לזכות גילה שושנה בת נעכא גיטל
The Nefesh Hachaim quotes the Zohar Hakadosh:
דכד ברא קוב"ה עלמא אסתכל בה באורייתא וברא עלמא ובאורייתא אתברי עלמא כמה דאוקמוה דכתיב ואהיה אצלו אמון בי ברא קוב"ה עלמא דעד לא אתברי עלמא אקדימת אורייתא כו'. וכד בעא קוב"ה למברי עלמא הוה מסתכל בה באורייתא בכל מלה ומלה ועביד לקבלה אומנותא דעלמא בגין דכל מלין ועובדין דכל עלמין באורייתא אינון כו'. באור' כתיב בה בראשית ברא וכו' אסתכל בהאי מלה וברא את השמים. כתיב בה ויאמר אלהים יהי אור אסתכל בהאי מלה וברא את האור. וכן בכל מלה ומלה דכתיב בה באורייתא אסתכל קוב"ה ועביד ההוא מלה
We see from this passage the the creation of the world itself was a fulfillment of the Torah, meaning that the Torah preceded creation and the Torah itself was an absolute necessity that necessitated creation. THAT is what a Mitzva is [as we saw in the previous post on this topic] - an actualization of Torah.
We also see this idea in the following Yerushalmi:
אמר ר' אלעזר בנוהג שבעולם מלך בשר ודם גוזר גזירה אם רצה לקיימה הרי הוא מקיימה, ואם לאו סוף שמקיימה על ידי אחרים. אבל הקב"ה אינו כן, אלא גוזר גזירה הוא מקיימה תחלה, . מאי טעמא "ושמרו את משמרתי אני ה'" (ויקרא כב, ט), אני הוא ששימרתי מצותיה של תורה תחילה. א"ר סימון: כתיב: "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן ויראת מא-להיך אני ה'" (שם יט, לב), אני הוא שקיימתי עמידת זקן תחילה.
Hashem keeps the mitzvos of the Torah. That makes sense with the backdrop that Mitzvos are not merely commandments but a means of actualizing the ideal world the Torah prescribes. That is something Hashem Himself does כביכול.
The Gemara says "והמצוה זו פירושה". On the פירוש of the Torah the term Mitzva is appropriate because the פירוש of the Torah is the חלות and application of the Torah in this world. It emerges that Mitzva and Torah are two sides of the same coin [everything in life somehow comes back to money,...]. The Torah must be actualized as "Torah" i.e. the תפיסה and perception of those who receive it and also must be actualized as a מציאות which is the nature and purpose of the Mitzvos. Both are subsumed under the rubric of "Mitzva" - the actualization of Torah in our world.
"ותלמוד מביא לידי מעשה" - The stages of learning Torah and fulfilling Mitzvos are stages of actualizing the Torah.
We understand now that תורה שבעל פה - the learning and explaining of תורה שבכתב, is the actualization of תורה שבכתב. Therefore, our understanding of Torah has a שם תורה - is classified as actual Torah. We can actually determine and create reality based on our understanding of Torah. See Yerushalmi Ksubos 1-2 "בת שלש שנים ויום אחד נמלכין בית דין לעוברו הבתולין חוזרין ואם לאו אין הבתולין חוזרין". The decision of the Beis Din can actually change the physiology of the girl.
Also [Bava Kamma 50]:
תנו רבנן מעשה בבתו של נחוניא חופר שיחין שנפלה לבור גדול באו והודיעו את רבי חנינא בן דוסא שעה ראשונה אמר להם שלום שניה אמר להם שלום שלישית אמר להם עלתה
The Sages taught: An incident occurred involving the daughter of Nechunya the ditch digger, where she fell into a large cistern and no one could extricate her from it. They came and informed Rabbi Chanina ben Dosa so that he would pray on her behalf. When the first hour had passed from the time of her fall, he said to them: She is at peace and unharmed. After the second hour, he said to them: She is at peace. After the third hour, he said to them: She has ascended from the well, and indeed this was the case.
