ביאור הרבי דנעשה עבדו של הקב"ה
ברשימות חוברת י"ב (ח"א ע' 367 ואילך, - הדרן על מסכת ברכות)
איתא: ענין זה ת"ח מרבים שלום בעולם הוא הסיום של מסכת ברכות, כי כללות הענין
להרבות שלום הוא ע"י ענין הברכות, ענין הברכות הוא שעל ידם מחבר העליון
ותחתון, שהרי כל עניני העולם הם מתחילה באופן שלד' הארץ (עליון) ועד שכל הנהנה מן
העוה"ז כו' גוזל להקב"ה שנאמר גוזל אביו ואמו (כדאיתא במסכת ברכות)
וע"י הברכה - לשון הברכה (כמו המבריך את הגפן שענינו המשכה) וכפשוטו ג"כ,
שאומר (בנוסח הברכה) "אלקינו מלך העולם" - נעשה הארץ נתן לבני אדם"
(תחתון) והחיבור דעליון ותחתון שנעשה ע"י ענין הברכות הוא ענין השלום . . ולאחרי
הקדמת הקב"ע דק"ש וההתחברות עם הקב"ה בתפלה יכול הוא ליהנות
מעוה"ז כי עולה עי"ז ומעלה חלקו בעולם באופן המתאים לכל דבר.
ולכאורה הביאור בזה הוא כעין מה שמבואר בה"הדרן על מסכת
בני"ך" (נדפס בס' הדרנים על הרמב"ם והש"ס ע' שיז - משיחות
יו"ד שבט והתוועדויות שלאח"ז תש"מ - "שלשים שנה") סעי'
י"א וז"ל: ובטעם חיוב הברכות איתא במסכת ברכות (לה סע"א ואילך)
"אסור לו לאדם שיהנה מן העוה"ז בלא ברכה, וכל הנהנה מעוה"ז בלא
ברכה מעל .
. כל הנהנה מן העוה"ז בלא ברכה כאילו מעל בקדשי שמים, שנאמר
לה' הארץ ומלואה . . כתיב לה' הארץ ומלואה וכתיב השמים שמים לה'
והארץ נתן לבני אדם כאן קודם ברכה כאן לאחר ברכה" (לאחר ברכה הרי היא לבני
אדם). וצריך להבין מהי פעולת הברכה להתיר ההנאה מעניני העוה"ז שהם "קדשי
שמים" הרי לא יתכן לומר שהברכה מפקיעה
הקדושה ד"קדשי שמים"?! ויש לומר הביאור בזה - שבאמירת הברכה מודגשת
ההכרה שהקב"ה הוא בעה"ב על העולם כולו ועל האדם ("אלוקינו מלך
העולם") שזהו"ע קבלת עול מלכות שמים, היינו שהאדם האומר הברכה הוא עבדו של הקב"ה ולכן מותר לו לאכול
(להנות מ)"קדשי שמים", שהרי
"המורם נאכל לכהנים ולעבדיהם",
נמצא דע"י הברכה מתעלה ונעשה מציאות של האדון.
ביאור החת"ס דע"י הברכה נתקדש וזכה משלחן גבוה
ויש להעיר במ"ש בחי' החת"ס ברכות שם (קטע מחי' חת"ס
ע"ז נב, ב) בד"ה ויש להמתיק, בהא דאיתא בגמ' שם: אמר רב יהודא אמר שמואל
כל הנהנה מן העוה"ז בלא ברכה כאילו נהנה מקדשי שמים שנאמר לה' הארץ ומלואה,
ר' לוי רמי כתיב לה' הארץ ומלואה וכתיב השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם לא קשיא
כאן קודם ברכה כאן לאחר ברכה והקשה החת"ס דמה חידש לוי, דהא לשמואל נמי
ע"כ צ"ל דהארץ נתן לבני אדם היינו לאחר ברכה? ותירץ וז"ל:
וי"ל דהנה יש כאן ב' פנים או שנאמר דהמברך מוציא המאכל לחולין ע"י ברכתו
כעין פדיון הקדש, וזהו דעת לוי דמוקי קרא והארץ נתן לבני אדם אחר ברכה שהברכה
הוציאתו לחולין, או שנאמר דהמאכל לעולם בקידושו קיימא, ולא מצינו פדיון כזה, אלא
שעל ידי הברכה נתקדש המברך ונעשה גם
הוא קודש לה', וזכה משולחן גבוה ככהנים אחר זריקה (כקידושין נב, ב) והבעלים באכילת
שלמים, וע"ד שאמרו חז"ל (להלן נה, א) שולחנו של אדם מכפר עליו, ולעולם
לה' הארץ ומלואה גם אחר ברכה, אלא שהמברך מתברך גם הוא להתקדש לאכול קדשי שמים
בהיתר, וזהו דעת רב יהודא אמר שמואל דלא מייתי קרא והארץ נתן לבני אדם, ולא מוקי
ליה אחר ברכה, דלעולם לה' הארץ ומלואה, אלא שהאדם מתקדש עכ"ל. ואופן הב'
שביאר לפי דעת רב יהודא אמר שמואל לכאורה הוא ע"ד הנ"ל.
