The superiority of man over the beast is nil, for all is futile.
Everything in creation is a preparation for the level above it. Creation ascends. So after animals, man is created. This means that animals are preparation for man. If man doesn't fulfill his task in this world that means that he is just like the animal - unrealized potential. Preparation for a higher level but not the purpose. The problem is that animals are SUPPOSED to be mere potential for man to take advantage of in order to fulfill his purpose while man is the ultimate purpose.
In the previous passage, we defined הבל as unreazlied potential. Since we are not living as we should be, we are just like animals - a mere preparation and not the tachlis. We are .... הבל!!
ומותר האדם מן הבהמה אין, כי הכל הבל. היצירה הולכת היא ועולה במדרגתה. כל דרגה נחשבת להכנה למה שהוא למעלה ממנה. והמציאות של הכנה נחשבת באמת מציאות של כח, ולא מציאות של פעל. וא"כ מציאותה של הבהמה נחשבת כמו הכנה, בסולם הבריאה, למציאותו של האדם. ואם האדם ג"כ לא ימלא את תפקידו, ולא יביא את מציאותו לכלל תכלית, הרי נשאר גם הוא רק בתור יצירה כחנית, העומדת רק בתור הכנה למציאות יותר מעולה ממנה, וא"כ אין יתרון כלל על הבהמה, מאחר ששניהם אינם כ"א מציאות שבכח ע"פ הערכה נכונה, ולא מציאות של פעל, וכל מציאות של כח שאין לה ערך בפעל נקראת הבל. ומותר האדם מן הבהמה אין, כי הכל הבל.