מבוא גדול יש להפסיכולוגיה הפרטית, וכן הכללית הלאומית והאנושית, עם דרכי ההסברה של ארחות התורה והעבודה.
The psychology of the individual—as well as the overall [psychology of] nation and mankind—provides an important prologue [to] the ways of explaining the paths of the Torah and serving [God].
ביחוד אנו צריכים להכנס במעמקי חכמת הנפש, כדי להסביר את תוכנם של המחשבות הפועלות עלינו, לרגלי המעשים והדיבורים, שעל ידם אנו נכנסים להבנת כונת המצות והתפילה, וגודל ערכם על חינוכנו המוסרי ותיקון העולם בכללו.
In particular, we must enter into the depths of [this] wisdom of the soul in order to explain the content of the thoughts that affect us—[that come] as a result of [our] actions and [our] words—[and] via which we begin to understand the intent of the commandments and prayer, and the great value of our moral education and the rectification of the entire world.
ש"ק א כ"ח