בגדר אכילת תרומה בעבדו של כהן
אמנם נראה דהביאור שבהשיחה
דע"י הברכה מותר לו לאכול מדין עבד שונה
גם מאופן הב' של החת"ס, והוא עפ"י מ"ש הרמב"ם בפיהמ"ש
בביאור המשנה דגיטין יא, ב דאיתא שם: "האומר תן גט זה לאשתי ושטר שחרור זה
לעבדי, אם רצה לחזור בשניהן - יחזור, דברי ר"מ; וחכ"א: בגיטי נשים אבל
לא בשחרורי עבדים, לפי שזכין לאדם שלא בפניו, ואין חבין לו אלא בפניו, שאם ירצה
שלא לזון את עבדו - רשאי, ושלא לזון את אשתו - אינו רשאי; אמר להם: והרי הוא פוסל
את עבדו מן התרומה כשם שהוא פוסל את אשתו! אמרו לו: מפני שהוא קניינו" [היינו דחכמים סב"ל דשחרור עבד זכות הוא
לו וזכין לאדם שלא בפניו, ואף דעבד כהן נפסל מלאכול בתרומה ע"י שחרורו
מ"מ אין זה חוב לו, כי הא דעבד כהן אוכל בתרומה ה"ז "מפני שהוא קנינו"] ופירש
הרמב"ם וז"ל: ר"ל שזה העבד באכילת תרומה . . לא הוסיף בעצמו מעלה
עד שתאמר שחובה הוא לו כשיוצא לחירות, ואמנם זה כמו שתאכל בהמת כהן מפני שהיא קנין כספו,
לפיכך אין אצלו מעלה שיפסידנו עכ"ל, ועי' גם ברע"ב שם שפי' כן
וז"ל: מפני שהוא קנינו - כלומר הא דהוא אכיל בתרומה כשהוא עבד כהן אינו אלא
מפני שהוא קנינו של כהן, מידי דהוה אבהמתו של כהן שאוכלת בכרשיני תרומה, ולאו משום
מעליותא היא, הלכך כי משחרר ליה אע"פ שמפסידו מלאכול בתרומה אין זו חובה לעבד
עכ"ל[1].
וכוונתו דדין זה שעבד כהן אוכל בתרומה וכו' אין זה דין היתר שחל על גוף
העבד, אלא הוא דין בהאדון שיכול
להאכיל קנין כספו בתרומה, כמו בבהמת כהן, דאין הפי' שחל היתר בגוף הבהמה לאכול
כרשיני תרומה, אלא הוא דין שחל על הכהן, ולכן כשהעבד משתחרר ונפסל מלאכול תרומה
אין זה חוב אצלו, כיון דגם מעיקרא לא הי' ההיתר בו, אלא מצד האדון.
ובקובץ הערות (אות תס"ה
ואילך) האריך לבאר נקודה זו, ושלכן לא שייך לדון על העבד חזקת היתר של תרומה במקום
ספק, כיון דעל העבד עצמו לא חל שום דין היתר, וכן ביאר בזה למה שפחתו של כהן מותרת
בתרומה אף דסתם שפחה היא זונה וא"כ איך מותרת בתרומה כדהקשה בס' בשמים ראש
סי' ש"מ כי רק באשתו של כהן שחל על
גופה דין היתר בתרומה שייך לפוסלה כו', משא"כ בשפחה דאין ההיתר מצדה אלא
מצד האדון שמאכיל קנין כספו לא איכפת לן מצבה של השפחה עיי"ש בארוכה.
