Tuesday, August 14, 2018

Rav Meir Simcha Of Dvinsk

Tonight is his yahrtzeit. He has SUCH amazing Torah, both in his Meshech Chochma and his Ohr Sameach. There should be a website devoted just to his Torah. 

Here is one BEAUTIFUL piece connected to this weeks parsha that I hope people learn: 

אור שמח הלכות עדות פרק ד הלכה א

הנה על דינא דעדות מיוחדת כשירה לדיני ממונות הקשו רבנן קדמאי, דהא איתקוש דיני ממונות לדיני נפשות, מקרא דמשפט אחד יהיה לכם יעו"ש. והנראה לנו ליישב, דהגמרא (מכות ו' ע"א) דדרשה מאי לא יומת עפ"י עד אחד כו' אלא מאי אחד, אחד אחד, המכוון, דרחמנא גלי דאימת מהני עדים דוקא כי כל אחד מעיד שהנדון חייב מיתה, אבל לא כשהוא אומר שאינו יודע אם חייב הנדון מיתה, רק ב"ד יצרפו לעדותן לחייבו מיתה על פיהם, הגע בעצמך, אדם שהרג הנפש בלא שני עדים המעידין בב"ד, ודאי לאו בר קטלא הוי, וכ"ז שלא נגמר דינו חייב ההורגו, עיין פ"ק דערכין (ו, ב), וכן אמרו דאם מסהדי עדים והוזמו, ובאו עדים אחרים והעידו שמקודם חייב אפ"ה הן חייבין מיתה דרצו לדונו קודם שבאו עדיו, ומשנתנו היא, הוא והן נהרגין, יעוין (מכות) דף ה' (ע"א), א"כ בעדות שלא ראו זה את זה כי באין לבית דין כל אחד אומר שאינו יודע אם חייב מיתה, דהוא יודע שהרג הנפש, ועד אחד הוא עצמו בא לב"ד, א"כ אם חבריה מסהיד בשקרא לאו בר קטלא הוי, רק ב"ד יצרפו עדות כל אחד, וא"כ יש לפנינו שני עדים בב"ד המעידין דגברא הרג הנפש, ובר קטלא הוי, וע"ז כתבה רחמנא לא יומת ע"פ עד אחד, אחד אחד, ע"י צירוף הב"ד מן העדים לא יעידו, וזה דוקא דיני נפשות, אבל דיני ממונות, הלא אם לוה מחבירו או הודה, אף שלא בא העד והעיד לב"ד גברא בר חיוב ממון הוי, וא"כ כל אחד אומר שחבירו חייב ממון, והוי כאילו אומר כל אחד בדיני נפשות שחבירו חייב מיתה, שהרג נפש, ועדים באו להעיד בב"ד, כגון שרואין זא"ז, והוי במשקל אחד ממש ....: עיי"ש עוד באריכות. 

With that he explains in the Meshech Chochma why the Rambam didn't include the din of עדות מיוחדת in the Sefer Hamitzvos - It is really, בעומק, the same din that we don't accept one witness, which the Rambam DID codify. והדברים הם כפתור ופרח.