In this "offering", we will explore what we lost when the Beis Hamikdash was destroyed and how to reclaim it. We will also see that beauty that is only appreciated for its physical properties is valueless. Art and poetry have a very important place, but only when they transcend the purely physical limits of reality. Our guides will be Maran HaRav Kook and the Sfas Emes, zchus hakdoshim yagein aleinu:-)!
אין הטבע מתגלה למשורר הישראלי בכל הדרו ויפיו מפני שבר האומה והרחקתה מהחיים הטבעיים הבריאים. ואם ירצה משורר בעל כשרון להתמכר אל הטבע למרות כשלונה של האומה יוכל רק להטביע את עצמו בצד המוחש הגס שלה, אבל את יפיה השמימי לא יוכל לחוש בכל טובו והדר זיוו, כי כיון שירצה להתרומם אל הספירה הרוחנית ירגיש שבר האומה וידום רוחו, תחת אשר בשקיעה החושית יוכל לשכח לפעמים את המצב ההוה של האומה. "מיום שחרב בית המקדש לא נראה רקיע בטהרתו, שנאמר: אלביש שמים קדרות ושק אשים כסותם". התחיה הלאומית, הנכרת בבנין הארץ, כשהיא נלקחת עם מקורה החי, תוכל כבר להחזיר רשמים הגונים מויו הרוחני של הדר הטבע, עד שתולד האפשרות להסתכל לא רק בארציותו כ"א גם בזיוו השמימי, בערך ידוע המכוון לפי ניצוצי האור שבתחיה המתפתחת. [אורות התחיה פכ"ט]
Nature is not revealed to the Jewish poet because of the broken state of our nation and its distance from healthy natural life. If a talented poet wants to immerse himself in nature despite the falling of the nation, he can only focus on the crude, purely material side but the heavenly beauty he cannot perceive in all of its glory. The moment he tries to elevate himself to the spiritual sphere, he will feel the broken state of our nation and his spirit will be silenced. Instead, he will focus on the purely physical side which will enable him to forget temporarily the present state of the nation. [Oros Hatchiyah 29]
It is actually a gemara [Brachos 59a] that expresses this idea: From the day that the Beis Hamikdash was destroyed, the sky has not been seen in all of its glory.
The national rebirth, which is seen in the building of the land, when it is taken with its living source, can restore at least traces of the former spiritual glory to the beauty of Eretz Yisrael, thus enabling us to peak at not only the physical beauty but the spiritual beauty as well. This will be achieved in proportion to the amount of sparks of light in the developing rebirth.
The gemara that the Rav quoted deserves a deeper look through his own eyes.
"אמר ריב"ל הרואה רקיע בטהרתה אומר ברוך עושה בראשית אימתי, אמר אביי כי אתא מיטרא כולי ליליא ובצפרא אתי איסתינא ומגליא להו לשמיא, ופליגא דרפרם ב"פ אר"ח דאמר רפרם ב"פ אמר ר"ח מיום שחרב ביהמ"ק לא נראית רקיע בטהרתה שנאמר אלביש שמים קדרות ושק אשים כסותם".
