Tuesday, June 27, 2023

The Life Of Our Nation - Part 2

לזכות רפואת ר' מרדכי דוד בן קריינא ור' מנשה יעקב בן ציפורה בתוך שח"י 

מי שבא לקוץ סעיפים הללו, מי שממעט את חילם, את כבודם וחשיבתם אצלנו, הרי הוא ממעט את לשד חיינו, ולנגדו אנו מתקוממים בכל מלא כחנו. [ש"ק א,ב]

A person who comes to cut down these branches [Eretz Yisrael, Torah and Mitzvos and Emunah], to diminish their power, their honor, and their importance to us, diminishes the "marrow" of our lives, and we will rise against him with all our might.


מי שבז לערכים הללו, המתנכר לסודות ולרזים הטמונים בכל דבר, החושב שהוא מבין ומתוך כך מבטל את עולם הרזים, הרי הוא מחוץ לענין, למקום, ולרעיון. למעשה הלה אינו משתמש כלל במפתחות הפנימיים שנמסרו לו והוא שרוי מחוץ להיכל. נגד ההשקפה המצומקת והיבשה דלת הרוח וריקת החזון הזו, מתיצבים אנו בכל נימי נפשנו ולוחמים בכל כוחנו כי ממנה אסון וחרפה וסכנה לכל קיומנו הרוחני באין דלק נשמתי להבעיר בו את עצמות נפשנו היבשות, צפויים אנו לאיבוד מוחלט של כל המערכת העניפה והמפוארה שטבע בנו בורא עולם בתורתו תורת החיים. [רמ"א]


בכללותה של התורה הכתובה והמסורה, ובהשתרגות כל פרטיה, ספון הציור הרוחני היותר עליון ומקורי של חפץ האומה, מצד מגמת חייה היותר עליונים בצורה מאירה בכלל הבנתה והרחבתה, בהגיונותיה, בסגנוני הרצאותיה, בתוצאות השקפותיה, על ההויה, על האלהות, על העולם, על האדם, על היחיד, על החברה, על הטוב ועל הרע, על החיים ועל המות. [ש"ק א, ג]


In the totality of the written and the transmitted [Oral] Torah and the interweaving of all of its particulars is hidden the most elevated and core spiritual image of the desire of [our] nation in terms of the goal of its highest life—an image that glows in the totality of its comprehension and its breadth, its logic, the styles of its expression, the outcomes of its perspectives—regarding existence, Godliness, the world, humanity, the individual, society, good and evil, life and death.


כל מה שההבנה וההכרה התוריית יותר מתגלה באומה, מתבססת יותר ויותר נשמתה בקרבה, וכח החיים שלה מתעלה ומתאדר. [שם]


The more that Torah understanding and recognition are revealed in [our] nation, [the more] is [our nation’s] soul within it well-founded, and [the more] its power of life rises up and grows splendidly strong.

והמעשים הם הבסיסים החמרים, הנושא הממשי, שהתיאוריה הגדולה הזאת מנחת בם את אוצרותיה, וכפי אותה המדה שתתגדל ההבנה התיאורית, בגדולת ערכה, כן יוסף להתנוצץ בקרב האומה כולה האור החבוי אשר במעשים כולם; [שם]


And [our] actions are the physical basis, the tangible element, in which this great theory, places its treasures. And the more the value of [our] theoretical understanding grows, the more the light hidden in all [of our] actions shines in the midst of the [entire] nation.

ותתגלה מדת התפארת שבהיהדות המעשית בכחה לאלהים. [שם]


And [then] the might of the trait of beautiful harmony within practical Judaism for [the sake of] God is revealed.


המעשים התוריים המתבצעים בחיי היחיד והאומה הנם שלוחה נאמנה של התיאוריה הרוחנית האלהית השוכנת בשמים ובארץ כמוה כשליחות קדושה המביאה את דבר שולחה אל כל מקום אשר תגיע. לכן ככל שתגדל ההכרה בערך התיאורי הרוחני העליון כן תתגדל ותתקדש בבצועה המעשי החומרי בשדות הארץ ותגשים את יעודה שניתן לה לתיקון עולם ולקידוש שם שמים ומתוך כך תתפאר במידת התפארת המחברת חזון למעש, תיאוריה למציאות ודבר אלוהים יקום מן הארץ ועד לשמים. [רמ"א]


בביאור מדת התפארת כותב הרב: "והתפארת זו מתן תורה".

יסוד הנוי הוא הכיוון והיחש שבין החלקים ..... החכמה האלהית תיסד התפארת הכללית, דהיינו חוקי חיים שיהיו מועילים לסדר הנהגה שלמה ומשוערת בין כל כחות הנפשיים האנושיים, בין השכל והרגש, בין הגשם והרוח, בין העבר ההוה והעתיד, בין הפרט אל הכלל, בין ההכרות הבאות מחובות האדם לרעהו לההכרות הבאות מיחש האלקים לברואיו, הכל בערך משוער שהוא הפזור האמיתי, זה א"א להשקל בכל נימוס שכלי שבעולם שא"א שלא יעבור באיזה פרט את הנקודה הרצויה, כ"א מאת אדון כל המעשים שהכל גלוי וצפוי לפניו, הוא מסדר את הערכין של חסד ואמת ומשפט וצדקה, עז וגבורה, רחמים ונקמה כל אחת במדתה, וכיון שהחלק החי שבעולם מתנהג בתפארת, כיון שנפש האדם מיוסדת על ערכיה הראויים לה, היא כבר ראויה לפעול פעולות רבות על התפארת החיצונית, בכל מקום אשר תפנה תשכיל, ע"כ התפארת היסודי הוא מתן תורה. [עין איה ברכות ח"ב ברכות נ"ח, ב]

אם כן האומה הישראלית יונקת חיים ממקור החיים העצמיים שלה מתוך שהיא מקושרת למעשים של חיים שהם המצוות "ושמרתם את חקתי ואת משפטי אשר יעשה אתם האדם וחי בהם", מתוך שהיא מקושרת למחשבות של חיים הנלמדות בתורת החיים "וחיי עולם נטע בתוכנו" "שמר מצותי וחיה ותורתי כאישון עיניך". ומתוך שהיא מקושרת לארץ של חיים היא ארץ ישראל, חיי נשמות אויר ארצך.  
א׳:ז׳