אמונת ישראל נעוצה היא באין סוף, שהוא למעלה מכל תוכן של אמונה, ומתוך כך נחשבת באמת אמונת ישראל להאידיאל של האמונה, אמונת העתיד, הגבוה באין ערוך מתוכן של אמונה בהוה.
The faith of Israel is implanted in the Infinite One, Who is higher than all the substance of faith. Therefore the faith of Israel is actually considered the ideal of faith, the faith of the future, immeasurably higher than the substance of faith at present.
הרבה מדריגות במורד יורד הוא הציור הרוחני, עד כדי להקראות בשם אמונת ישראל בעצם, בתור אמונה ממש, ולא בתור האידיאל האמוני.
The spiritual form descends many steps along the slope until it is called by the name of “faith of Israel” in [its] essence: in the role of literal faith and not in the role of the faith ideal. The ideal Emunah had to descend many levels and lose its pristine quality until it became the Emunah of the Jewish people.
באמונה עצמה חל הפגם של הכפירה, אבל בהאידיאל האמוני אין פגם הכפירה מגיע כלל, שהוא למעלה ממושג הכפירה כשם שהוא למעלה ממושג האמונה.
The blemish of heresy pertains to faith itself. But no blemish of heresy reaches the faith ideal at all, [because that] is higher than the concept of heresy, just as it is higher than the concept of faith. So the believer and the kofer meet!! Neither has the "pure Emunah" that one should have. Even the believer has a belief that is not unencumbered by dross.
The Rav writes [ש"ק ב ק"כ]:
לעומת האמת העליונה האלהית, אין הבדל בין האמונה המצויירת להכפירה, שתיהן אינן נותנות את האמת, כי כל מה שהאדם משיג באופן חיובי הכל הוא שלול מאמיתת האלהות. אלא שהאמונה מתקרבת לגבי דידן אל האמת, והכפירה אל השקר, וממילא נמשך הטוב והרע מאלה ההפכים, צדיקים ילכו בם ופושעים ייכשלו בם. והעולם כולו עם כל ערכיו החמריים והרוחניים, הכל הוא לערכנו, ולגבי ערכנו האמת מתגלה באמונה, והיא מקור הטוב, והשקר בהכפירה, והיא מקור הרע. אבל לגבי אור אין סוף הכל שוה, גם הכפירה היא התגלות כח חיים, שאור החיים היסודי מתלבש בתוכה, ומשום כך מקבלים ממנה גיבורים רוחניים ניצוצות טובים מאד, ומהפכים מרירו למתיקו.
When set against the supernal, divine truth, there is no difference whatsoever between imagined faith and heresy. Neither gives the truth. But from our perspective, faith comes closer to truth and heresy to falsehood. And therefore good and evil are derived from these opposites. “The righteous will walk in them and the sinful will stumble in them” (Hosea 14:10). And the entire world, with all of its physical and spiritual levels – everything relates to our level [of reality]. In regard to our level, truth is revealed in faith, and that is the source of good. And falsehood [comes] through heresy, and that is the source of evil. But in relation to the light of the Infinite One, everything is equal. Heresy, too, is a revelation of the power of life, for the light of life of the supernal radiance clothes itself in it. And therefore spiritual warriors gather very good sparks from it and transform bitterness to sweetness.
Most people's Emunah is מצויירת - it has a picture, something physical, something this worldly. Christianity took this to an extreme and made G-d into a man רח"ל. But even monotheistic believers often impute their very human, materialistic perspective onto Hashem. We ascribe to him emotions like we have, motivations like we have, qualities like we have etc. etc. But in fact Hashem is far far far beyond anything we could ever imagine. So the bottom line is that as far as actually understanding Hashem, believers are as far away as heretics. Who is closer to reaching the age of infinity - a 5 year old or 100 year old? Neither.... So we MUST believe because that will make us better people, the world a better place and it is closer to truth - certainly the truth of this false world - עלמא דשיקרא. But there is a value in heresy. It allows us to remove any false perceptions of Hashem. Because the same god that the heretic doesn't believe in - we don't believe in either. We thereby transform the bitterness of heresy into something sweet b/c it forced us to purify our Emunah.
הכפירה אין לה אידיאל. אל אחר איסתרס ולא עבד פירין. היאוש והתוהו אינם נותנים מאומה.
Heresy has no ideal. “‘Another god’ is a eunuch, and does not bear offspring” (Zohar II 103a). Despair and chaos do not give anything.
Heresy is the denial of any true meaning leading to a fruitless non-existence of hedonism.
ועל כן אין מקום לאידיאל הפוך מהאידיאל של האמונה, אע"פ שיש ענין של היפוך והקבלה לעומת גוף האמונה.
And so there is no place for an ideal that is the opposite of the ideal of faith, although there is something that is the opposite of and parallel to the body of faith.
שער החמישים הוא האידיאל האמוני, שגם אצל משה היה לאידיאל, שלא ניתן לו, אינינו במציאות בקליפה.
The fiftieth gate is the faith ideal, which even for Moshe was an ideal, because it was not given to him. It does not exist in the “husk.”
There are 49 gates of purity and a corresponding 49 gates of impurity. But the 50th gate of understanding and purity has no parallel. When you are in the world of the 49 ["מט" which means to lean - it can go both ways] then heresy is possible. One you are elevated to the 50th gate [not in the world] - heresy is IMPOSSIBLE.
והשפעתו של שער החמישים הזה, של האידיאל של האמונה, נותנת היא חיים עליונים לכל השערים כולם, ומכניעה את קליפת הכפירה חסרת האידיאל, נגד קדושת האמונה הקשורה באידיאל נצחי.
The influence of this fiftieth gate, of the ideal of faith, gives supernal life to all of the gates and subjugates the husk of heresy, which lacks the ideal, [and] which opposes the holiness of faith that is connected to an eternal ideal.
כי עמך מקור חיים.
“Because with You is the source of life” (Psalms 36:10)
The source of life is eternity - the 50th gate, where there are no doubts and no heresy.
[מתוך זרעונים - יסורים ממרקים]