אמרו לה מי העלך אמרה להם זכר של רחלים נזדמן לי וזקן אחד מנהיגו אמרו לו נביא אתה אמר להם לא נביא אנכי ולא בן נביא אנכי אלא כך אמרתי דבר שאותו צדיק מצטער בו יכשל בו זרעו
They said to her: Who brought you up out of the well? She said to them: A male sheep, i.e., a ram, happened to come to me, and a certain old man, i.e., Avraham, was leading it, and he pulled me out. They said to Rabbi Chanina ben Dosa: Are you a prophet? How did you know she had ascended? Rabbi Chanina ben Dosa said to them: “I am no prophet, neither am I a prophet’s son” (Amos 7:14), but this is what I said to myself: Shall the offspring of Nechunya stumble by means of the very matter which distressed that righteous man?
אמר רבי אחא אף על פי כן מת בנו בצמא שנאמר (תהלים נ, ג) וסביביו נשערה מאד מלמד שהקדוש ברוך הוא מדקדק עם סביביו אפילו כחוט השערה ר' נחוניא אמר מהכא (תהלים פט, ח) אל נערץ בסוד קדושים רבה ונורא על כל סביביו
Rabbi Acha says: Although Nechunya ensured that others would have water, even so, his son died of thirst, fulfilling that which is stated: “And around Him it storms [nisara] mightily” (Psalms 50:3). This teaches that the Holy One, Blessed be He, is scrupulous with those around Him, i.e., the righteous, even to the extent of a hairsbreadth [hasa’ara], so that even minor transgressions elicit a severe punishment. Rabbi Nechunya says: The same idea may be learned from here, in the following verse: “A God dreaded in the great council of the holy ones, and feared by all those that surround Him” (Psalms 89:8), indicating that God is most careful and exacting with those that surround Him, i.e., the righteous.
The Shittah Mekubetzes wrote:
ולרבינו נראה לפרש אמרתי כלומר השמעתי דבר זה לפני הקדוש ברוך הוא, והם דבר שנצטער בו וכו', והסכים הקדוש ברוך הוא לדבריי, שכן דרכו של הקדוש ברוך הוא שמסכים לסברת הצדיקים שבדור. וכשמת בנו בצמא, כבר מת ר' חנינא
Hashem agrees with the סברות of the Tzadikim of the generation!!
Another example [Gittin 6]:
ואשכחיה ר' אביתר לאליהו א"ל מאי קא עביד הקב"ה א"ל עסיק בפילגש בגבעה ומאי קאמר אמר ליה אביתר בני כך הוא אומר יונתן בני כך הוא אומר
And Rabbi Evyasar found Eliyahu Hanavi and said to him: What is the Holy One, Blessed be He, doing now? Eliyahu said to him: He is currently engaged in studying the episode of the concubine in Givah. Rabbi Evyasar asked him: And what is He saying about it? Eliyahu said to him that God is saying the following: Evyasar, My son, says this and Yonasan, My son, says that. It is seen here that God saw fit to cite the statement of Rabbi Evyatar.
א"ל ח"ו ומי איכא ספיקא קמי שמיא א"ל אלו ואלו דברי א-להים חיים הן זבוב מצא ולא הקפיד נימא מצא והקפיד
Rabbi Evyasar said to him: God forbid, is there uncertainty before Heaven? Doesn’t God know what happened? Why does He mention both opinions? Eliyahu said to him: Both these and those are the words of the living God, i.e., both incidents happened. The incident occurred in the following manner: He found a fly in his food and did not take umbrage, and later he found a hair and took umbrage.
What we learn down here on earth is what Hashem כביכול learns.
That is the meaning of the statement that studying the secrets of the Torah brings the Geulah close. Being involved in the secrets of Torah means the concretization of deeper secrets in which the Light of Geulah inheres. That brings about the actual Geulah - במהרה בימנו!!!