לרפואת ר' מרדכי דוד בן קריינא ור' מנשה יעקב בן ציפורה בתוך שח"י.
ש"ק א' של"ח
הנני רואה איך העונות הם עומדים כמחיצה נגד האור הבהיר האלהי, הזורח ברב זהרו על כל נשמה,
I see [!!!!] how sins stand as a barrier before the bright, Divine light that shines in its great radiance upon every soul.
The pasuk [Yeshayahu 59/2] says "עוונותיכם היו מבדילים ביניכם ובין א-להיכם". Your sins separate between you and Hashem. There is a great Light that Hashem wants to shine on our souls but the sins get in the way and obstruct the light. That is one reason why sinful people are miserable. Their souls dwell in darkness. "Light" denotes existence, reality. Sin places one in a spiritual darkness of non-existence which is actually what, according to the Maharal, Gehenom is. Pretty amazing how the Rav ztz"l could actually "see" this with his own fleishige oigen [fleshy eyes].
והם מחשיכים ומאפילים את הנשמה.
[Sins] darken and cloud the soul.
התשובה, אמנם אפילו אותה שהיא מחשבית בעלמא, גם היא פועלת ישועה גדולה, אבל לידי גאולה שלמה באה הנשמה דוקא ע"י ההוצאה לפועל את התשובה שבכח.
Teshuvah—indeed, even when it is a mere thought—brings about a great salvation. However, the soul only attains complete redemption when it brings potential teshuvah into actuality.
There is the thought to do teshuva and then there is actually going through the process. Just having the thought that one intends to do teshuva already removes some of the obstruction between his soul and the Divine light but the complete redemption from darkness comes only after doing a complete teshuva.
ומ"מ כיון שהרעיון קשור לקדושה ולחפץ התשובה אין מה לפחד כלל, ודאי יזמין השי"ת את כל הדרכים, שהתשובה הגמורה, המאירה את כל המחשכים באור חייה, היא נקנית על ידם;
At any rate, [regarding the thought to do teshuva], since the idea [of teshuvah] is connected to holiness and to the desire [for] teshuvah, there is nothing to fear at all. [He doesn't have to worry that he won't follow through and complete the process.] It is certain that Hashem, blessed be He, will provide all of the pathways through which complete teshuvah, which illuminates all types of darkness with the light of its life, is acquired.
The Gemara [Yoma 38b] says "הבא לטהר מסייעין בידו" - If one comes to be purified - he is helped. And if a person sanctifies himself a little - from Above he is sanctified a lot [ibid 39b].
וכפי גדל ערכה של התשובה כך התורה מתברכת ויותר היא מתבררת,
And in accordance with the great value of teshuvah, so is the Torah blessed, increased [blessing is increasing. The Medrash says that the Jews were blessed with מן on Friday when they received an added portion] and clarified more fully.
והלמוד נעשה צח ובהיר, לב נשבר ונדכא אלהים לא תבזה.
[A person’s] learning becomes lucid and clear. “A broken and oppressed heart, God will not despise” (Psalms 51:19).
The Yerushalmi [Brachos 37] says that the Chasidim would daven for a really long time but since they were so pious, there learning was blessed. Being closer to Hashem makes the learning more clear. [According to the Talmud Bavli, their learning would merely be preserved - משתמרת].
The Rav writes:
הפילוסופיא האסכולית [של ימי הביניים] חושבת את המוסר ואת השכל לשני אורגנים מיוחדים, מובדלים זה מזה, שהם מחוברים זה עם זה רק חיבור מוכני [מלאכותי]. המדות הרעות מעכבות את ההשגה הבהירה [כי אם הוא עסוק בתאוות - טכנית הוא לא יהיה מסוגל להתרכז בחומר הנלמד], אבל עיכוב זה הוא רק עיכוב תנאי. לפעמים יוכל המשכיל להתגבר על התוכן הרשעתי שלו [להתפנות מהתאווה הגסה], אף על פי שלא יכבשנו, מכל מקום יעלה בשכלו להשיג אמתיות נשגבות, אלא שיעלה לו הדבר בקושי יותר. ומזה התוכן, המפריד את העולמים היסודיים של החיים והמציאות זה מזה, מתהוה אחר כך פרץ גדול בכל תוכני המוסר והשכל, וגם בכל ערכי השקפות העולם יחד [ההשקפה שיש הפרדה בין מוסר ושכל, משפיעה לרעה על כל תחומי החיים].
לא כן אומרת התורה, אור ישראל מופיע בגבורה עליונה וישרה [גבורת השכל הא-להי והמוסר הא-להי], מכרת את האחדות המלאה והמתאימה, השכל והמוסר אינם אורגנים שונים, שרק על ידי אמצעיים צריכים הם להיות מחוברים זה עם זה, נשמה אחת, עצם אחד הוא, ושמרתם ועשיתם כי הוא חכמתכם ובינתכם. ואותה האחדות של החכמה והמוסר מורה, שכל החשכה מוסרית היא בעצמה החשכה שכלית, לא תוכל להיות מושלמת בשום התגברות שכלית שבעולם. באותה הפנה שהרשעה מונחת שמה שם האולת שוכנת, ובאותם החיים שפגימה רוחנית שוכנת אין הזיו האלהי מתגלה כל עיקר, שכינתא לא שריא באתר פגים. על כן התשובה מכל חטא הוא תמיד תנאי עקרי בתכונת חכמת ישראל. [ש"ק ז-נ]
One can be a great scientist or mathematician while at the same time conducting extra marital affairs רח"ל or being a thief, liar and cheater. One CANNOT, however, be a true Talmid Chacham under those circumstances. Torah is holiness and there is no holiness when there is moral corruption. So teshuva is the sine qua non of properly understanding Torah.