המחזה מרהיב העין, המגדיל את ההרגשות הקדושות בלב, של הסקירה במבט עין על פני מרחב אין קץ שנראה לאדם בעת שהרקיע היא בטהרתה, מביא את המביט לדיעות יקרות ורעיוני קודש. ע"כ ראוי לברך ברוך עושה בראשית, כפי הראוי להקבלה של ההרגשים הנעלים, המביאים את האדם לקרבת אלהים. אמנם ההסתכלות במרחבי אין קץ, תביא את האדם למצב נפשי גבוה ונשא, אבל רק בתנאי אם השלים את חק מוסרו במדות בדיעות ובמעשים ע"פ המובן הפשוט של מרכזו הפרטי, ובערך העולם הכללי הוא דוקא כי אתא מטרא כולי ליליא. ובעת הראויה לההתיחדות בהתבודדות פנימית ופרטית [שהיא] הלילה, קבל את התועלת הרצויה. ובצפרא, העת הרצויה לההתחברות אל העולם החיצוני הגדול והרחב, אתי אסתנא, רוח צפונית שאינה מגופפת, הרוח הבא ממקום שאין שם מצר וגבול מחיצה וקצב. ומגלי אפי שמיא, לחזות בנועם ד' בדעה רחבה המתנשאת על מעשה ד' הגדול לשא דעה. אבל כל זמן שלא קבל האדם חלקו הפרטי במוסריות הפשוטות, הבאות ע"י ההתרכזות בתכונתו, בגבולו, במקומו, וכחותיו החומריים והרוחניים. אותה ההרחבה של הסקירה הרחבה למרחבי מרומים לא תוסיף בו כח דעת ואורה של תורה ויראת ד', כ"א תועיל להותו, לבלבל רעיוניו מגבוליהם המצומצמים. ע"כ אין שייך לקבל לפי מצב זה תכונה נפשית, ע"פ משאת הנפש של הרהבת העין ממבט רקיע בטהרתה, לצפות ממנה תוצאות לטובות מוסריות, באשר הוא לא הוכשר עדיין להיות מקבל דעת מהכרה רוממה כזאת. וריב"ל שהחליט דעכ"פ היא מדה נהוגה ואפשרית ברוב, עד שראוי לקבע לה מטבע ברכה, פליגא דרפנ"פ, דס"ל מיום שחרב ביהמ"ק, וניטל הכח של היקר הרוחני והחסן הלאומי של ישראל שהוא ג"כ תפארת ישראל וגאון עוזם, באשר הם נכונים להשפיע את האור האלהי בעולם בכל התנאים הנצרכים לדעת אלהים אמת. רק אז בכח הכלל, מתחזקת התכונה עד לזאת המדה של ההכרה האלהית המיסדת ג"כ אבן בחן לפנה המוסרית, ע"י ההסתכלות על פני המרחב הגדול ואוצר החיים שמלאים הוד שאין להם קץ ותכלית, כהמחזה המתעורר בלב הנבון לרגלי ההסתכלות ברקיע בטהרתה. אבל מיום שחרב ביהמ"ק לא נראית רקיע בטהרתה, חלישות הכוחות הרוחניים ואבדן המעמד המוסרי הלאומי המיוחד להאומה הישראלית, שהיא עכ"פ הכלי להאיר אור הידיעה הטהורה בדעת דרכי ד' בעולם, כשל כח הרעיון. ואם לא יעפיל האדם הבינוני לגדולות, ויסתפק בחיי מנוחה בגבולו ומרכזו, על נקלה יתהלך במשרים. אבל בהרחיבו דיעו למושגים רחבים והסתכליות גבוהות ומרחיבות כאותו המעמד שתבא בהם הנפש ע"פ ההתבוננות של הרקיע בטהרתה, אז כיון שאין עמנו אוצר המריק מעליו את זהב החכמה ודעת אלהים, להורות דרכי חיים חדשים לבקרים, כי נוטל כבוד מבית חיינו, במה איפוא יושע המסתכל בהסתכלות רחבה להתאים את דעתו ביראת ד' ותם דרך עם כל ההרחבה המדעית של ההסתכלות בעולם, החודרת ברום מעלה עד שאינה שוב מדת כל אדם כ"א בשרידים אשר ד' קורא, דידעי למיעל ולמיפוק, ועליהם אמרו חכמים ז"ל כל מי שיש בו דעה כאילו נבנה ביהמ"ק בימיו. [עין איה אות קס]
R. Yehoshua b. Levi said: If one sees the sky in all its purity, he says: Blessed is He who has wrought the work of creation. When does he say so? — Abaye said: When there has been rain all the night, and in the morning the north wind comes and clears the heavens. And they differ from Rafram b. Papa quoting R. Hisda. For Rafram b. Papa said in the name of R. Chisda: Since the day when the Temple was destroyed there has never been a perfectly clear sky, since it says [Yeshaya 50]: I clothe the heavens with blackness and I make a sackcloth their covering.
Rav Yehoshua ben Levi teaches that when the sky is pure and we look upward, we are able to get a glimpse beyond the physical limitations of this world and to thus be filled with holy thoughts. This warrants a bracha of עושה מעשה בראשית. We bless the Creator for we connect to the point of creation, beyond what is before our eyes.
