And to give praise and thanks to your name.
Earlier on, we say that we have to thank and praise Hashem, while here we switch around the order - praise and then thanks. How do we explain THAT??
Earlier, we thanked b/c we feel such gratitude for being Hashem's chosen. Then we praise Hashem, acknowledging our appreciation [on some level] of the greatness of the Subject of our gratitude [לפיכך אנחנו חייבים להודות לך ולשבחך]. Then the bracha descends to this world and we have to sanctify it in order to ensure that it doesn't get sullied and contaminated down here [as we explained earlier]. Since our concern is how the bracha will be received down on planet earth, we now precede by praising Hashem, thus acknowledging the tremendously, indescribably moral standing of the Creator and Benefactor. This acknowledgement is a means for strengthing our own moral compass. Once we identify and clarify Hashem's praise and greatness, we are no longer in danger of misusing the bracha for the wrong purposes. So first praise. Then we turn to our emotions and again express our feelings of gratitude. This order is not how thing should be as far as Hashem Himself is concerned but rather what we need to express for the purposes of our moral edification. Therefore, earlier we thanked and praised Hashem Himself, kaviyachol, להודות לך ולשבחך while now we praise not Hashem Himself but His Name. ולתת שבח והודיה לשמך. That is more external [relatively].
ולתת שבח והודיה לשמך. לעומת מה שהרגשת קבלת שפעת הטובה האמתית בכללותה, היא מעוררת בתחלה את רגש ההודאה, ואח"כ את הערת השבח, מצד הכרת ההערצה הנשגבה של גודל הרוממות, של המשפיע את אוצר הטוב מאורו העליון, הנה כאשר הדברים יורדים הלוך וירוד, ואנחנו צריכים לקדש את הברכה, שתשאר באצילותה ועדונה, הננו צריכים להקדים את השבח, הנוגע בהכרה המוסרית של האופי הנעלה והשלם והנפלא, של המשפיע העליון ב"ה, ואח"כ אנו פונים אל רגש הכרת הטובה, מפני שאנו כבר קבלנו אותה, ואנו נותנים שבח בתחילה ואח"כ הודיה. וזהו לא מצד עוצם המקור העליון ברום עזו, אלא מצד השיך לנו, והפועל על רגשותינו, שזה הוא יחש השם, בתור דבר שהוא איננו כ"כ עצמי ויסודי כמו העצם. ולתת שבח והודיה לשמך.
------------------