וכבר שקו"ט באחרונים בהא דכתב הרמב"ם בסוף הל' תרומות
(פט"ו הכ"ב) דהאוכל תרומה מברך אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וצונו לאכול
תרומה, אם גם העבד מברך "ברכת המצוה" באכילת תרומה או מברך רק
"ברכת הנהנין", ולפי שיטת הרמב"ם הנ"ל דאכילתו היא רק מצד
האדון כפי שמאכיל לבהמתו בפשטות אינו מברך ברכת המצוה, ועוד דאם נימא דהוה מצוה
גביה, א"כ הרי זה הפסד לו כשמשתחרר שמפסיד המצוה, אבל עי' גיטין יב, ב
בתוד"ה השבתוני על המזונות וז"ל: רבנן שהשיבו לו ומה אם ירצה שלא לזונו
רשאי היו סבורין הא דקאמר ר"מ שאם היה עבד כהן פוסלו מן התרומה הוי חוב לו
לפי שנותן לו הרב מזונות בריוח בשביל שיש תרומה הרבה לכהנים, או משום שיש מצוה באכילת תרומה עכ"ל, דלכאורה משמע דלא סב"ל כדעת
הרמב"ם אלא שההיתר דאכילת תרומה חל על העבד עצמו והוה מצוה גביה, ועי' משנה
ראשונה תרומות פ"ח משנה א' שכן כתב וכ"כ ביד איתן הל' תרומות שם, ועי'
בס' שערי טהר ח"ב ע' רמ ובס' דרך אמונה הל' תרומות פ"ז הי"ח ובאור
הלכה שם (ד"ה בת ישראל) בארוכה ועוד בכ"מ בענין זה.
וראה צפע"נ מהד"ת (עמ'
ל"ו) שכתב שם: "ובאמת מה דעבד אוכל בתרומה וק"ק, הארכתי בזה אם זה
רק מחמת האדון או גם העבד מקיים בזה מצוה, די"ל שזה תלוי במחלוקת דיבמות ד'
צ"ט וכ"מ אם חולקים לעבד תרומה בלא רבו" ועי' רמב"ם הל'
תרומות (פי"ב הכ"ב) שפסק דאין חולקין, וא"כ מוכח שסובר שאין העבד
אוכל מצ"ע ואינו מקיים בזה מצוה.
ועי' לקו"ש ח"ה (ע' 235) דמבאר שם הגדר דעבד כנעני שהוא קנוי
לגמרי לרבו ואין לו כלום משלו, וכמבואר ברשב"א (קידושין כג, ב) הפירוש בהא
דמה שקנה עבד קנה רבו, שאין הפירוש שהעבד קונה מעיקרא ואח"כ זה עובר לרבו,
אלא שמלכתחילה קונה רבו, ולא עוד אלא שאפילו בניו אינם מתייחסין לו, אף שאין זה
ענין של קנין אלא ענין טבעי שנולדו
ממנו, דמוכח מזה שהעבד קנוי לרבו כ"כ עד שאינו מציאות לעצמו כלל, דכל מציאותו
הוא רכושו של האדון, ובלשון הפסוק "כספו
הוא", ובהערה 51 ציין לפיהמ"ש הנ"ל בגיטין, וראה לקו"ש
חל"א פ' משפטים ב' ובהערה 34, ובס' תורת מנחם תשמ"ז ח"ג ע' 522.
ולפי"ז מובן דלפי הביאור
שבהשיחה, דע"י הברכה נעשה עבדו של
הקב"ה שהמורם נאכל לעבדיהם
וכו', נמצא דליכא חלות היתר מצד המברך עצמו, אלא שנעשה מציאותו ועבדו של
הקב"ה ואוכל רק מצד הקב"ה שמאכילו כמו שכהן מאכיל קנין כספו,
משא"כ לפי ביאור החת"ס שהמברך מתקדש
וזוכה משלחן גבוה ככהנים אחר זריקה
וכו', ה"ז דין שחל בגוף הכהן
מצ"ע שמותר לו לאכול משלחן גבוה כו'. הנה עד"ז הכא דע"י הברכה חל
עליו היתר ליהנות מקדשי שמים.