Abaye adds a caveat that this can only be accomplished if we are on a elevated moral plateau. If we are not then we won't see much of anything. That is why it is necessary for the previous night to have been rainy which gave us a chance to look inwards [since the inclement weather conditions make it too difficult to connect to the outside world we can look inward] and rectify our own spiritual blemishes and reach a more pure state of being. Comes the morning and a strong north wind [see Yerushalmi Kilayim 4/2] blows and removes the clouds, opening up vistas of spiritual awakenings to the person who gazes heavenward. Now a person can fulfill the pasuk לחזות בנועם השם - to see the pleasantness of Hashem.
But if a person has not yet taken the moral imperative of self rectification, then viewing the sky will only confuse and discombobulate [one of my favorite words :-)] him. He will view something spiritual while being on a low moral plane and will not be able to connect to what he is seeing. It is like going up to a person in a fancy hotel who is fressing away and telling him the benefits of curbing his appetite for unlimited food intake, the importance of fasting during shovevim and expanding on the idea of the holy sparks the are found within the food. This person is so areingetun, so submerged in his chocolate cake, he has no idea what you are talking about. Seeing the vision of the sky that has been purified will only bring benefit to one who is himself pure.
Rafram bar Papa differed with the previous approach and taught that since on a national level we have fallen so far השליך משמים ארץ תפארת ישראל - the glory of Israel has fallen from heaven to earth [Eichah] we cannot mandate a bracha for viewing the sky in its glory. The nation as a whole is just not "holding" there.
Only an individual who is outstanding can perceive the glory of the sky in its purity [although he doesn't make a bracha]. About him the gemara says כל מי שיש בו דעה כאילו נבנה בית המקדש בימיו - Anybody who has proper understanding and can connect his vision of the physical sky to something more elevated, is considered as if the Beis Hamikdash has been built in his days. When the Beis Hamikdash was around, the nation as a whole had the capacity to look heavenward with the correct perspective. When this person is on that level, it is as if the Beis Hamikdash has been built in his days.
Rav Moshe Ushpizai [ניצוצי התחיה עמ' רמ"ד] connected a Torah of the Sfas Emes [בשלח תר"מ באמצע הקטע] to the idea we have been studying.
והנסים שעשה הבורא יתברך לנו הוא כדי שעל ידי זה נצא גם אנחנו מגשמיות הטבע, כי ה' יתברך בחר בני ישראל לחלקו, וכתיב [ישעיה מג י] 'אתם עדי' ועד אינו רשאי להעיד רק מה שרואה בעין ממש. לכן הראה לנו הבורא יתברך בשינוי הטבע שעשה במצרים ועל הים ובמתן תורה, דכתיב [שמות כ יא] עשה ה' את השמים ואת הארץ כו' הים, ואיתא כל מה שיש בארץ יש בים לכן הם ג' סדרים שמים וארץ וים. ועיין בילקוט בפסוק [שם ח] זכור את יום השבת. וג' אלו נתבררו בפרשת בא ובשלח ויתרו וכמו שכתב רש"י בפסוק [שמות כ יט] אתם ראיתם - פתח להם הרקיע והראה שאין אלא אחד.
אכן הטעם שזכו בני ישראל לזה על ידי אמונה שהיה להם בו יתברך גם מקודם ואמונה זו הביא אותם שיזכו לראות האמת בעין ולהעיד עליו יתברך וכן זה נוהג בכל אדם שעל ידי אמונה באין לאמת.
Miracles give us a glimpse of what is happening in the spiritual worlds. We are commanded to testify about the existence of G-d and one can only testify if he sees with his own eyes. [Note: A seemingly "dry" halacha in hilchos eidus is used by the Sfas Emes to explain why it was necessary for Klal Yisrael to witness miracles!] After seeing the miracles, Hashem "opened up the sky" and showed us that He is one and that no other other reality exists.
This did not come automatically. It was only because we first had Emunah that we merited these miracles. So too in our days - with true Emunah one will merit to see the truth and the sky will open up for him and allow him to peer into what is beyond.
This connects us to the gemara. When we lived in supernatural times, such as during the period when the Beis Hamikdash stood - we can look heavenwards and see what is beyond. Now that we have been thrust into a natural material existence we lost that capacity for such elevated vision. However, all is not lost. With the proper Emunah, even you or I can see through to sky to what is "above".
Of course, we hope for the coming of Moshiach today, when ALL of our nation will once again be able to appreciate the רקיע בטהרתה.
Is that SOMETHING!!!:-)