Wednesday, December 9, 2020

Tefillah #45: Our Only Area Of Full Control

לזכות אבי מורי ואמי מורתי שיחיו

 לעולם יהא אדם ירא שמים

A person should always fear heaven. 

The pasuk says "ועתה ישראל מה ה' א-להיך שואל מעמך כי אם ליראה אותו".

"And now Yisrael, what does Hashem your G-d ask of you if only to fear Him."

Remember - little in our lives is on our hands. We want to get married but who says that the right person will want to marry us??! We want our children to be good children and follow the ways of the Torah but who says that they will be on board? They have, after all, minds and yetzer haras of their own. We want parnassa, but who says that we will have it?? It is HARD to make a buck  - and then it goes on taxes and a million other expenses. We want good health but even after we eat healthily and exercise, it is not completely in our hands. 

So where DO we have control? Yiras Shomayim!!! הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. Hashem controls everything but here he gives us a chance to be in control!!! מה ה' אלהיך שואל מעמך - What does Hashem ask of YOU!! Here - we are in the driver's seat! So focus more on the area you actually have control and leave the rest up to Him [after doing your hishtadlus].

And don't forget. The pasuk says "ועתה ישראל". NOW Yisrael. For Yiras Shomayim we don't have to wait. NOW is the time!! 

Says the Sfas Emes: 

בפסוק מה ה"א שואל כו' דרשו חז"ל הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. שלא כמדת מלך ב"ו שראשית הוא להטיל יראה על העם. אבל מלך מה"מ הקב"ה הכל בידו ונתן הבחירה ביד האדם שכן צריך להיות שיפול מעצמו מורא המקום על בני אדם כמ"ש מי לא ייראך כו'. ובאמת כל זה עשה הקב"ה בעבור בנ"י כי הכל נברא בשביל בני ישראל היינו שהניח הבחירה ביד האדם שיתוודע מזה כחן של בנ"י כענין המשנה במאמר א' הי' יכול להבראות כו' כי וודאי הי' יכול לברוא העולם שיתגלה מוראו על כל ברי' רק שרצה שבנ"י יבררו זאת בכחם. ומוטל על בנ"י לברר מלכותו ית' וכשהיו בנ"י שרוין על אדמתם היו מטילין באמת אימה ויראה על כל האומות ג"כ. וז"ש שואל מעמך דייקא כמ"ש ואתם תהיו לי ממלכת כו'. וכל המדרגות שהם באים משמים המשיך מרע"ה לבנ"י. רק יראה שהיא בידי אדם לכן אמר ועתה כו':