Friday, December 11, 2020

Tefillah #49 - The Process Of Redemption

לזכות משה יהודה בן פעשא דינה

הַ֥לְלוּיָ֨הּ ׀ הַ֭לְלוּ עַבְדֵ֣י יְהוָ֑ה הַֽ֝לְלוּ אֶת־שֵׁ֥ם יְהוָֽה׃

Praise Hashem. O servants of Hashem, give praise; praise the name of Hashem.

The Gemara says that only עבדי השם can praise Hashem and not עבדי פרעה - servants of Paroh. Only AFTER we left Egypt could we properly praise Hashem. Why? It was a process. First, we were ABSOLUTE servants in Egypt. There was no escaping. No slave EVER escaped from Egypt. Then we were redeemed from that type of servitude and became ABSOLUTE servants of Hashem. There is no escaping. But that is AWE-SOME. It means that no human being can ever truly subjugate us. If we find ourselves in servitude it is external only. Our souls, however, remain bound up to Hashem's Goodness and Light, forever. That is why following our servitude in Egypt we went to Eretz Yisrael, which is the Land of Freeedom. ארץ טובה ורחבה - A good and vast land.  אַשְׁרֵ֣יךְ אֶ֔רֶץ שֶׁמַּלְכֵּ֖ךְ בֶּן־חוֹרִ֑ים - Happy are you, O land [E.Y.] whose King is free [Koheles 10-17].  Eretz Yisrael is the Land of Freedom. In E.Y. we are bound to Hashem only. In Chutz La-aretz, we have to deal with foreign rulership. 


כתיב וכאשר יענו אותו כן ירבה. פרשנו כבר כי כך הי' מסודר להיות הגאולה אח"כ כדמיון השיעבוד והגלות. וכמו שהכניס אותנו בכור הברזל במצרים מקום שאין עבד יכול לברוח משם. כן הי' הגאולה התדבקות בעלמא דחירות עולם שיהיו מקושרים להיות עבדי ה' שלא יוכלו לצאת מזה העבדות. כמ"ש ביד חזקה כו' אמלוך עליכם. וזהו הללו עבדי ה' ולא עבדי פרעה. שע"י קבלת מלכות שמים בהר סיני יצאו שלא יוכלו שוב להשתעבד בעצם רק במקרה. כמ"ש עבדי הם שטרי קודם. וכמו שמצרים הוא בית עבדים שאין עבד יכול לברוח משם כן הכניסנו לארץ טובה ורחבה שהוא מקום שנותן חירות. ארץ ישראל ובית הבחירה הוא בית מלכים וחירות עולם כמ"ש אשריך ארץ שמלכך בן חורים. וכמו ששיעבדו עמהם בפרך ואיתא בפה רך שמתחילתו פרעה עצמו סייע להם ועבדו בכל כחם ואח"כ שמו עליהם כעבודה זו בכל יום כמ"ש במד' שמות. כמו כן כשקבלו התורה בהר סיני אמרו נעשה ונשמע בלב שלם ונפש חפיצה שהי' להם התגלות אלקות. ואח"כ כפה עליהם הר כגיגית להיות עושין כל התורה והמצות בכל יום אפילו כשאין להם התגלות אלקות כמ"ש אנכי מצוך היום שנשאר רשימה מקבלת התורה בכל יום: [שפת אמת פסח תרס"ב]