Sunday, August 5, 2018

Akko - Part 2

Does one keep Yom Tov Sheni in the Chu"l part of Akko?

According to the Rambam, Yom Tov Sheni ["YTS"] is kept whenever the שלוחי בית דין didn't arrive back when they were מקדש עפ"י הראייה. This means even in Eretz Yisrael [the Chazon Ish wouldn't do melacha on YTS because of שיטת הרמב"ם!! A SHOCKER].

According to the Ritva it all depends on whether it is EY or not. The Chazon Ish says that we pasken like the Ritva. This means that in the EY part of Akko only one day must be observed.

[What is the Halacha if on YTS one steps "in bounds" (i.e. in EY) then "outta bounds" then back "inbounds" - does his Halacha change with his location??] 







שאלה. האם לנהוג יום טוב שני בעכו, בחלק שהוא חו"ל?

תשובה. נחלקו הרמב"ם והריטב"א, היכן קבעו חכמים שיעשו שני ימים טובים של גלויות, דהנה לאחר שקדשו בית דין את חודש תשרי, היו השלוחים יכולים ללכת רק עשרה ימים, עד חג הסוכות, כיון שבשבת וביום כיפור לא היו יכולים ללכת, ולכן כל מקום שיש מירושלים עד שם יותר ממהלך עשרה ימים עשו שני ימים טובים, ואפילו שבחודש ניסן היו יכולים ללכת יותר, גזרו חכמים שהולכים רק אחר המקום שהשלוחים יכולים להגיע גם בתשרי, שמא יטעו ויעשו גם בתשרי רק יום אחד, ודעת הרמב"ם (פ"ה מהלכות קידוש החודש) שכל מקום שהוא יותר ממהלך עשרה ימים מירושלים, צריכים לעשות שם שני ימים טובים, כמו בזמן שהיו קובעים את החודש, עוד חידש הרמב"ם שאפילו במקום שהוא בתוך מהלך עשרה ימים, אם לא היה שם מקום ישוב בזמן שקבעו את החודש, שהשלוחים לא היו מגיעים לשם, צריכים גם כן לעשות יום טוב שני, וגם יש מקומות שהם בתוך מהלך עשרה ימים אך בזמן ההוא אולי היה זמן חירום ולא היו יכולים השלוחין לעבור שם, או מפני שהיו הגוים מונעים את השלוחין לעבור ביניהן. ולענין מקום שיש שם ספק אם הגיעו שם שלוחים, כתב החזו"א או"ח סימן קלב סק"א, שאף לדעת הרמב"ם אין עושים אלא יום אחד, עד שיוודע בודאי שלא הגיעו לשם שלוחים.

אולם דעת הריטב"א (ראש השנה דף יח ע"א ובסוכה דף מג ע"א) דאע"פ שיש מקומות בחו"ל שהשלוחים היו מגיעים בזמן, וכן יש מקומות בא"י שהשלוחים לא היו מגיעים, תקנו חכמים לילך אחר הרוב, ולכן כיון שברוב ארץ ישראל השלוחים היו מגיעים, תקנו שבכל ארץ ישראל יעשו רק יום אחד, ובחו"ל אפילו במקומות שהשלוחים היו מגיעים, כיון שברוב חו"ל השלוחים לא היו מגיעים, תקנו שבכל חו"ל יעשו שני ימים.

ולענין הלכה כתב החזו"א סימן קלב סק"א שההלכה כהריטב"א ובכל א"י עושים רק יום אחד. [ויעוין באורחות רבינו (ח"ב עמוד קיג) שהחזו"א החמיר בבני ברק שלא לעשות מלאכות ביום טוב שני, כי חשש לדעת הרמב"ם].