Hashem doesn't come from their own personal volition but from an outside source that compels them. Such people can't be obligated. Only people who can freely choose can be obligated.
ברוב עם תתגדל קדושת רוממות כבוד עבודת השם ית'. אמנם בהיות עיקר השלימות הוא הבא מצד הבחירה החפשית בהכרת האמת לאמתתו ובהישרת דרכיו ע"פ התורה והמצוה. ע"כ אין ראוי להיות קדושת השי"ת הצריכה ציבור נעשית בעבדים שהם משועבדים לאדוניהם ומוכרחים במעשיהם שלא מצד בחירתם ג"כ, וזאת היא אחת מטעמי תורה בהרחקת העבדות, "כי לי בני ישראל עבדים" , ולא עבדים לעבדים . וע"פ הירושלמי טעם פטור עבדים מק"ש, דבעי' מי שא"ל אלא אדון אחד, והיינו שתהי' הכרתו באחדות השם ית' הכרה עצמית, מצד ידיעתו ורגשות נפשו הטהורות.
Individuals have free choice but the community doesn't Hashem makes sure that the community as a whole preserves the covenant.
וזהו מיוסד ע"פ הכלל הגדול שיסוד השלימות האנושי בכללו בנוי ע"פ הבחירה החפשית. אמנם זאת המדה צודקת היא בערך אל הפרטים, כי כל איש פרטי הוא בוחר גמור בדרכיו לטוב ולהפכו, מה שא"כ משפט הכלל, על כלל ישראל נאמר "חי אני אם לא ביד חזקה וגו' אמלך עליכם", ודברי העקידה בענין הברית דפ' נצבים הם שאין בערך הכלל שום בחירה, ע"כ אם שהכלל הוא קיבוץ פרטים, אבל יש בו איזה יתרון עצמי בכללו, במה שאין בו תפיסת מקום בחירה אל הרע הגמור, והנסיגה מאחרי ה' לגמרי.
Free choice is given to the community only if the majority of the individuals are exceptionally elevated people [so we are ensured that they will choose good] or if a small minority is spiritually inferior and most likely to choose evil. Such a small number will not effect the community as a whole. 9 are disparate individuals. 10 is a community. So if there are nine kosher Jews and one עבד, he can join to complete the minyan because the purpose of the community will be fulfilled and the עבד will be absorbed and enmeshed in the whole [even though such an arrangement is not ideal].
והבחירה בנויה רק אם יהיו הפרטים של הכלל רבים ונשאים במעלה גדולה או מעטים ופחותים במעלה. ע"כ באשר מספר העשרה הוא ערך הכלל. אמנם התשעה המה מספרים הפרטיים, והעשירי הוא סוכם את הכלל. ע"כ אותה התכלית עצמה שימצא במה שלעומת הפרטים אין ראוי לצרף עבד, יוכל להצטרף לעשירי. כי בערך הכלל גם בתור עבדים תתכן התכלית המוכרחת לבא, ואם שאינו דומה למעלת בנים, ע"כ תשעה ועבד מצטרפין.