Tuesday, November 15, 2022

Two Chief Rabbis On Christianity

 ישראל ותחיתו ה' - אין מוחם ולבם, אין נפשם ורוחם של כל עם ולשון יכולים עדיין להסתגל לקדושת עולמים, לחדות גאות ד', שליטת היצירה מעומק ראשיתה עד עומק סופה, החבוקה כולה באחדות האלוקית בעמק טובה.. בטול המצות המעשיות אשר יצא מהמינות וצדדי אליליותה, יחד עם התגברותה לקלוט לה מדתנו ערכי אמונה ומוסר בפום ממלל רברבן, לאמר הרבה ושלא לעשות גם מעט - מקושרים הם המאפלים הללו עם אותה ההתטמטמות הגויית, שלא תוכל להכיל בלב הערל את השקפת העולם האלוקית העליונה בכל זהרה, שהיא קושרת שמים וארץ, גוף ונשמה, אמונה ומעשה, ציור ומפעלים, אישיות וחברה, עולם הזה ועולם הבא, הוית העולמים בראשיתם וגורלם באחריתם, רוממות עולמי עד, שמחת שמים וארץ וכל צבאם, במחיית שם ושאר וכל צל אלילי, בהטהר גם שפל דרגת העולמים מזוהמותיו, בהתישר גם העקמומיות היותר מעוותה ומלפפת יחד עם כל סילוף גם היותר קטן וקל, ואור יזרח לישרים. והעולם הגויי ככה הוא, מורכב, מחולק, אין אחדות לגוף עם הנשמה, אין חבור והתמזגות פנימית לרוחניות העולם וגשמותו, אין קשר פנימי בין המעשים ורחשי הנפש. השתוף הוא להם לעת עתה תכלית העליה, לפני זריחת אורן של ישראל. אבל כמה אומלל הוא העולם, שהרשעה והחשכה הזאת מרימה בה ראש והיא מתאמרת למבחר מאוייו. כמה אוצרות רשע כלולים תחת שקר נורא ואיום זה, שיש לו טלפי חזיר המתפשטות לעין כל עובר לאמר: ראו שאני טהור. וכמה אומללים הם הרעיונות השוטפים מתוך העולם הטהור והאמתי אל שפך זוהמא עכורה זו. כמה אור צריכים להרבות לגאול את האורות נפילי המחשכים. והם יגאלו, גאולת עולמים, בגאולת גוי קדוש.

It is interesting to compare the view of the Rav ztz"l [if you didn't understand his "easy Hebrew" than you can listen to shiurim on line that explain or buy the אורות המבואר] with that of another open minded figure - Rabbi Dr. Jonathan Sacks z"l. This is from an interview word for word. [Note - I do NOT identify with these sentiments. The differences between Judaism and li-havdil Christianity run far deeper than just the doctrine of original sin. In the the brackets are my additions].  

 

What’s your view of Jesus?  

The first thing to say, and this is not the sort of thing people expect a chief rabbi to say [DEFINITELY NOT given the distance the Torah implores us to keep from idolators!!!], is that I grew up in Christian schools, surrounded by Christian friends and Christian teachers. I found that such a blessed experience. Here were people who took their faith seriously, so they understood why I took my faith seriously. The result is that I was given this extraordinary education in what it is to make space for people who are not like you and whose religion is not like yours [where do we see a concept anywhere in Torah to "make space" for people of other religions i.e. idolators?].  

I think you have to understand that Jesus is a figure who makes eminent sense in the Jewish context. He was, in one sense, an heir to the prophets. In another sense he was a rabbi of a very, very familiar kind. [REALLY??? Has he ever read the "N.T." He rebelled against the entire Rabbinic establishment] 

We have great recollections of a rabbi called Hillel who went around teaching love and kindness towards strangers, who lived around a century before Jesus. A famous rabbi, Rabbi Akiva, who said that loving your neighbour is the fundamental principle of Judaism lived one generation later. So Jesus makes sense in that context.

The separation of the ways was really that Paul developed a concept that doesn’t really exist in Judaism: the concept of original sin. So, we’ve always believed that there’s actually nothing at all original about sin and we all suffer from it.  

We have this great day, Yom Kippur, when we repent, confess, apologise, and we try and make good our wrongs. We don’t really need the death of Jesus to, as it were, neutralise the sin of Adam and Eve because we don’t see that sin as being transferred across the nations.