בגמ' פסחים ק"ד איתא שכל הברכות כולן פותח בברוך והקשו התוס' ד"ה חוץ מברכת נאמן שאומרים לאחר ההפטרה שאינה פותחת בברוך ויש הפסק במחזורים בין תיבות שכל דבריו אמת וצדק ובין תיבת נאמן. ותירצו דכולה ברכה אחת היא וכו' ומה שיש הפסק במחזורים לפי שהיו רגילים כל הצבור להפסיק שם ולומר שבח כדאמר במסכת סופרים ובשעה שלמדנו את התוס' בשיעור העיר רבנו שכך מן הנכון לעשות שכל הקהל יאמרו נאמן אתה הוא ד' אלקינו וכו' אחור לא ישוב ריקם ביחד עם זה שאומר את ההפטרה.