Sunday, August 5, 2018

Akko - Part 1



Tosfos in Gittin [2a] says in the name of the Yerushalmi that the city Akko [עכו] was half in Eretz Yisrael and half outside. [I guess if you have a couple and one of them wants to make Aliyah and the other doesn't, they can live in a house built in Akko at the breakoff point. The spouse that wants Eretz Yisrael can stay in the house on the EY side while the spouse that wants Chu"l can stay on that side as much as he or she wants...]. There was a group of Jews in Akko who came from Chu"l and wanted to lay tefillin on Chol Ha-moed. Now minhag EY is to NOT lay tefillin on Chol Hamoed [certainly not in public]. May they continue their custom based on the assumption that they live on the Chu"l side?

It would seem not ......



שאלה. בית כנסת של בני אשכנז שעלו מחו"ל לעכו, מבקשים להמשיך בבית הכנסת שלהם את מנהגם שהיו נוהגים בחו"ל להניח תפילין בחול המועד, אמנם בשאר המקומות בארץ ישראל שמעתי שהגר"א דינר שליט"א (רב בית כנסת עדת ישראל במעייני הישועה בני ברק) שאל את מו"ח מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל האם מותר למתפללים שהם בני אשכנז להניח תפילין בבית הכנסת בחול המועד, והשיב בשום אופן לא להניח, כיון שכאן בארץ ישראל נהגו לא להניח תפילין בבית הכנסת בחול המועד אין לשנות ממנהג זה, [שוב שאלו אם לקדש בליל שבת בבית הכנסת למרות שאין שם אורחים, והשיב שרשאים לקדש כמו שנפסק בשו"ע סימן רס"ט]. וכעין זה כתב בשו"ת אגרות משה (ח"ד סימן קה ה) שרשאים להניח תפילין מספק בארץ ישראל אבל דוקא בצנעא בבית ובלא ברכה.
ומעתה שואלים בני אשכנז בעכו, אם מותר להם להניח תפילין בבית כנסת שהוא בחלק הצפוני שהוא כחו"ל?

תשובה. שאלה דומה נשאלה למרן ראש הישיבה הגרא"מ שך זצ"ל מלשכת הרבנות בעכו, האם הכהנים יעלו לדוכן בכל יום בעכו, כמנהג א"י, והשיב: אין ספק אם אפשר להתנהג בלי מחלוקת שכולם יסכימו יש להנהיג נשיאת כפים בכל יום לקיים מצוה של תורה, כפי שנהגו כן בירושלים, וגם הרמ"א שכתב (סימן קכח סעיף כד) שנהגו שאין נושאים כפים זהו רק בחו"ל, אבל בא"י נהגו כן, כמבואר שם במשנה ברורה, אבל כל זה רק באופן שיסכימו כולם, בלי שום מריבות ובלי שום מחלוקת, וה' יברך את עמו בשלום, עכ"ל.

חזינן מתשובתו שעכו אף שחציה כחו"ל, היינו רק לגבי דיני א"י, אבל לגבי מנהגי א"י כיון שהיא קרובה לא"י צריכה לנהוג במנהגי א"י גם בחציה הצפוני, עוד חזינן שאף שצריך לנהוג בעכו כא"י ולקיים כל יום מצות עשה של נשיאות כפים, אם הדבר יגרום מחלוקת, מוטב לוותר על מצות עשה, והוא כעין המבואר במשנה ברורה (סימן א סק"ה) שלא יתבייש מפני בני אדם המלעיגים עליו בעבודת השי"ת. ועל כל פנים לא יתקוטט עמהם מפני שמדת העזות מגונה מאד ואין ראוי להשתמש ממנה כלל אפילו בעבודת השי"ת כי יקנה קנין בנפשו להיות עז אפילו שלא במקום עבודתו יתברך.
ולכן בעניננו כיון שהנחת תפילין בחול המועד תלויה במנהג, גם בעכו אין להניח תפילין בבית הכנסת.