Tuesday, May 21, 2024

לבדוק עצמנו

ברוך ה' אנו נקיים בעשירי באייר הוא יומא דהילולא קדישא של הרה"ק רבי דוד מטאלנא זי"ע והרבה יש לשוח במידותיו והנהגותיו. ונזכיר מעשה שיש בו לימוד גדול שראיתיו מובא בספר אמרות טהורות של כ''ק אדמו''ר מראחמיסטריווקא שליט"א ארה"ב וכך מובא שם:

שמעתי מהרה"ח ר' משה בטלן ז"ל שפעם אחת הגיע הרה"ק רבי דוד מטאלנא זי"ע לעיר שפאלא לשבות שם בשב"ק ובמוצאי שבת אחר הבדלה שאל הרה"ק זי"ע אם יש בין תושבי העיר מי שזוכר עדייין את הרה"ק משפאלא זי"ע והשיבו לו כי כן יש בנמצא יהודי זקן אחד שעדיין זוכר אותו וביקש שיביאו אותו אליו. כשהגיע הזקן שאלו הרה''ק אם הוא זוכר איזה דבר ששמע מפ"ק של הרה"ק השפאלא זיידע זי"ע ונענה היהודי ואמר דבר אחד אני זוכר דהנה כתוב בתורה במדבר כ"ד ד' 'נאום שומע אמרי אל אשר מחזה שדי יחזה נופל וגלוי עינים' ואמר השפאלא זיידע 'און דאך איז ער געווען א בלעם'. וכששמע הרה"ק מטאלנא זי"ע את הדיבורים הללו אמר להנוכחים 'א גוטע וואך' וסגר עצמו בתוך חדרו למשך שלשה ימים רצופים וביום השלישי יצא מחדרו ואמר 'אונז האמיר זיך גוט גוט ארומגעקוקט ברוך השם אונז זענען ריין'. 

והוא מעשה המבהיל על הרעיון ששמע רבי דוד זי"ע מימרא חריפה זו שישנם אנשים שמשיגים השגות גבוהות ונשגבות שכל השגותיו ומעלותיו הנוראיות והשגותיו הנשגבות אינם מכוח הקדושה ורק אחר שחישב חשבון נפשו משך ג' ימים רצופים אמר שבדק את עצמו ומצא שאינו בבחינה זו והוא מורה על מידת הענוה והשפלות שלו שתחת שיסבור שהרה"ק משפאלי זי"ע דיבר על פלוני ואלמוני הבין כדבר פשוט וברור שראש לכל הוא צריך לבדוק את עצמו אם אינו בבחינה הזו.