וביאור הרבי בענין ברכת הנהנין מתאים להתוכן המבואר שם בההדרן בנוגע
ל"מסכת ברכות", שענינו הוא
רק מצד גדרי הנותן עיי"ש, וסיים
בזה"ל: ומזה מובן שה"שלום בעולם" שב"ברכות", עיקרו מצד
גדרי הנותן הדגשת בעלותו של הקב"ה בעולם "לה' הארץ ומלואה"
שלכן כל עניני העוה"ז הם "קדשי שמים" והנאת האדם מהם אפשרית רק
לאחר הדגשת עובדת היותו עבדו של הקב"ה עכ"ל, היינו שהכל הוא מצד
הקב"ה, משא"כ לפי החת"ס הרי זה מצד המברך.
למה אין ב"נ מחוייב לברך ברכת הנהנין מצד דין גזל?
ולפי ביאור הנ"ל שבההדרן לכאורה יש לתרץ קושיית האדמו"ר
רא"מ זצ"ל מגור בס' 'מכתבי תורה' סי' ס"ה (נדפס גם בריש ספר פרדס
יוסף החדש ח"ג ע' עג ובכ"מ, וראה גם צל"ח ברכות לה, א בד"ה
ומה שכתב, ובשו"ת מחזה אברהם א"ח סי' לו) שהקשה דכיון דהנאה בלי ברכה
ה"ז כגוזל ומועל, א"כ יהי' בן נח מחוייב בברכת הנהנין, דעל גזל ב"נ
מחויב מיתה דהוה מז' מצוות, וגם יהי' אסור לכבד לנכרי מצד לפני עור, וזה לא מצינו
בשום מקום?
ותירץ דבאדם הראשון כתיב הנה נתתי
לכם וגו' לאכלה וכן בנח כל רמש וגו' לכם יהי' לאכלה, ובמדרש והארץ נתן לבני אדם
מבלי צורך ברכה, אולם איתא במדרש כי כשנתן תורה לישראל נתבטלה הגזירה של והארץ נתן
לבני אדם, משל למלך שגזר בני רומי לא ירדו לסוריא כו', כך עד שלא ניתנה תורה השמים
שמים לה' והארץ נתן לבני אדם ומשנתנה תורה וכו', וזה רק לבנ"י, ולכן צריכים
בני ישראל ברכה ולא ב"נ, כי רק לבני ישראל במתן תורה בטלה הגזירה עכ"ד[2]. היינו דאע"פ שכתוב אצל אדה"ר הנה נתתי לך את כל ירק
וגו', עכ"פ אצל בני ישראל הדין הוא שאם נהנה ולא בירך הוי גוזל ומועל שהרי
הנתינה הראשונה בטלה בנתינת התורה ואם רוצה להנות משל הקב"ה צריך להקדים
להנאתו ברכה ואם לאו הוי גוזל ומועל[3].
והוסיף בעל הפרדס יוסף שם דבפשטות יש לתרץ דרק גזל בגשמיות בן נח מחוייב
ולא שגוזל מהקב"ה וגם ברש"י ברכות לה ד"ה גוזל כי גוזל להקב"ה
ברכות, וי"ל דכוונת רש"י דלא הוי גזל ממש דא"כ היה בן נח
מחוייב לברך ברכת הנהנין ולא מצינו כן עיי"ש עוד באריכות.
ויש להעיר מלשון הירושלמי ברכות פ"ו ה"א "העולם כולו
ומלואו עשוי ככרם ומהו פדיונו
ברכה" דמשמע דסב"ל דע"י הברכה חל דין פדיון בגוף הדבר.
[1]) וכבר
הקשה התויו"ט שם ועוד דלכאורה בגמ' מבואר ע"ז פירוש אחר, ועי' גם בקובץ
הערות המובא בפנים ואכ"מ.
[2]) וראה
מ"ש בזה בשו"ת בנין צבי ח"א סי' סז.
[3]) אבל ראה
בס' פרשת דרכים דרוש יז לגבי אברהם אבינו שהי' פועל על ב"נ שאכלו שיברכו.
[4]) ועי'
מהרש"א בחא"ג שם, ופני שלמה ושפ"א ועוד שהקשו למה לא פרש"י
שגוזל גוף המאכל? ולפי הנ"ל י"ל שזה גופא כוונתו לתרץ למה אין ב"נ
מחוייבים וכפי שנת'.
[5]) וראה
בגליון תת"ל אם חיוב הברכה הוא הסיבה לגזל או הגזל הוא הסיבה להברכה
עיי"ש בארוכה.
הרב גערילצקי - הערות וביאורים