Wednesday, August 10, 2022

הרב מיימון, המדינה, והמטוס

 

סיפור נחמד על הרב יהודה ליב מימון, המטוס, והקמת המדינה
____
הרב מיימון היה המנהיג של ה"מזרחי", שהייתה חלק מהמועצה הזמנית של הנהגת הציבור לפני הקמת המדינה. כשהאומות החליטו על הקמת המדינה, מה שנקרא: "כ"ט בנובמבר", מיד פרצה מלחמה בארץ ועד ה' אייר הייתה מלחמה. אמנם עדיין לא נכנסו צבאות זרים כי עדיין היה כאן מנדט בריטי אבל הטרור הערבי היכה בצורה איומה וירושלים הייתה במצור.
הרב מיימון היה בירושלים ומועצת המדינה הזמנית התאספה בתל אביב והיה ספק האם יהיה רוב שיצביע בעד הקמת המדינה, מכיוון שהיו איומים גדולים מאוד מהערבים שאם תקום המדינה שבע מדינות ערב ישלחו לכאן את הצבאות שלהם. היו חששות גדולים האם כדאי להקים את המדינה וגם חלק מהמדינות שהצביעו בעד הקמת המדינה חזרו בהם כי הם ראו את הטרור שמתפתח כאן, ואפילו אמריקה לא הייתה כל כך בעד שתקום המדינה.
בן גוריון ידע שהוא צריך כל קול כדי להכריע את הכף בעד הקמת המדינה, והרב מיימון היה אדם תקיף והוא תמך בכך ובן גוריון רצה שהרב מיימון יגיע, אך הרב מיימון גר בירושלים שהייתה במצור. בן גוריון שלח "פייפר" - מטוס קל, כדי להביא את הרב מיימון, המטוס נחת בקריית משה ולפי התכנית הרב מיימון היה צריך לעלות על המטוס ולטוס לתל אביב. אבל כשהרב מיימון הגיע לעלות על המטוס, אמר לו הטייס: יש רק כסא אחד במטוס, לטייס... והציע לו: שב עם הגב אלי ואני אקשור אותך מאחור לכסא שלי כדי שלא תיפול מהמטוס, הרי המטוס מתנדנד באוויר והדלת יכולה להיפתח...
למרות שהרב מיימון היה אז כבר איש זקן, הוא נקשר אל הכיסא של הטייס, טס לתל אביב והיה אחד מאלה שהכריעו את הכף לטובת הקמת המדינה.
---
מקור: הרב זלמן מלמד, ששמע מהעיתונאי והעסקן הרב שלום פצ'ניק, ששמע מפי הרב מימון. גם אנשים נוספים שמעו את הסיפור מפי הרב מימון.
---
בתום ההכרזה בירך הרב יהודה לייב פישמן מימון "שהחיינו וקיימנו" וגל שמחה פרץ באולם, ובקרב הציבור שהתקהל בחוץ. 
 
 בתמונה: הרב מימון לצדו של בן גוריון, בעת הכרזת המדינה.